Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Hallo,

Bij een scheikunde po krijgen we de volgende vraag:

Schoolkrijt bestaat uit een mengsel van gips, CaSO4, en kalk, CaCO3. De hoeveelheid kalk in schoolkrijt kan bepaald worden door azijnzuur, CH3COOH, toe te voegen aan een afgewogen hoeveelheid krijt en de hoeveelheid koolstofdioxide te meten. De reactie is:

2CH3COOH + CaCO3 Afbeelding H2O + CO2 + Ca2+ + 2CH3COO-

Gips reageert niet met azijnzuur.

Aan 2,1 g schoolkrijt wordt 0,25 mol azijnzuur toegevoegd. Dit is een overmaat. Er ontstaat 0,433 g koolstofdioxide.

Dan vragen ze:

Bereken het massapercentage calciumcarbonaat in het schoolkrijt.

Weet iemand hou ik dit zou moeten doen?

Met vriendelijke groet,

Hans

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Ga aan de hand van de reactievergelijking eens na hoeveel mol azijnzuur met hoeveel mol calciumcarbonaat reageert, en hoeveel mol kooldioxide daarbij ontstaat.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 12

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Bedankt voor de snelle reactie! ;)

Alleen ik ben nogal slecht in Scheikunde en aangezien dit gedeelte best lang geleden is, weet ik niet meer hoe dit moet. Zou je misschien de stappen voor het berekenen van het massapercentage willen zeggen zodat ik die uit kan werken?

Berichten: 4

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Wet van behoud van massa geen optie? Als je van elk molecuul de massa uitrekent...

En dan kruislings vermenigvuldigen

Berichten: 12

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

ik heb echt geen idee meer hoe dit moet, ik hoopte dat iemand op dit forum me het kon zeggen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Ik zou toch voor de methode van mathreak opteren.

Bereken eerst hoeveel mol CO2 er ontstaat.
\(n\mbox{(mol)}=\frac{m\mbox{(massa)}}{M\mbox{(molaire massa)}}\)
Wanneer je dit weet, hoeveel mol CaCO3 reageert er dan denk je?

Als je echt problemen hebt met het begrip 'mol' kan ik je altijd deze minicursus aanraden.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Na een tijdje uitproberen en op internet te hebben gekeken ben ik tot een massapercentage van 54,5% gekomen, kan iemand mij zeggen of dit juist is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

niet juist helaas.
  1. 0,433 g CO2 is x mol CO2
  2. als er 1 mol CO2 ontstaat, hoeveel mol CaCO3 was er dan aanwezig (reactievergelijking?)
  3. dus bij x mol CO2 hoort y mol CaCO3.
  4. de massa van y mol CaCO3 is z gram
  5. z gram is .... % van 2,1 g.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Zou je het misschien voor me uit kunnen werken? Ik snap er namelijk nog steeds vrij weinig van ;)

en ik moet morgen de po in leveren :s

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Wetenschapsforum is geen huiswerkmachine, ook niet als je morgen een PO moet indienen. Ik begrijp echter ten volste dat je problemen hebt met deze oefening, we zijn er dan ook om jou te helpen.

Laten we eens kijken naar het schema van Jan van de Velde. We beginnen bij stap 1.

Er is gegeven dat je over 0,433g CO2 beschikt. Via de formule uit mijn vorige post kan je eenvoudig berekenen met hoeveel mol dit overeenkomt. Namelijk:
\( n = \frac{0,433g}{12g/mol + 16g/mol + 16g/mol} = 0,01\mbox{ mol CO}_2\)
Vervolgens ga je kijken naar stap 2: bij de reactie NaOH + HCl Afbeelding NaCl + H2O reageert 1 mol NaOH met 1 mol HCl tot 1 mol NaCl en 1 mol H2O

Kijk nu even naar jouw reactie, wanneer 0,01 mol CO2 ontstaat hoeveel mol CaCO3 werd er dan verbruikt?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

ik heb echt geen idee, en geen tijd meer om het te berekenen want ik moet het morgen inleveren :s

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Als je echt geen idee hebt, zelfs niet één stap uit mijn stappenplan om te beginnen, dan moet dat een teken zijn dat je basiskennis over dit onderwerp kennelijk nog lang niet voldoende is om geholpen te worden anders dan met een volledige, kopieer-plakbare uitwerking van je vraagstuk. En dat is geen hulp.

Als je niet je probleem kunt aanduiden anders dan "snapputnie" ben je via deze weg ook helaas niet te helpen. Het feit dat je het morgen niet inlevert is dan een teken voor je docent dat er nog werk aan de winkel is.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

ik weet dat mijn basis kennis voor dit onderdeel niet voldoende is en dat ik veel moeite heb met scheikunde. ik ben niet op dit forum gekomen om antwoorden te kopieren. Het enige wat ik vroeg was of iemand me kon helpen. Ik ben jullie heel erg dankbaar,maar ik weet gewoon niet hoe/wat ik moet doen.

Berichten: 12

Re: Massapercentage calciumcarbonaat in schoolkrijt

Jan van de Velde schreef:niet juist helaas.
  1. 0,433 g CO2 is x mol CO2
  2. als er 1 mol CO2 ontstaat, hoeveel mol CaCO3 was er dan aanwezig (reactievergelijking?)
  3. dus bij x mol CO2 hoort y mol CaCO3.
  4. de massa van y mol CaCO3 is z gram
  5. z gram is .... % van 2,1 g.
Was er dan ook 1 mol CaCO3 aanwezig vanwege de molverhouding 1:1?

Reageer