Herkristallisatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Herkristallisatie

Hallo allemaal,

Ik ben een eerstejaars-student Chemie aan de HTS van Avans te Breda. Ik heb laatst een herkristallisatie uitgevoerd om de paracetamol die ik zelf had gesynthetiseerd te zuiveren. Hier had ik dus teveel oplosmiddel (methanol 50% (v/v) in water) toegevoegd en ben het gaan indampen. Langzaamaan is de oplossing blauw gaan kleuren en hoe meer methanol er verdampte hoe blauwer de oplossing werd. Uiteindelijk heb ik de blauwe paracetamol afgefiltreerd met een Buchnertrechter en ze in een exsiccator gezet. Momenteel is nog een klein beetje van deze blauwe stof over. Heeft er misschien iemand een idee wat deze blauwe stof zou kunnen zijn?

mvg,

DaanS

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Herkristallisatie

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Herkristallisatie

Inkt waarmee je de kolf hebt gemarkeerd?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Herkristallisatie

Inkt waarmee je de kolf hebt gemarkeerd?


Nee ik denk het niet. Ik had er niet eens op geschreven.

Berichten: 817

Re: Herkristallisatie

Dus als ik het goed snap is je paracetamol blauw beginnen uitzien naarmate de oplossing verdampte. Meer bepaald, toen er minder en minder methanol was, en relatief gezien dus, meer en meer water.

Toen het in de droogstoof gezet werd verdween de blauwe kleur langzaam ? (want nu is er nog maar een beetje over).

Het lijkt me dat water hier een cruciale rol speelt. Misschien onbewust een gehydrateerde vorm van een van je onzuiverheden gemaakt die blauw uitziet?

Ik kom niet zo meteen op een concreter antwoord. Als je de werkwijze voor je synthese wat uitgebreider post wil ik gerust kijken of ik een verklaring kan vinden.
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer