Slipversnelling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Slipversnelling

Hallo,

Ik vroeg me af welke gegevens je nodig hebt om te berekenen bij welke versnelling je voertuig zal doorslippen?

Ik vermoed: massa, rolweerstand, helling, vochtigheidsgraad en stuwkracht, maar hoe ik dit mooi in een formule krijg is me niet helemaal duidelijk. Iemand ideeën, hints, of een bruibare link?

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Slipversnelling

In fysics I trust schreef:doorslippen?

Ik vermoed: massa, rolweerstand, helling, vochtigheidsgraad en stuwkracht
Als je van slip spreekt, zijn dan de wielen niet geblokkeerd? Dan moet je volgens mij niet meer naar rolweerstand kijken, maar eerder naar wrijvingskracht.

Ik zou kijken naar: wrijving, zwaartekracht en eventueel een duwende kracht.

Berichten: 316

Re: Slipversnelling

Xenion schreef:Als je van slip spreekt, zijn dan de wielen niet geblokkeerd? Dan moet je volgens mij niet meer naar rolweerstand kijken, maar eerder naar wrijvingskracht.

Ik zou kijken naar: wrijving, zwaartekracht en eventueel een duwende kracht.
Rolweerstand is toch ook een weerstandskracht volgens
\(F_R = \mu_R mg\)
of zie ik dit verkeerd?

Verder vond ik deze Wikipedia pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_(vehicle_dynamics)

Het is geen wetenschappelijke bron maar het is een begin natuurlijk. Ik vind het wel apart dat weerstandscoefficienten etc. geen rol spelen, ik ben benieuwd of iemand hier wat over kan zeggen.

Ik zou in ieder geval zoeken op "tire dynamics" of "vehicle dynamics". Daarmee zijn boeken te vinden die er erg diep op ingaan. Hier bijvoorbeeld een inhoudsopgave van zo'n boek: http://www.sae.org/images/books/toc_pdfs/R372.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Slipversnelling

Rolweerstand is toch ook een weerstandskracht volgens
\(F_R = \mu_R mg\)
of zie ik dit verkeerd?
Aja, nu je het zegt. Ik had de formules niet nagekeken.

Je twijfels over die formule op wikipedia deel ik, jammer dat er geen afleiding bij staat.

@TS: uit interesse, waarom wil je dit weten? (Project met de kart?)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Slipversnelling

Project met de kart, inderdaad ;)

Onze acceleratie is stevig, dus leek het een goed idee om een aanduiding te geven voor de haalbare acceleratie die we kunnen verwezenlijken zonder doorslippen.

Bedankt voor de tips!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 316

Re: Slipversnelling

In fysics I trust schreef:Project met de kart, inderdaad ;)

Onze acceleratie is stevig, dus leek het een goed idee om een aanduiding te geven voor de haalbare acceleratie die we kunnen verwezenlijken zonder doorslippen.

Bedankt voor de tips!
Als je er nog achterkomt hoe dit moet, laat het even weten hier a.u.b. ;) Ik ben hier eigenlijk wel benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Slipversnelling

Het blijkt niet zo moeilijk te zijn na even verder te denken:

Quote uit ons verslag nu:
We hebben in de doelstellingen steeds aangegeven dat we de prioriteit legden bij een maximale acceleratie. Op het eerste zicht zou je kunnen denken dat je die verhoogt door voldoende stroom te sturen door de kring. Immers, deze levert een groter koppel naarmate je meer stroom stuurt door het anker, die op zijn beurt zorgt voor een grotere stuwkracht en daarmee ook acceleratie.

Kunnen we de acceleratie dan zo hoog opdrijven als we zouden willen, ervan uitgaande dat we de benodigde stroom kunnen leveren? Neen. Ook aan de acceleratie is een grens. Het is immers de wrijving die ervoor zorgt dat je kan versnellen en dus wordt de maximale versnelling bepaald door de wrijvingscoëfficiënt, meer specifiek: de statische wrijvingscoëfficiënt. De statische wrijvingscoëfficiënt is de verhouding tussen de maximaal optredende wrijvingskracht voordat de oppervlakken ten opzichte van elkaar gaan bewegen en de normaalkracht.

Dit geeft dus: m⋅a_max =μ_s⋅mg⇔a_max =μ_s⋅g en dus bedraagt de maximale versnelling 0.8.9.81=7.85 m/s²
Lijkt me toch?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Slipversnelling

Ik heb mij vorig jaar beziggehouden met de numerieke benadering, maar slip heb ik niet in rekening gebracht. De versnelling wordt voornamelijk bepaald door de tandwielverhouding en de stroom door de motor.

Komt deze denkpiste van je begeleiders of ben je daar zelf opgekomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Slipversnelling

In onze doelstellingen hadden we geformuleerd dat we absolute voorrang geven aan versnelling. Onze topsnelheid ligt dan ook iets lager dan bij de andere kart, omdat we de tandwieloverbrenging hebben gekozen die hier optimale prestaties voor levert (verhouding van iets meer dan 4).

Bij de debriefing merkte één van de begeleiders op dat 'de versnelling ook niet onbeperkt kan toenemen, zelfs als de hakker en motor de stroom zouden aankunnen'. We zijn dus met zachte hand naar het idee slip geleid.

Ik heb me trouwens ook beziggehouden met de motor en met de simulatie (in Java).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Slipversnelling

Ik heb het in Matlab gedaan. Dat spaarde veel werk ;)

Ik kwam in mijn laatste simulaties wel maar op versnellingen < 4 m/s². Welke stoom sturen jullie door de motor?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Slipversnelling

We kunnen gedurende 5 seconden een piekstroom van 400 A sturen (meer kan de motor niet aan). Voor de hakker moet de continue stroom onder de 200 A blijven.

Dat is echter geen probleem, want de 5 seconden volstaan om aan de topsnelheid te geraken, en eens je die bereikt hebt, heb je veel minder stroom nodig (enkel nog om weerstandskrachten te overwinnen). De simulatie geeft een versnelling aan van 4.51 m/s² (na het vertrekken bij gaspedaal volledig ingeduwd).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer