Werking van het netvlies

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Werking van het netvlies

Hallo allemaal,

met biologie zijn we bezig met de werking van het oog. Bij het onderdeel netvlies loop ik vast.

In het netvlies zitten zenuwcellen en zintuigcellen. De zintuigcellen, de staafjes en kegeltjes, geven hun informatie door aan zenuwcellen. Maar op onder andere dit plaatje (http://biochemistry.wur.nl/Hb/figuur4.jpg) staat dat het licht eerst door de zenuwcellen heen gaat, voordat het de zintuigcellen bereikt.

Mijn vraag: hoe kan de informatie uit de zintuigcellen in de zenuwcellen komen, terwijl het licht eerder in de zenuwcellen komt dan in de zintuigcellen?

Alvast bedankt!

Berichten: 320

Re: Werking van het netvlies

het licht gaat inderdaad eerst doorheen de zenuwcellen maar dat wil niet zeggen dat die zenuwcellen dat licht "voelen". het zijn de lichtgevoelige eiwitten (o.a rhodopsine) die het licht capteren en ze ( mits een hele reeks tussenstappen) omzetten in een elektrisch signaal. deze eiwitten zitten in die staafjes en kegeltjes en niet in die zenuwcellen ervoor. Het licht kan dus voor een groot deel ongehinderd doorheen die eerste rij van zenuwcellen passeren zonder opgevangen te worden en slechts door de aangepasste cellen met die lichtgevoelige eiwitten echt gevangen worden. Zolang dat licht geen gepaste acceptor molecule om interactie mee aan te gaan tegenkomt gaat ze gewoon verder doorheen het weefsel. 1 cellaag van zenuwcellen houdt het licht zeker niet volledig tegen.

en dat signaal wordt dan doorgegeven naar de zenuwcellen via de gangbare signaaltransductieweg van neuronen. zintuigcellen zijn een speciale vorm van zenuwcellen. eens geprikkeld gaat het signaal gewoon elektrisch verder naar die eerste rij van zenuwcellen en zo naar de hersenen.

Re: Werking van het netvlies

Ik snap het, bedankt voor het duidelijke antwoord!

Reageer