Elektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Elektrolyse

Hallo,

Komende woensdag hebben we een practicum over elektrolyse maar als voorbereiding moeten we eerst wat vragen beantwoorden. Maar ik kom er niet aan uit.

De vraag is:

In een apparaat wordt een oplossing met daarin 3,00 mmol AgNO3 gebracht. De kraan in de verbindingsbuis verdeelt de oplossing in precies gelijke delen. Men schakelt de stroom in en opent de kraan. De inhoud van de linkerhelft en de rechterhelft van het toestel worden apart geanalyseerd. Beide helften bevatten alleen AgNO3. De linkerhelft bevat 1,6 mmol opgelost AgNO3 en verder blijkt de anode 70,5 mg lichter te zijn geworden.

Hoeveel mg zilver is er aan de kathode afgezet en hoeveel mmol AgNO3 bevat de vloeistof uit de rechterhelft?

Dit hebben we al gevonden maar we weten niet of het goed is want dit zou betekenen dat er een concentratie verschil is opgetreden tussen beide helften.

De anode is de positief:

Ag (s) --> Ag+(aq) + e-

De kathode is de negatief:

Ag+(aq) + e- --> Ag (s)

De anode is 70,5 mg lichter geworden. De verhouding is 1:1.

Dit betekent dus dat er aan de kathode 70,5 mg is afgezet.

De totale oplossing bevat 3 mmol AgNO3. De hoeveelheid mmol AgNO3 blijft hetzelfde omdat er evenveel zilverionen worden omgezet in vast zilver als vast zilver in zilverionen. De linkerhelft bevat 1,6 mmol.

De rechterhelft bevat dus: 3 mmol – 1,6 mmol = 1,4 mmol AgNO3

En dan nog een klein vraagje: Welk percentage van het transport van elektrische lading is toe te schrijven aan de verplaatsing van zilverionen?

Wie kan misschien een antwoord geven op een van onze vragen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Elektrolyse

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 817

Re: Elektrolyse

De totale oplossing bevat 3 mmol AgNO3. De hoeveelheid mmol AgNO3 blijft hetzelfde omdat er evenveel zilverionen worden omgezet in vast zilver als vast zilver in zilverionen.


Dit lijkt me alvast correct
De rechterhelft bevat dus: 3 mmol – 1,6 mmol = 1,4 mmol AgNO3


Ook dit lijkt me te kloppen
Welk percentage van het transport van elektrische lading is toe te schrijven aan de verplaatsing van zilverionen?


Ik weet eigenlijk niet wat ze heirmee bedoelen. Ik weet niet of ik hier iets simpel over het hoofd zie, of als de vraag gewoon slecht geformuleerd is. Op het moment kan ik dus geen zinnig antwoord geven. Laat echter gerust even weten wat het antwoord is ;) . Ben wel benieuwd nu
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 25

Re: Elektrolyse

Ik heb mijn 'voorbereiding' net ingeleverd, ik laat wel iets weten wat goed/fout is;)

Berichten: 25

Re: Elektrolyse

We hadden de eerste vragen goed, maar de laatste vraag was niet helemaal goed.

Het goede antwoord was:

Hoeveelheid geïoniseerd zilver in de anode kant = 70,5 mg.

70,5 mg / 107,9 = 0,653 mmol zilver

In het begin van de elektrolyse bevatte elke kant 3,00 mmol/2 = 1,5 mmol AgNO3. Aan het einde bevat de linkerhelft 1,6 mmol AgNO3. Hieruit kun je afleiden dat de hoeveelheid AgNO3 in de anode kant met 0,1 mmol is toegenomen.

0,653 mmol – 0,1 mmol = 0,553 mmol Ag+ is tijdens de elektrolyse van de kathode naar de anode kant gegaan.

(0,553 / 0,653) x 100% = 84,7% is toe te schrijven aan de verplaatsing van zilverionen

Reageer