Lopend parlement?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Lopend parlement?

België keurt meerjarenbegrotingen goed, vertrekt op oorlog en doet benoemingen, ware het niet dat we enkel een regering in lopende zaken hebben...

Nu zijn die beslissingen goedgekeurd door een parlement (soms toch), wat ik me nu afvraag: welk parlement?

Is bijvoorbeeld de oorlog in Libië goedgekeurd door het parlement zoals die verkozen is in 2007? Of is de oorlog in Libië goedgekeurd door het parlement zoals die verkozen is in 2010?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 19

Re: Lopend parlement?

Ik dacht dat ik op tv de eedaflegging van 2010 had gezien met die kim geybels enzo.

Dus ik denk dat zij de wetten stemmen.

Berichten: 54

Re: Lopend parlement?

Ja, door het thans zittende parlement. Dat de oude ministersploeg er nog demissionair zit doet niets af aan het feit dat de besluiten door de nieuwe kamer moeten.

Re: Lopend parlement?

In juni 2010 waren er verkiezingen. Tot op heden is er, wegens hopeloze verdeeldheid, geen nieuwe regering. Volgens de grondwet blijft de oude regering in funktie tot er een nieuwe is gevormd. Intussen zijn het opmaken van een begroting en de oorlog in Libie, lopende zaken geworden. Men kan bijvoorbeeld geen huis laten afbranden omdat men nog niet weet wie de volgende brandweercommandant zal zijn. Onze regering van lopende zaken doet nu gewoon zijn werk.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Lopend parlement?

In juni 2010 waren er verkiezingen. Tot op heden is er, wegens hopeloze verdeeldheid, geen nieuwe regering. Volgens de grondwet blijft de oude regering in funktie tot er een nieuwe is gevormd. Intussen zijn het opmaken van een begroting en de oorlog in Libie, lopende zaken geworden. Men kan bijvoorbeeld geen huis laten afbranden omdat men nog niet weet wie de volgende brandweercommandant zal zijn. Onze regering van lopende zaken doet nu gewoon zijn werk.
Zeker, maar ondertussen is de laatste echte regering bijna een jaar geleden gevallen over de ongrondwettelijke verdeling van onze kiesarondissementen. Vervolgens heeft men ongrondwettelijke verkiezingen georganiseerd. De uitslag daarvan werkt niet goed, waarna men dan maar de lopende regering ongrondwettelijke bevoegdheden laat uitvoeren, gesteund door het parlement (die soms evenwel pas na het uitvoeren van de beslissing geraadpleegd wordt).

Ik ben niet bepaald een tegenstander van het systeem, maar de democratie in Belgie is momenteel als een plumpudding in elkaar aan het zakken. En als je een paard een paard moet noemen, is dit een de facto staatsgreep van de klassieke politieke partijen.

En het ergste is, de Belg heeft geen flauw idee en berust...
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer