Tracheotomie of andere methoden?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 320

Tracheotomie of andere methoden?

Is het mogelijk om op een relatief veilige manier een tracheotomie (een gat in de luchtpijp stekken) uit te voeren op een persoon die aan het stikken is?

En hoe? Welk voorwerp, welke kracht, welke plaats? (Ter verduidelijking, we bevinden ons op een publieke plaats, ver weg in afstand en tijd van een ziekenhuis)

Welke ander methoden zou je best eerst overwegen of wanneer is een tracheotomie echt noodzakelijk? Voorbeeld als je vermoed dat de ambulance zeker te laat zal zijn. (Hoelang mag de persoon zonder zuurstof zijn?)

En wat als ze noodzakelijk bleek te zijn, maar je toch faalt of te veel schade aanbracht, in hoeverre kan je dan verantwoordelijk genomen worden voor de dood of schade van of aan de patiënt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Een tracheotomie is veilig mits lege artis uitgevoerd. Dat betekent dus dat de spoedindicatie ervoor moet zijn en dat de uitvoerder weet waar hij deze moet plaatsen, tussen het thyroid en cricoid:

Afbeelding

In principe kun je elk hol voorwerp gebruiken dat tussen het thyroid en cricoid past. Een zakmesje om een sneetje te maken en een balpen zijn al vaak genoeg. Je kunt ook de punt van een balpen verscherpen met een mesje en zo de pen er in één keer insteken. Welke kracht je moet gebruiken spreekt voor zich; genoeg zodat je door de ligamenten heen komt. Als je er door heen bent dan voel je geen weerstand meer en dan zit je goed.

Je moet zoiets natuurlijk alleen uitvoeren als je denkt dat je het kunt en als je denkt dat het de enige oplossing is voor het probleem van het slachtoffer. Als iemand tijdens kamp zich verslikt in een stukje biefstuk en de Heimlich manoeuvre lukt keer op keer niet en het dichtstbijzijnde ziekenhuis is 40 kilometer verderop, dan kun je het best proberen.

Een persoon kan in principe slechts 10 seconden zonder zuurstof om het bewustzijn nog te behouden. Dan heb je het liefst binnen 5 minuten weer een adequate ademhaling en circulatie. Alles wat langer dan 5 minuten duurt gaat exponentieel ten koste van je prognose.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 320

Re: Tracheotomie of andere methoden?

In principe kun je elk hol voorwerp gebruiken dat tussen het thyroid en cricoid past.
Als je geen hol buisje zou vinden, en enkele met een gat zou overblijven, heeft het dan nut om dat gat te maken? of zal dat gat gewoon toeslaan of toebloeden?
Welke kracht je moet gebruiken spreekt voor zich; genoeg zodat je door de ligamenten heen komt. Als je er door heen bent dan voel je geen weerstand meer en dan zit je goed.
Plaatsen en doorduwen of plaatsen en één korte harde klap geven?

Als ik dit ooit moet doen wil ik het echt niet verpesten, maar toch bereid zijn om het te doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Als je geen hol buisje zou vinden, en enkele met een gat zou overblijven, heeft het dan nut om dat gat te maken? of zal dat gat gewoon toeslaan of toebloeden?
Alleen een gat heeft geen zin, dat gaat als een ventiel werken.
Plaatsen en doorduwen of plaatsen en één korte harde klap geven?
Doorduwen lijkt mij het beste, dan voel je wanneer de weerstand ophoudt. Dat voel je niet als een flinke mep heeft.
Als ik dit ooit moet doen wil ik het echt niet verpesten, maar toch bereid zijn om het te doen.
Dan zou ik het eerst oefenen op poppen. Helemaal als je niet medisch geschoold bent.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 320

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Dan zou ik het eerst oefenen op poppen. Helemaal als je niet medisch geschoold bent.
Ja dat lijkt me wel goed. Ik vind het al moeilijk die plaats te vinden bij mezelf. Heb geen anatomie gehad ;)

Bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Leuke vraag Sjitty! Dit vroeg ik mij ook al een paar keer af, maar nu toch iets meer duidelijkheid gekregen.
Dan zou ik het eerst oefenen op poppen. Helemaal als je niet medisch geschoold bent.
Als je de kans hebt om te oefenen is dat natuurlijk mooi meegenomen, maar als iemand voor je neus geen lucht meer krijgt door bijv. verslikking, insectensteek, etc. dan is op zo'n moment het al handig genoeg als je weet wáár je een hol buisje moet plaatsen. Zelfde geldt voor reanimatie, eigenlijk zou iedereen een dergelijke curcus moeten volgen...gewoon van die basisdingen. Op een middelbare school kunnen ze dergelijk curcussen beter geven dan bijvoorbeeld het vak "verzorging". Ik weet liever hoe ik iemand voor enige minuten veilig kan stellen dan dat ik leer dat bonte was gescheiden moet worden gehouden van witte was! ;)

Wat ik me nog afvraag, om het weer even op het onderwerp te houden;

Hoe lang kan een eenvoudige hol buisje er in blijven zitten? Zijn dit minuten of uren? Stel dat je dus in een godsverlaten streek zit ( niet in NL dus) en dichtsbijzijnde ziekenhuis ligt op een paar uur rijden... is het holle buisje dan voldoende of moet je dan nog op andere dingen gaan letten?

En hoe zit het met de stembanden die volgens mij rond het strottenhoofd liggen, is er een grote kans dat je die raakt bij het plaatsen van een tracheostoma of liggen deze aardig verstopt achter het kraakbeen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Hoe lang kan een eenvoudige hol buisje er in blijven zitten? Zijn dit minuten of uren? Stel dat je dus in een godsverlaten streek zit ( niet in NL dus) en dichtsbijzijnde ziekenhuis ligt op een paar uur rijden... is het holle buisje dan voldoende of moet je dan nog op andere dingen gaan letten?
Volgens mij moet het wel een paar uur lukken, misschien nog wel langer.
En hoe zit het met de stembanden die volgens mij rond het strottenhoofd liggen, is er een grote kans dat je die raakt bij het plaatsen van een tracheostoma of liggen deze aardig verstopt achter het kraakbeen?
Zoek eens de betreffende anatomie op. Het heet een tracheotomie, waar zit dat buisje dan?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Het heet een tracheotomie, waar zit dat buisje dan?
Ja, in de luchtpijp. Maar ik weet niet precies hoe ver de stembanden naar beneden zitten t.o.v. de thyroid cartilage ( zoals op uw bovenstaande afbeelding is te zien).

Bewegen stembanden alleen horizontaal of ook een (beetje)verticaal? Snap dat ze geen centimeters uitrekken, maar kan je dus per ongeluk een stemband raken als een tracheotomie uitvoert ( en je natuurlijk het buisje richting longen plaatst en dus niet zozeer met het buisje tegen de stembanden aan het wrikken bent)?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Tracheotomie of andere methoden?

maar kan je dus per ongeluk een stemband raken als een tracheotomie uitvoert ( en je natuurlijk het buisje richting longen plaatst en dus niet zozeer met het buisje tegen de stembanden aan het wrikken bent)?
Ik ken (quasi) niets van geneeskunde af, maar ja, dit kan gebeuren. Het is weliswaar 25 jaar geleden bijna, maar mijn opa heeft toen een tracheotomie moeten krijgen na een operatie (in gasthuisberg) en daarbij zijn zijn stembanden geraakt. Gevolg was dat hij voor de rest van zijn leven hees heeft gepraat. En het praten op zich ging ook veel moeilijker en vermoeiender.

En een tracheotomie lijkt mij niet echt iets "evoluerend", dus wsl gebeurt dat nu wel nog steeds afentoe.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Ja, in de luchtpijp. Maar ik weet niet precies hoe ver de stembanden naar beneden zitten t.o.v. de thyroid cartilage ( zoals op uw bovenstaande afbeelding is te zien).
Naar beneden? Die zitten een aantal centimeters boven het ligamentum cricothyroideum. Als je loodrecht een insteek maakt, kun je niet de stembanden beschadigen. Ik raad je nogmaals aan de anatomie op te zoeken.
Snap dat ze geen centimeters uitrekken, maar kan je dus per ongeluk een stemband raken als een tracheotomie uitvoert
Ja, dat kan. Je kunt ook per ongeluk de a. carotis raken als je niet op de goede plek zit. Als je het goed uitvoert gebeurt er niets.

Wat je veel vaker ziet is dat je de n. laryngeus recurrens raakt, die de stembanden innerveert. Mogelijk is dat ook gebeurd bij de opa van Drieske.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Ik snap dat stembanden niet in je luchtpijp hangen, maar blijkbaar lopen er dus nog wel allerlei andere dingen die je beter niet kan raken.

Heb toch maar even wat plaatjes bekeken, maar ik ben hier niet zo mee bekend dus veel onderdelen liggen voor mijn idee nogal dicht bij elkaar. En met beneden bedoelde ik hoe diep de stembanden nu eigenlijk in je keel liggen, of als je dat nog keel mag noemen...ik ken alle medische termen daar niet zo! ;)

Maar vroeg me gewoon af ( net zoals Sjitty met deze topic begon) hoe veilig het nu is om een tracheotomie uit te voeren. Bedankt voor jullie reacties, maakt het weer wat duidelijker!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 5

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Cura schreef: Ik snap dat stembanden niet in je luchtpijp hangen, maar blijkbaar lopen er dus nog wel allerlei andere dingen die je beter niet kan raken.

Heb toch maar even wat plaatjes bekeken, maar ik ben hier niet zo mee bekend dus veel onderdelen liggen voor mijn idee nogal dicht bij elkaar. En met beneden bedoelde ik hoe diep de stembanden nu eigenlijk in je keel liggen, of als je dat nog keel mag noemen...ik ken alle medische termen daar niet zo! ;)

Maar vroeg me gewoon af ( net zoals Sjitty met deze topic begon) hoe veilig het nu is om een tracheotomie uit te voeren. Bedankt voor jullie reacties, maakt het weer wat duidelijker!
Het juiste antwoord: Neen, niet als je dit niet hebt geleerd van een ervaren dokter en met ervaren bedoelen we iemand die dit al enorm veel heeft gedaan en dus geen huisarts.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Voordat je in paniek raakt, kun je het beste nog een keer GOED mijn posts doorlezen waarin ik genoeg waarschuwingen heb gegeven.

Ik hoop dat je hierdoor vannacht wat beter slaapt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Tracheotomie of andere methoden?

anusthesist schreef: Voordat je in paniek raakt, kun je het beste nog een keer GOED mijn posts doorlezen waarin ik genoeg waarschuwingen heb gegeven.

Ik hoop dat je hierdoor vannacht wat beter slaapt.
"Dan zou ik het eerst oefenen op poppen. Helemaal als je niet medisch geschoold bent."
 
Amai wat een waarschuwing! 
En dan adviseren met een pen een tracheotomie uit te voeren, proficiat! 
U zou het verstand moeten hebben zo'n uitleg niet te doen op fora die door iedereen raadpleegbaar zijn, en zeker omdat u niet weet wie aan de andere kant van de computer zit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.237

Re: Tracheotomie of andere methoden?

Opmerking moderator

laten we de discussie op de bal houden en vooral geen persoonlijke aanvallen. Persoonlijke aanvallen zullen pertinent verwijderd worden.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gesloten