Polymeren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Polymeren

Hallo,

Ik zit doe nu 5gym en we hebben het nu met scheikunde over polymeren.

Nu moeten we structuurformules kunnen tekenen van polymeren, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken.

Zowel het lezen van een structuurformule van polymeren als het tekenen lukt bij niet.

Om een voorbeeld te geven:

1. Teken een stuk van de structuurformule van poly-1-buteen (drie monomeren).

2. Teken een stuk van de structuurformule van polypropeen (drie monomeren).

2-penteen kan polymeriseren tot poly-2-penteen

3. Geef de structuurformule van 2-penteen zodanig dat alleen de dubbele binding horizontaal wordt getekend.

4. Teken een stuk van de structuurformule van poly-2-penteen bestaande uit drie monomeren. Let op de juiste weergave van de beide uiteinden.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groetjes.

Berichten: 320

Re: Polymeren

Kan je de structuurformules van de monomeren tekenen?

Heb je informatie over de polymerisatiereactie in je cursus? Als je de reactie snapt kan je gemakklijker voor elk alkeen de polymeren vormen.

Berichten: 320

Re: Polymeren

Deze http://www.google.be/url?sa=t&source=w...CLQ&cad=rjapowerpoint legt het heel simpel uit hoe je makkelijk polymeren van alkenen "construeert'. Ze geeft wel weinig informatie over het reactiemechanisme. Als dat niet de bedoeling is kan je zo wel verder met alle vragen van de oefening.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Polymeren

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 1.816

Re: Polymeren

Hallo XS, omdat ik de link niet kan lezen zal ik je vertellen hoe we dit vroeger aan MAVO leerlingen uitlegden om het zo simpel mogelijk voor elkaar te krijgen, was meer truc dan begrip, helaas.

1 Maak een H vorm van je (monomeer-)structuurformule, met de liggende dubbele binding en zet er 3 achterelkaar. Doe alsof je kralen rijgt en trek een draadje door de dubbele bindingen. Veeg de dubbele bindingen allemaal weg en je hebt een stukje polymeer gemaakt van 3 monomeren.

H H Dit is dan de H vorm van etheen, maar omdat ik nog wat moet oefenen met dit forum, moet je zelf

[ [ maar één v/d H'tjes vervangen voor C2H5, zodat je 1-buteen hebt.

C = C Den zet je er 3 naast elkaar, draadje rijgen, dubbele band weghalen en op de 2 uiteinden een puntje of

[ [ streepje zetten. Tenslotte is C 4-waardig. (Mavo- leerlingen kenden het begrip radicalen niet echt).

H H

Van polymeer naar monomeer is ook simpel. Bijv. zo

H X H X H X

[ [ [ [ [ [

- C-C-C-C-C-C -enz.(lange keten)

[ [ [ [ [ [

Y H Y H Y H

Stel dat dit poly 2-buteen is, dan zijn X en Y allebei methylgroepen.

Je neemt van die lange keten een stukje van 2 C- atomen (naast elkaar), maakt niet uit welke. Dan krijg je bijv. zoiets:

X H

[ [

-C-C- Dit is bijv. het 2e en 3e C-molekuul stukje, maar 1ste en 2e kan ook, maakt niet uit.

[ [

H Y

Knoop de 2 uiteinden aan elkaar, waardoor je een dubbele binding ( een C=C binding) maakt en je hebt je monomeer.

Hopelijk heb je wat aan mijn inspanning, laat svp horen.

PS Sorry, heb wel mijn best gedaan, maar alles loopt doorelkaar qua formules. Maar misschien is het je toch wel duidelijk.
LiA

Berichten: 320

Re: Polymeren

Thionyl schreef:Hallo XS, omdat ik de link niet kan lezen zal ik je vertellen hoe we dit vroeger aan MAVO leerlingen uitlegden om het zo simpel mogelijk voor elkaar te krijgen, was meer truc dan begrip, helaas.

1 Maak een H vorm van je (monomeer-)structuurformule, met de liggende dubbele binding en zet er 3 achterelkaar. Doe alsof je kralen rijgt en trek een draadje door de dubbele bindingen. Veeg de dubbele bindingen allemaal weg en je hebt een stukje polymeer gemaakt van 3 monomeren.

H H Dit is dan de H vorm van etheen, maar omdat ik nog wat moet oefenen met dit forum, moet je zelf

[ [ maar één v/d H'tjes vervangen voor C2H5, zodat je 1-buteen hebt.

C = C Den zet je er 3 naast elkaar, draadje rijgen, dubbele band weghalen en op de 2 uiteinden een puntje of

[ [ streepje zetten. Tenslotte is C 4-waardig. (Mavo- leerlingen kenden het begrip radicalen niet echt).

H H

Van polymeer naar monomeer is ook simpel. Bijv. zo

H X H X H X

[ [ [ [ [ [

- C-C-C-C-C-C -enz.(lange keten)

[ [ [ [ [ [

Y H Y H Y H

Stel dat dit poly 2-buteen is, dan zijn X en Y allebei methylgroepen.

Je neemt van die lange keten een stukje van 2 C- atomen (naast elkaar), maakt niet uit welke. Dan krijg je bijv. zoiets:

X H

[ [

-C-C- Dit is bijv. het 2e en 3e C-molekuul stukje, maar 1ste en 2e kan ook, maakt niet uit.

[ [

H Y

Knoop de 2 uiteinden aan elkaar, waardoor je een dubbele binding ( een C=C binding) maakt en je hebt je monomeer.

Hopelijk heb je wat aan mijn inspanning, laat svp horen.

PS Sorry, heb wel mijn best gedaan, maar alles loopt doorelkaar qua formules. Maar misschien is het je toch wel duidelijk.
Mja, dat stond ook zo in die ppt. Gemakkelijk uitgelegd, maar inderdaad weinig begrip van wat er gebeurd. De link (eigenlijk een download) werkt voor mij, maar goed. Succes

Berichten: 6

Re: Polymeren

Heel erg bedankt Thionyl en Shitty. Ik heb zeker wat aan de ppt en de uitleg gehad!

Ik heb snap alles nu veel beter

Reageer