frame
Moderator: physicalattraction
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
frame
Ik weet niet of er hier speedskaters zitten, maar er is dus een ontwikkeling aan de gang van wielen en frames.
Ze varieren de wiel grootte (nu) van 80mm tot 125mm.
En ze gebruiken ook veschillende aantallen wielen en grootte van wielen.
Enkele voorbeelden:
4 wielen van 100mm
5 van 84 mm
4 van 90 mm
1 van 84 en 3 van 100
enz.
Nou zeggen de fabikanten natuurlijk dat hun frame veruit het beste is. maar daar heb ik vrij weinig aan.
Dus heb ik besloten om het maar is te gaan berekenen wat het beste is.
Dus mijn vraag is of iemand weet waar je moet beginnen, hoe je dit aan moet pakken of dat iemand misscien ook nog wat belangrijke info / formules heeft.
b.v.d.
Ze varieren de wiel grootte (nu) van 80mm tot 125mm.
En ze gebruiken ook veschillende aantallen wielen en grootte van wielen.
Enkele voorbeelden:
4 wielen van 100mm
5 van 84 mm
4 van 90 mm
1 van 84 en 3 van 100
enz.
Nou zeggen de fabikanten natuurlijk dat hun frame veruit het beste is. maar daar heb ik vrij weinig aan.
Dus heb ik besloten om het maar is te gaan berekenen wat het beste is.
Dus mijn vraag is of iemand weet waar je moet beginnen, hoe je dit aan moet pakken of dat iemand misscien ook nog wat belangrijke info / formules heeft.
b.v.d.
Re: frame
Bij mij rolt nog altijd een groot wiel verder als een klein wiel (bij dezelfde snelheid)DePurpereWolf schreef:Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.
Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.
En ik wil berekenen welke combinatie van wielen het snelste is, eventueel andere setups voor andere afstanden. De praktijk heeft al bewezen dat dat grotere wielen sneller zijn op langere afstanden. Maar, hoe groot kun je gaan enz.
- Berichten: 9.240
Re: frame
Een groter wiel rolt langer door door dat het meer momentum bezit.Anonymous schreef:Bij mij rolt nog altijd een groot wiel verder als een klein wiel (bij dezelfde snelheid)DePurpereWolf schreef:Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.
Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.
En ik wil berekenen welke combinatie van wielen het snelste is, eventueel andere setups voor andere afstanden. De praktijk heeft al bewezen dat dat grotere wielen sneller zijn op langere afstanden. Maar, hoe groot kun je gaan enz.
Ofwel, je moet meer energie in een groter wiel stoppen om het rond te draaien dan in een kleiner wiel.
Dus kun je met kleinere wielen harder.
Met je redenatie bevestig je dus mijn idee
Je kunt kleinere wielen beter gebruiken bij versnellingen, dus de korte afstanden.
- Berichten: 1.107
Re: frame
Wat zijn er dan voor ontwikkelingen aan de frames?suis schreef:Ik weet niet of er hier speedskaters zitten, maar er is dus een ontwikkeling aan de gang van wielen en frames.
Nou zeggen de fabikanten natuurlijk dat hun frame veruit het beste is. maar daar heb ik vrij weinig aan.
Over die wielen: het is dus een middenweg tussen klein (en dus sneller) of groot (weinig last van obstavels als steentjes etc)
Re: frame
Maar je kunt met kleinere wielen niet zon hoge topsnelheden halen als bij grote wielen.DePurpereWolf schreef:Een groter wiel rolt langer door door dat het meer momentum bezit.Anonymous schreef:Bij mij rolt nog altijd een groot wiel verder als een klein wiel (bij dezelfde snelheid)DePurpereWolf schreef:Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.
Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.
En ik wil berekenen welke combinatie van wielen het snelste is, eventueel andere setups voor andere afstanden. De praktijk heeft al bewezen dat dat grotere wielen sneller zijn op langere afstanden. Maar, hoe groot kun je gaan enz.
Ofwel, je moet meer energie in een groter wiel stoppen om het rond te draaien dan in een kleiner wiel.
Dus kun je met kleinere wielen harder.
Met je redenatie bevestig je dus mijn idee
Je kunt kleinere wielen beter gebruiken bij versnellingen, dus de korte afstanden.
Over het frame bedoel ik eigenlijk het zelfde als de wielen, welke maat wielen erin passen.Syd schreef:Wat zijn er dan voor ontwikkelingen aan de frames?suis schreef:Ik weet niet of er hier speedskaters zitten, maar er is dus een ontwikkeling aan de gang van wielen en frames.
Nou zeggen de fabikanten natuurlijk dat hun frame veruit het beste is. maar daar heb ik vrij weinig aan.
Over die wielen: het is dus een middenweg tussen klein (en dus sneller) of groot (weinig last van obstavels als steentjes etc)
Je moet niet kijken naar het minder last hebben van obstakels bij grote wielen. Ga er maar vanuit dat je op een gladde baan skate.
Gewoon welke combinatie wielen het snelste is. Het hoeft niet voor elke afstand te gelden. Het kan best zijn dat je bij de kilometer een andere setup nodig hebt als bij de marathon.
- Berichten: 581
Re: frame
Op de schaal waar wij het over hebben maakt het traagheidsmoment van de wieltjes niks uit..DePurpereWolf schreef:Een groter wiel rolt langer door door dat het meer momentum bezit.Anonymous schreef:Bij mij rolt nog altijd een groot wiel verder als een klein wiel (bij dezelfde snelheid)DePurpereWolf schreef:Maar kleinere wieltjes gaan weer sneller.
Minder momentum verlies door dat een kleinere ronde moet worden rondgedraait.
En ik wil berekenen welke combinatie van wielen het snelste is, eventueel andere setups voor andere afstanden. De praktijk heeft al bewezen dat dat grotere wielen sneller zijn op langere afstanden. Maar, hoe groot kun je gaan enz.
Ofwel, je moet meer energie in een groter wiel stoppen om het rond te draaien dan in een kleiner wiel.
Dus kun je met kleinere wielen harder.
Met je redenatie bevestig je dus mijn idee
Je kunt kleinere wielen beter gebruiken bij versnellingen, dus de korte afstanden.
Kleinere wieltjes moeten meer omwentelingen maken bij dezelfde snelheid: meer wrijving, snellere slijtage van je lagers etc..
In principe is het het best zo groot mogelijke wielen te hebben (beter over hobbels zoals eerder vermeld, minder hoge eisen aan je lagers etc), op een gegeven moment worden ze echter onpractisch groot, en spreek je van een zeepkist...
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...