Relatie tussen luchtdruk en luchtvochtigheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Relatie tussen luchtdruk en luchtvochtigheid

goedemorgen,

ik zit met een vraagstuk en ik heb hiervoor al zo`n beetje het gehele internet afgezocht, mijn vraag is;

Heeft de luchtdruk invloed op de luchtvochtigheid, d.w.z. als de luchtdruk toeneemt, kan de lucht dan meer of minder water opnemen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie steun!!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Relatie tussen luchtdruk en luchtvochtigheid

Als we in een laag drukgebied zitten gaat dit over t'algemeen gepaard met neerslag in een hoog drukgebied niet dus ...
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Relatie tussen luchtdruk en luchtvochtigheid

Als we in een laag drukgebied zitten gaat dit over t'algemeen gepaard met neerslag in een hoog drukgebied niet dus ...
....dus wat?

@Polder James:

Ga je uit van een vaste relatieve luchtvochtigheid, dan verandert de dauwpuntstemperatuur niet bij veranderende druk. Een vat kan bij gelijkblijvend volume en gelijke temperatuur de zelfde maximale hoeveelheid waterdamp vasthouden, onafhankelijk van de druk.

Berichten: 3

Re: Relatie tussen luchtdruk en luchtvochtigheid

sorry voor de ietwat onduidelijke vraag stelling, het betreft een luchtdichte ruimte waar bij aanvang van de proef een druk van 1000 milibar, tijdens de proef gaan we de aanwezige lucht in deze ruimte circuleren door een kachel, tijdens dit proces verwarmen we de ruimte tot 80 graden Celsius, de druk in de ruimte wordt gelijk gehouden op 1000 milibar.

Nadat de ruimte op temperatuur is gebracht blijven we de lucht circuleren door de kachel en impellor en willen we deze lucht zo vochtig mogelijk krijgen, nu kan ik de relatie tussen temperatuur en maximaal haalbare liters water per m3 wel terug vinden in het mollier diagram. Maar ik dacht dat er ook nog een relatie was tussen luchtdruk en vochtopname.

Nu is mijn plan dus om net na de kachel, in de afblaas slang naar de ruimte toe een vernauwing, of juist een vernauwing met daarna een abrupte verruiming te construeren om zodoende de luchtdruk te verhogen of juist te verlagen. Als dit tenminste nut heeft. red. heeft de luchtdruk invloed op het maximale aantal liters water dat een m3 lucht op kan nemen....

Ik heb echt bijna geen verstand van dit soort zaken maar daar zit ik voor op school ;) dus als ik ergens een verkeerde beredenering maak dan sta ik open voor kritiek!!

Alvast bedankt en een prettige avond verder.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Relatie tussen luchtdruk en luchtvochtigheid

Bij hogere druk kan lucht minder waterdamp bevatten dan bij lagere druk.

Voor dit soort problemen neme men een stoomtabel: bij 80 oC is de verzadigde dampspanning van water 0,474 bar.

Dat betekent dat bij die temperatuur de partieeldruk van waterdamp in lucht nooit meer kan zijn dan 474 millibar, en in dat geval is de lucht volledig verzadigd. Als de totaaldruk 1000 millibar is dan bevat de lucht dus maximaal 47,4 volume % waterdamp.

Als men de totaaldruk tot 2000 millibar verhoogt zal bij 80 oC de maximale partieeldruk van de waterdamp nog steeds die 474 millibar zijn, en kan de lucht bij 80 oC en 2000 millibar nog maar maximaal 474/2000 = 23,7 volume% waterdamp bevatten.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer