Vraagje 'fetamine' ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

Vraagje 'fetamine' ?

Ik heb een klein vraagje, als ik sommige artikelen lees over harddrugs dan zie ik vaak achter het scheikundige woord 'fetamine' staan.

Wat bedoelen ze met die term ?

Voorbeelden, Amfetamine, Methamfetamine, 3,4-methyleendioxymethamfetamine.

Greats, Robby.
VMBO - 3 Kader Gemengd Theoretisch (KGT), Virologie, Biologie, Scheikunde.

Robby Blok , 16 jaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Vraagje 'fetamine' ?

De naam amfetamine komt van alfa-methyl-fenylethylamine, niet helemaal de officiële chemische naam voor de structuur van deze stof, maar chemici kunnen uit deze naam wel afleiden wat de structuur is. De term "amfetamine" is dus een soort van afkorting.

De andere namen die je noemt zijn afgeleiden van amfetamine, varianten hierop waarbij enkele functionele groepen op het molecuul zijn gezet. Vandaar dat alle namen eindigen in -amfetamine.

De uitgang -fetamine betekent in feite niks.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 15

Re: Vraagje 'fetamine' ?

Marko schreef:De naam amfetamine komt van alfa-methyl-fenylethylamine, niet helemaal de officiële chemische naam voor de structuur van deze stof, maar chemici kunnen uit deze naam wel afleiden wat de structuur is. De term "amfetamine" is dus een soort van afkorting.

De andere namen die je noemt zijn afgeleiden van amfetamine, varianten hierop waarbij enkele functionele groepen op het molecuul zijn gezet. Vandaar dat alle namen eindigen in -amfetamine.

De uitgang -fetamine betekent in feite niks.
Bedankt !!!
VMBO - 3 Kader Gemengd Theoretisch (KGT), Virologie, Biologie, Scheikunde.

Robby Blok , 16 jaar.

Reageer