Blok op helling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 37

Blok op helling

Hallo,

Ik zit met een probleem bij een vraag van natuurkunde, waar ik vrijdag een toets over heb. Het gaat om het volgende:

Een blok ligt op een schuine helling. Het weegt 100 kg. De hoek van de helling is 30 graden. Aan het uiteinde van de helling hangt een ander blok aan een katrol. De wrijvingscoëfficient is 0,1. Bereken of het blok op de helling blijft liggen, naar boven schuift of naar beneden schuift. Als het blok schuift, bereken dan ook de versnelling.

Het enige wat ik weet is dat ik de zwaartekracht moet uitrekenen met m.g.cosA en iets met Fh, Fw.

Hieronder een schetsje:

Afbeelding

Groetjes

Berichten: 320

Re: Blok op helling

Een goed begin is altijd alle krachten eens te tekenen (en eventueel de samenstellende verticale en horizontale componenten indien het een schuine kracht is). Dan bereken je de grootte van alle krachten, en uiteindelijk de resulterende kracht op het object van interesse. Is ze groter dan 0N dan zal het object versnellen.

Berichten: 37

Re: Blok op helling

Een goed begin is altijd alle krachten eens te tekenen (en eventueel de samenstellende verticale en horizontale componenten indien het een schuine kracht is). Dan bereken je de grootte van alle krachten, en uiteindelijk de resulterende kracht op het object van interesse. Is ze groter dan 0N dan zal het object versnellen.
Zoals dit?

Afbeelding

En hoe moet ik nu verder?

Berichten: 320

Re: Blok op helling

Goed begin. Er zijn nog 2 krachten tekort, de kracht van gewicht en de weerstandskracht. Bereken eerst de kracht van het gewicht, om te zien in welke richting het object netto getrokken word en dan de weerstandskracht (in tegengestelde richting)die de versnelling ietwat zal vertragen.. Ik vermoed dat je mag veronderstellen dat de kracht zonder verlies of wrijving doorgegeven wordt via de katrol? De wrijving zal enkel slaan op de helling. Noem ze
\(F_{t}\)
en
\(F_{w}\)

Berichten: 37

Re: Blok op helling

Goed begin. Er zijn nog 2 krachten tekort, de kracht van gewicht en de weerstandskracht. Bereken eerst de kracht van het gewicht, om te zien in welke richting het object netto getrokken word en dan de weerstandskracht (in tegengestelde richting)die de versnelling ietwat zal vertragen.. Ik vermoed dat je mag veronderstellen dat de kracht zonder verlies of wrijving doorgegeven wordt via de katrol? De wrijving zal enkel slaan op de helling. Noem ze
\(F_{t}\)
en
\(F_{w}\)
Hee, volgens mij snap ik het!!!

Afbeelding

Dit houdt in dat de X-component van blok 1 gelijk is aan de zwaartekracht (spankracht?) van blok 2, dus de versnelling is 0?

Maar wat als Fh 500 Newton was? Dan was de Fw dus 9,5 Newton. Zou blok 1 dan naar beneden gaan glijden?

Hoe bereken je dan de versnelling met F = m.a?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Blok op helling

Denk je ook nog aan de normaalkracht?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht

Daar staat ook een schets van alle krachten die op je blokje werken.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 37

Re: Blok op helling

In fysics I trust schreef:Denk je ook nog aan de normaalkracht?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Normaalkracht

Daar staat ook een schets van alle krachten die op je blokje werken.
Ja, maar die is hierbij toch niet van belang? Of zie ik dat verkeerd...

En die heeft toch gewoon de waarde van de zwaartekracht in tegenovergestelde richting?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Blok op helling

En die heeft toch gewoon de waarde van de zwaartekracht in tegenovergestelde richting?


Dit geldt enkel wanneer een blok op een plat vlak ligt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Blok op helling

Een goed stappenplan is steeds:
  1. Lees je opgave tweemaal
  2. Maak een schets
  3. Duid alle krachten aan
  4. Teken het assenstelsel waarin je het probleem zal oplossen
  5. Ontbind alle krachten in componenten volgens respectievelijk x- en y-as.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 37

Re: Blok op helling

Dit geldt enkel wanneer een blok op een plat vlak ligt.
Hoe moet je de Fn dan op een helling berekenen? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Blok op helling

Heb je naar mijn link gekeken? Voor je berekent, teken eerst je assen eens?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 37

Re: Blok op helling

Heb je naar mijn link gekeken? Voor je berekent, teken eerst je assen eens?
Dat is dan gewoon de Y-component van blok 1? Die staat dan al in dat laatste plaatje toch (maar dan tegenovergesteld).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Blok op helling

Ik proef hier enige verwarring:
Hoe moet je de Fn dan op een helling berekenen? ;)
Dat had je al gedaan, netjes zoals het hoort, in je bericht nummer 5.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.572

Re: Blok op helling

Demo -love , in je derde bericht heb je de oplossing van dit vraagstuk al gegeven.

We hebben de zwaartekracht ontbonden in een component loodrecht op de helling en in een component evenwijdig aan de helling. Die component evenwijdig aan de helling =100 . 9,8 . sin (30)=490 N

De trekkracht die het touw uitoefent op de massa1 ( 100 kg) is natuurlijk ook 490 N

Interressant wordt het pas als je massa1 bijvoorbeeld 110 kg maakt .

Berichten: 37

Re: Blok op helling

aadkr schreef:Demo -love , in je derde bericht heb je de oplossing van dit vraagstuk al gegeven.

We hebben de zwaartekracht ontbonden in een component loodrecht op de helling en in een component evenwijdig aan de helling. Die component evenwijdig aan de helling =100 . 9,8 . sin (30)=490 N

De trekkracht die het touw uitoefent op de massa1 ( 100 kg) is natuurlijk ook 490 N

Interressant wordt het pas als je massa1 bijvoorbeeld 110 kg maakt .
Heb ik even gedaan:

Afbeelding

Maar... Het linkerblok gaat dan dus bewegen naar beneden. Hoe bereken ik dan vervolgens de versnelling?

Reageer