Hoofd blijft leven

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Hoofd blijft leven

Een aantal jaar geleden hoorde ik dat als je iemand zou onthoofden, het hoofd van die persoon een korte tijd nog zou 'leven'. die kan dan nog met te ogen knipperen en dingen waarnemen, maar niet meer praten.

is dit echt zo? of is het meer een urban legend?

en als het echt zo is, waarom kan het hoofd dan nog wel met de ogen knipperen maar niet praten?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Hoofd blijft leven


Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hoofd blijft leven

Antoine Lavoisier werd ten tijde van de Franse revolutie onthoofd met de guillotine. Hij heeft zijn vrienden toen gevraagd om te kijken hoe lang zijn afgehakte hoofd verder zou leven. Hij zou zo lang mogelijk knipperen (praten gaat uiteraard niet). Na onthoofding heeft hij nog 15 seconden geknipperd.

Echter, bovenstaand verhaal is nergens opgeschreven. HEt kan ook een "urban legend" zijn. Weliswaar wijdverbreid.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 10

Re: Hoofd blijft leven

Het lijkt mij mogelijk dat het hoofd nog enkele seconden leeft en waarnemingen doet.

Er is geen contact meer met de rest van het lichaam dus de hersenen krijgen geen bloed meer en dus geen zuurstof. maar omdat je hersenen pas na een bepaalde tijd (enkele seconden) zonder zuurstof stoppen met functioneren lijkt het me best mogelijk dat je nog even met je ogen kunt knipperen of waarnemingen kunt doen.

dat je niet kunt praten komt doordat je hoofd niet meer aan je lichaam vast zit, en om klanken te vormen heb je je stembanden, strottenhoofd etc. nodig

Reageer