Reactiesnelheid

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

Reactiesnelheid

Hee allemaal,

Ik ben bezig met een opdracht voor school en we hebben een proef ervoor gedaan.

We moesten enkele malen via een colorimeter de reactiesnelheid tussen jood en propanon bepalen.

We moesten variëren met de concentratie jood, propanon en de katalysator (zoutzuur)

We moeten nu een algemene formule voor de reactiesnelheid opstellen.

Alleen dit lukt ons niet en dat komt waarschijnlijk door onze metingen.

We hebben nu als conclusie dat als de concentratie Propanon of Jood 2x zo groot wordt, dat de reactiesnelheid ook 2x zo groot wordt. Klopt dit?

Alleen bij een grotere concentratie van zoutzuur (dus katalysator), gaat het wel steeds sneller. Alleen we kunnen niet concluderen dat als de concentratie 2x zo groot wordt, de reactiesnelheid ook 2x zo snel wordt.

Dus mijn vraag is nu: Wat is die algemene formule van reactiesnelheid tussen 2 stoffen?

Hopelijk kan iemand me ermee helpen!

We hebben nu als conclusie dat als de concentratie Propanon of Jood 2x zo groot wordt, dat de reactiesnelheid ook 2x zo groot wordt. Klopt dit?

Alleen bij een grotere concentratie van zoutzuur (dus katalysator), gaat het wel steeds sneller. Alleen we kunnen niet concluderen dat als de concentratie 2x zo groot wordt, de reactiesnelheid ook 2x zo snel wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactiesnelheid

A + B Afbeelding C + D

De reactiesnelheidsvergelijking van bovenstaande reactie wordt gegeven door s = k [A]x y. Hierbij is k een constante en moet je de machten x en y experimenteel bepalen.

Wat krijg je dan voor jouw reactie?

Om respectievelijk x en y te bepalen moet je zoals eerder gezegd kijken naar je meetresultaten. Ik weet echter niet uit het hoofd of alles correct is. Zou het daarom mogelijk zijn om hier even al je resultaten neer te zetten?

Iets in deze aard? (Quote mijn bericht en vul het tabelletje aan)

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">
[tr][td]experiment[/td][td][CH6O][/td][td][I2][/td][td]s[/td][/tr][tr][td]1[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]2[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr]</table>
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 13

Re: Reactiesnelheid

Bij proef 1 was de samenstelling als volgt:

De concentratie jood gelijk. (2,0 mL 0,010 M jood).

De concentratie zoutzuur bleef gelijk. (2,0 mL 2,0M zoutzuur)

De concentratie propanon veranderde (resp. 2,0/4,0/6,0 mL propanonoplossing)

Dit vulde we aan tot 10mL met water.

We hebben 3 verschillende metingen met concentratie propanon.

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]Joodconcentraties (via ijklijn)[/td][/tr][tr][td]Tijd (s) 0 30 60 90 120 150 180 210 240 270 300 330 360[/td][/tr][tr][td]1A 2,0 2,0 1,9 1,6 1,4 1,2 0,9 0,7 0,4 0,2 0,0[/td][/tr][tr][td]1B 2,0 1,6 1,0 0,4 0,1 0,0[/td][/tr][tr][td]1C 2,0 2,1 1,3 0,6 0,0[/td][/tr]</table>

Berichten: 13

Re: Reactiesnelheid

Dus dat tabelletje kan ik niet helemaal invullen toch?

Berichten: 13

Re: Reactiesnelheid

Bij proef 2 was de samenstelling als volgt:

De concentratie propanon gelijk. (2,0 mL 2,0M propanonoplossing).

De concentratie zoutzuur bleef gelijk. (2,0 mL 2,0M zoutzuur)

De concentratie jood veranderde (resp. 2,0/4,0/1,0 mL 0,010M joodoplossing)

Dit vulde we aan tot 10mL met water.

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">[tr][td]Joodconcentraties (via ijklijn)[/td][/tr]

[tr][td]Tijd (s)[/td][td]0[/td][td]30[/td][td]60[/td][td]90[/td][td]120[/td][td]150[/td][td]180[/td][td]210[/td][td]240[/td][td] 270[/td][td]300[/td][td]330[/td][/tr][tr][td]1A[/td][td]2,0[/td][td]2,0[/td][td]1,9[/td][td]1,6[/td][td]1,4[/td][td]1,2[/td][td] 0,9[/td][td]0,7[/td][td]0,4[/td][td]0,2[/td][td]0,0[/td][/tr][tr][td]2B [/td][td]4,0[/td][td]3,5[/td][td]3,5[/td][td]3,2[/td][td]2,9[/td][td]2,5[/td][td]2,2[/td][td]1,7[/td][td]1,3[/td][td]0,9[/td][td]0,4[/td][td]0,0[/td][/tr][tr][td]2C[/td][td]1,0[/td][td]0,9[/td][td]0,8[/td][td]0,5[/td][td]0,2[/td][td]0,0[/td][/tr]</table>

Berichten: 13

Re: Reactiesnelheid

Volgens onze trendlijnen kwam de volgende reactiesnelheden eruit:

1A: 0,0062 mol/s

1B: 0,0149 mol/s

1C: 0,0148 mol/s

2B: 0,0114 mol/s

2C: 0,0061 mol/s

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Reactiesnelheid

Ik heb alles even samengevat in onderstaande tabellen. De concentraties staan in mol/L welke ik heb omgerekend uit jouw gegevens. Ik heb hierbij wel nog enkele opmerkingen want sommige gegevens spreken elkaar nogal tegen. Waarschijnlijk maakte je meetfouten?
Oef.gif
Oef.gif (6.96 KiB) 345 keer bekeken
Laten we beginnen bij experiment 1:

Zoals je kunt zien in het rood verdubbelt de reactiesnelheid als ook de concentratie aan C3H6O verdubbelt. Wanneer we de concentratie van C3H6O verdrievoudigen zou logischerwijs de reactiesnelheid ook moeten verdrievoudigen, dit is echter niet het geval. Ben je hier zeker van je meting?

In de veronderstelling dat de gemeten reactiesnelheid bij experiment 1C fout is (want het zou ongeveer 0,0062 * 3 = 0,0186 moeten zijn) kan je besluiten dat de reactiesnelheid evenredig is met de concentratie propanon (C3H6O). Met andere woorden is de exponent van propanon in de snelheidsreactievergelijking gelijk aan één. s = k [C3H6O]1

Experiment 2:

Hier gaat er een en ander fout. Volgens [url=http://www.5vwo.m2h.nl/index.php?u=5vwo&page=475]deze bron[/url] zou de reactiesnelheid onafhankelijk moeten zijn van de concentratie [I2]. Wanneer we echter naar jouw resultaten kijken blijkt dit niet het geval te zijn (zie groene pijl).

Als laatste: heb je ook proeven gedaan die de invloed van H+ meten?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer