ééncelligen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

ééncelligen hun voortbeweging verandert als je een elektrisch veld aanbrengt in de vloeistof waarin ze zich bevinden. Ik heb hier al wat informatie over gevonden maar nu moet ik dit ook kunnen aantonen aan de hand van een experiment. Ik heb geen idee hoe ik hieraan moet beginnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re:

Galvanotaxis is inderdaad een bekend fenomeen waarbij sommige cellen gevoelig zijn voor een elecrisch veld en aan de hand van een electrisch veld hun migratie aanpassen.

Aangezien ik niet weet welke cellen je wilt gebruiken en wat je precies wilt doen kan ik niet al te veel gedetailleerde tips geven. Wat ik wel kan zeggen is dat je in principe 3 belangrijke onderdelen nodig hebt. Ten eerste een manier om een gelijkspanningsbron op je agar (of andere voeding) plaat te kunnen zetten. Ten tweede heb je een microscoop nodig die de migratie van deze cellen waar kan nemen. Deze moet ook uitgerust zijn met een camera om langdurige opnames te maken (12-48 uur gok ik ongeveer, afhankelijk van de exacte condities en wat je er precies mee wilt doen). Ten derde moet je de waargenomen beelden quantificeren. Hiervoor zijn in principe 2 mogelijkheden, of je markeert handmatig elke cel op elk tijdsframe en laat zo een patroon van directionaliteit en snelheid bouwen, of je zorgt dat je de beschikking hebt over een algoritme wat je in staat stelt om dit proces te automatiseren. Let hiervoor wel op dat je je cellen en andere condities zo uitkiest dat dit dan ook daadwerkelijk mogelijk is. Handmatig is vele malen eenvoudiger te implementeren, maar kan veel tijd kosten. het ontwikkelen van een algoritme kan ook veel tijd kosten, echter bij de daadwerkelijke data processing ben je vele malen sneller klaar.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 817

Re:

Wat een leuk weetje, dat wist ik helemaal niet ;)

Er vanuitgaande dat het waar is zou een proef zoals jij die beschrijft te doen moeten zijn in een toestelletje voor elektroforeses.

Zou het maken van een halfvaste agar, zoals een MIU (Motility-Indole-Urea) in een elektrisch veld van een elektroforese-apparaat niet kunnen?

In plaats van een stevige gel te maken vul je het toestel met de halfvaste bodem. Zal vast wel wat opkuis met zich meebrengen, maar ik zie niet waarom het niet zou gaan.

edit: Wouter_Masselink was mij voor met zware ninja-skills :P
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 2

Re:

Wouter_Masselink schreef:Galvanotaxis is inderdaad een bekend fenomeen waarbij sommige cellen gevoelig zijn voor een elecrisch veld en aan de hand van een electrisch veld hun migratie aanpassen.

Aangezien ik niet weet welke cellen je wilt gebruiken en wat je precies wilt doen kan ik niet al te veel gedetailleerde tips geven. Wat ik wel kan zeggen is dat je in principe 3 belangrijke onderdelen nodig hebt. Ten eerste een manier om een gelijkspanningsbron op je agar (of andere voeding) plaat te kunnen zetten. Ten tweede heb je een microscoop nodig die de migratie van deze cellen waar kan nemen. Deze moet ook uitgerust zijn met een camera om langdurige opnames te maken (12-48 uur gok ik ongeveer, afhankelijk van de exacte condities en wat je er precies mee wilt doen). Ten derde moet je de waargenomen beelden quantificeren. Hiervoor zijn in principe 2 mogelijkheden, of je markeert handmatig elke cel op elk tijdsframe en laat zo een patroon van directionaliteit en snelheid bouwen, of je zorgt dat je de beschikking hebt over een algoritme wat je in staat stelt om dit proces te automatiseren. Let hiervoor wel op dat je je cellen en andere condities zo uitkiest dat dit dan ook daadwerkelijk mogelijk is. Handmatig is vele malen eenvoudiger te implementeren, maar kan veel tijd kosten. het ontwikkelen van een algoritme kan ook veel tijd kosten, echter bij de daadwerkelijke data processing ben je vele malen sneller klaar.
We moeten dit practicum uitvoeren op school en hebben al dit materiaal niet ter beschikking. Is er geen eenvoudigere methode?

De ééncelligen die we willen gebruiken mogen we zelf kiezen, wat raad u ons aan?

tot slot, heb je misschien nog een goede site over dit onderwerp? We hebben zelf al wat gezocht op internet maar vonden steeds slechts beperkte informatie.

alvast bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re:

Er is op pubmed genoeg informatie te vinden, ook over galvanotaxis.

Minimaal zal je toch een costructie moeten hebben waar je bacterien op/in kan laten groeien en hier tegelijkertijd een gelijkspaningsbron op kan zetten. Daarnaast nog een methode van waarneming over langere tijd zou ideaal zijn. Mocht dat niet kunnen dan zou je kunnen overwegen om alleen naar het eindresultaat te kijken waarbij je een tweede conditie meeneemt waar je geen electriciteit laat lopen. Als je dan beide experimenten op het einde bekijkt zou je ook een duidelijk verschil moeten zien.

Ik neem aan dat je dit onderwerp al met je docent hebt doorgesproken op haalbaarheid? Vraag 'm eens naar de spullen die jullie hebben om dit uit te kunnen voeren. Als we dit weten, dan zouden we eens samen kunnen kijken naar een mogelijke opzet voor je experiment.

Een gelijkspanningsbron zal je waarschijnlijk wel hebben (vraag anders even bij natuurkunde). Een petrischaal zou je ook over moetne kunnen beschikken. Dan moet je alleen nog een manier vinden om dit voltage door een voedingsbodem te kunnen jagen. Spreek daarvoor desnoods ook even met je natuurkunde TOA. Dee kan vast een manier verzinnen om dit uit te kunnen voeren. Als ik TOAs een beetje ken dan vinden ze het ook verdomd leuk om een beetje aan zulke dingen te lopen knutselen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 320

Re:


Reageer