Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 416

Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Ik zal deze vraag iets beter uitleggen.

Als je in een magnetron metalen voorwerpen legt, dan kunnen er vonken van het metaal afkomen. (Hiervoor heb ik een oude magnetron gebruikt, die niet meer geschikt is voor gewoon huishoudelijk gebruik.)

Zo heb ik bijv. een gloeilampje in die magnetron gelegd, met als gevolg dat er allemaal vonken van het metaal afkwamen. Die vonken waren zo heet dat het glas eromheen gewoon smolt. En het gekke daarvan was, toen het glas gesmolten was, dat er vervolgens ook van dat gesmolten glas weer vonken afkwamen, die nog weer feller waren. Toen ik er voor de gein een stukje steen ertegen aan legde (daarvoor heb ik eerst die deur los gedaan, terwijl het glas nog vloeibaar was, en dat stukje steen erop gelegd), smolt dat stukje steen gewoon mee, ook porcelein dat al zeer hittebestendig is. Als het in aanraking komt met de vonken die ervan af komen, dan smelt zelfs het stukje porcelein. Wat al betekent dat die vonken extreem heet moeten zijn.

Ik heb hier 2 vragen over.

1. Hoe heet zijn die vonken? Ze zijn nog niet zo fel als een elektrische boog bij het lassen, dus zo heet als een vlamboog zullen ze denk ik niet zijn (temp. vlamboog bij lassen is ongeveer 7.000*C), maar hoe heet zijn die vonken dan in die magnetron?

2. De tweede vraag is hoe kan het dat er ook vonken van het glas van zo'n gloeilamp afkomen als het begint te smelten, en het glas zo verder smelt? Glas is toch een isolator, geen geleider zoals een metaal?

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

erg interesant experiiment, kan je een foto posten?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Een vriend van mij heeft ooit snoep in z'n microgolf gestoken en die begon ook te branden en vonken te geven ;)

Maar wat ik me wel afvraag is: Je microgolf laat watermoleculen trillen, zitten in metalen dan zoveel watermoleculen ? Of komt dit door wat anders :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Maar wat ik me wel afvraag is: Je microgolf laat watermoleculen trillen, zitten in metalen dan zoveel watermoleculen ? Of komt dit door wat anders   :shock:


Nee, het vonken komt niet doordat het warm wordt. Het metaal wordt in principe helemaal niet warm (door de afwezigheid van water), of het moet warm worden van het vonken, dat weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Cycloon schreef:Een vriend van mij heeft ooit snoep in z'n microgolf gestoken en die begon ook te branden en vonken te geven ;)

Maar wat ik me wel afvraag is: Je microgolf laat watermoleculen trillen, zitten in metalen dan zoveel watermoleculen ? Of komt dit door wat anders   :shock:
Volgens mij is het idee van een magnetron dat bij het opwarmen ëérst de watermoleculen de energie opnemen.

Wanneer er geen water is, zal de energie ergens anders heen moeten.

Met metaal is het denk ik meer een kwestie van inductie.

Berichten: 416

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

erg interesant experiiment, kan je een foto posten?
Jammer genoeg niet.

Berichten: 416

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Cycloon schreef:Een vriend van mij heeft ooit snoep in z'n microgolf gestoken en die begon ook te branden en vonken te geven :P

Maar wat ik me wel afvraag is: Je microgolf laat watermoleculen trillen, zitten in metalen dan zoveel watermoleculen ? Of komt dit door wat anders  :roll:
Dat vraag ik mij dus ook af, naast de vraag hoe heet die vonken kunnen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

bats schreef:
Cycloon schreef:Een vriend van mij heeft ooit snoep in z'n microgolf gestoken en die begon ook te branden en vonken te geven :shock:

Maar wat ik me wel afvraag is: Je microgolf laat watermoleculen trillen, zitten in metalen dan zoveel watermoleculen ? Of komt dit door wat anders   ;)
Dat vraag ik mij dus ook af, naast de vraag hoe heet die vonken kunnen zijn.
Metaal ( ff uitgaan van gewoon staal ) Is Fe en C als ik me niet vergis.

Dus heeft al niets met waterstof molocuulen te maken.

Mischien heeft het wel iets te maken met dat het zo'n hoge frequentie heeft dat het materiaal zeer snel laad en ontlaad dat het daardoor warm word.

( Ook maar een idee hoor :?: )

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Volgens mij zijn vonken überhaupt niet heet. Er wordt gewoon energie overgedragen, hoe heet het dan wordt, ligt aan het voorwerp en de soortelijke warmte van dat voorwerp.

Heb ik dit goed?

Berichten: 150

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Op http://margo.student.utwente.nl/el/microwave/ staan wat leuke trucjes die je met een (oude) magnetron kunt uitvoeren; o.a. een trucje met aluminiumfolie dat in het glas brandt.

Berichten: 416

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Syd schreef:Volgens mij zijn vonken überhaupt niet heet. Er wordt gewoon energie overgedragen, hoe heet het dan wordt, ligt aan het voorwerp en de soortelijke warmte van dat voorwerp.

Heb ik dit goed?


Ik denk dat die vonken weldegelijk heet zijn, en niet zo'n beetje ook, want zelfs porselein smelt als het in aanraking komt met zo'n vonk, niet meteen, maar wel na zo'n 10 seconden. En porselein smelt bij zo'n 2.000*C, maar die vonken zijn volgens mij nog veel heter.

Hier wordt ook niet iets verwarmt, zoals een glas met water. Maar hier worden door de microgolven die door het metaal weerkaatst worden vonken opgewekt. En bovendien komen van zo'n stukje metaal zelfs de vonken los van het voorwerp die als "vuurbollen" opstijgen in de magnetron naar de bovenkant. Die gaat met veel gezoem en geknetter gepaard.

Berichten: 416

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Op http://margo.student.utwente.nl/el/microwave/ staan wat leuke trucjes die je met een (oude) magnetron kunt uitvoeren; o.a. een trucje met aluminiumfolie dat in het glas brandt.
Maar helaas staat er niet bij hoeveel graden die vonken ongeveer zijn.

Kan het zijn dat die vonken heter zijn dan een lasvlam van een autogeen lasbrander (3.200*C)?

Wat, zou het zelfs ook kunnen dat die vonken nog heter zijn dan de elektrische boog die wordt opgewekt bij het (elektrisch)lassen (+/-7.000*C)??

Berichten: 150

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Dat klopt Bats, dat er geen temperatuur bij staat. Desondanks vond ik het wel aardig om even naar die site te verwijzen. Ze geeft ook een aantal links en ik vermoed dat ze meer dan middelmatige belangstelling heeft voor magnetrons. een mailtje aan haar lijkt me dan ook nooit weg; ik ben benieuwd!

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

goeie vraag, een interessant experiment maar tergelijkertijd een dom experiment ....

waarom dom ? metaal plaatsen in een microgolf oven is zeer gevaarlijk. De golven die opgewekt worden hebben een frequentie van 4500Hz of 4500KHz (hier twijfel ik even tussen, zal dat nog wel eens opzoeken).

Metaal weerkaatst deze golven (daarom dat het ook ten strengste verboden is om metaal erin te plaatsen) en ze kunnen ze terug kaatsen tot in de microgolf zelf (toestel dat de golven opwekt) en tot ontploffing kan brengen !! dus speel je ervens met je leven ...

Nu, het principe dat een microgolfoven eten kan opwarmen is met het principe dat de golven watermolecules 50keer per seconde (50Hz vanuit het electrisch net) van polariteit omwisselt (van min naar plus dus) en door dat de doen warmen die molecules op.

Nu glas mag al dan niet watermolecules bezitten maar omdat er geen uitweg is voor de golven uit het toestel (maar best ook) dan wordt het vanbinnen ook warm en zal glas uiteindelijk wel smelten, misschien ook omdat het ook wel wat weerkaatst. vonken die dan van die lamp ontstaan is waarschijnlijk door het speciale gas in die lamp ....

Berichten: 416

Re: Hoe heet zijn de vonken in een magnetron?

Stefaan schreef:goeie vraag, een interessant experiment maar tergelijkertijd een dom experiment ....

waarom dom ? metaal plaatsen in een microgolf oven is zeer gevaarlijk. De golven die opgewekt worden hebben een frequentie van 4500Hz of 4500KHz (hier twijfel ik even tussen, zal dat nog wel eens opzoeken).

Metaal weerkaatst deze golven (daarom dat het ook ten strengste verboden is om metaal erin te plaatsen) en ze kunnen ze terug kaatsen tot in de microgolf zelf (toestel dat de golven opwekt) en tot ontploffing kan brengen !! dus speel je ervens met je leven ...

Nu, het principe dat een microgolfoven eten kan opwarmen is met het principe dat de golven watermolecules 50keer per seconde (50Hz vanuit het electrisch net) van polariteit omwisselt (van min naar plus dus) en door dat de doen warmen die molecules op.  

Nu glas mag al dan niet watermolecules bezitten maar omdat er geen uitweg is voor de golven uit het toestel (maar best ook) dan wordt het vanbinnen ook warm en zal glas uiteindelijk wel smelten, misschien ook omdat het ook wel wat weerkaatst. vonken die dan van die lamp ontstaan is waarschijnlijk door het speciale gas in die lamp ....
Ik wil even een paar opmerkingen noteren.

1. Ik zal niet zeggen dat het ongevaarlijk is, maar voor dat doel gebruik je een oude magnetron en je doet een dergelijk (gevaarlijk) experiment niet in huis vanzelfsprekend. Zoiets doe je op buiten als er wat gebeurt, zorg dan dat er dan niemand in de buurt is. Of zet de magnetron dan tegen een muur aan met een schot er voor.

2. Ten tweede de golven in een magnetron hebben een frequentie van 2450 MHz, 2,45.10^9 Hz.

En tenslotte was de vraag niet of zoiets wel of niet gevaarlijk is, maar hoe heet die vonken zijn. Ik vraag me af hoe heet die vonken kunnen zijn. Daar zelfs (vuurvast)porcelein dat in aanraking komt met die vonken gaat smelten, dus die vonken moeten wel heel erg heet zijn, maar hoe heet?

Zijn ze heter dan een laspit (3200*C)?

Heter dan een elektrische vlamboog (>7000*C)?

Wie weet het?

Ik zou het heel graag willen weten. Wat ik wel weet is dat de kleur van die vonken gelig zijn, dus zelf denk ik niet dat ze zo heet zijn als een vlamboog bij het elektrisch lassen, daar de vlamboog meer blauwig van kleur is.

Reageer