Ijkgrafiek zuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Ijkgrafiek zuren

Ik heb vandaag mijn practicum gedaan (nog bedankt Toon want het is gelukt) en morgen gaan we met deze standaardoplossing andere oplossingen maken. Vantevoren moesten wij alvast uitzoeken hoe dit gaat. Ik heb hiervoor de volgende oplossing gevonden en graag zou ik willen horen of hij goed is en zo niet hoe ik het kan veranderen.

Vraag:

Leg uit hoe je van deze standaardoplossing (20mg Al3+ / l) telkens 10ml van een oplossing maakt die respectievelijk 0,3,6,9,10 mg/l Al3+ bevat.

Oplossing:

Ik heb bedacht dat je dit natuurlijk moet gaan verdunnen met water. Je hebt hiervoor een bepaald aantal delen oplossing en een bepaald aantal delen water nodig.

0 => Ik snapte deze niet helemaal. Betekend 0mg/l dat je alleen water gebruikt? Want anders zit er altijd Al3+ in.

3,6,9,10 =>

Ik doe nu even de 3mg voor.

Je hebt 10ml nodig die 3mg/l bevat. De standaardoplossing is 20mg/l. Eerst bereken ik hoeveel mg er dan in 10ml zit.

Dit doe ik door 1000ml/10ml te doen en dat keer 3. Ik kwam uit op 0.03mg.

Nu kom ik in de problemen. Je moet het een aantal keren gaan verdunnen, maar dat lukt mij niet helemaal.

Ik deed 20/3 = 6,67, dus ik dacht dat je per 1 deel stof 6,67 delen water nodig had. Klopt dit??

Alvast bedankt.

Berichten: 15

Re: Ijkgrafiek zuren

Als je een oplossing wil maken met een concentratie x uitgaande van een standaardoplossing met een concentratie y moet je (een deel van de) standaardoplossing verdunnen met een factor y/x. Dat houdt in dat als je 1 ml van de standaardoplossing neemt je y/x-1 ml water moet toevoegen. In dit geval is y = 20 mg/l en x = 0, 3, 6, 9, 10 mg/l. Voor x = 0 neem je uiteraard gewoon water. Om een oplossing met een concentratie van 3 mg/l te maken kun je 1 ml standaardoplossing nemen en 20/3 - 1 = 5,67 ml water toevoegen. Je moet echter in totaal 10 ml oplossing maken i.p.v. 20/3 = 6,67 ml. Hoeveel ml standaardoplossing heb je dus nodig en hoeveel water moet je toevoegen?

Berichten: 20

Re: Ijkgrafiek zuren

owke dus als je hierover nadenkt betekend dat, dat in 6,67 ml er 5,67ml water is. dus dat is (5,67/6,67) * 100 = 85%.

Als je dan 10ml neemt betekend dat dat er 8,5ml water is en 1,5ml standaardoplossing??

Berichten: 15

Re: Ijkgrafiek zuren

Correct!

Berichten: 20

Re: Ijkgrafiek zuren

heel erg bedankt! ik neem aan dat ik hetzelfde moet doen bij de andere dingen? Ik zal dit morgen maar proberen bij mijn practicum ;)

Berichten: 817

Re: Ijkgrafiek zuren

owke dus als je hierover nadenkt betekend dat, dat in 6,67 ml er 5,67ml water is. dus dat is (5,67/6,67) * 100 = 85%.

Als je dan 10ml neemt betekend dat dat er 8,5ml water is en 1,5ml standaardoplossing??
Zoals HenkdeVries al aangeeft is dit correct

je kan het echter ook op jouw manier uitrekenen als je dat makkelijker vindt, want ook in deze vergelijking komt die 6.67 terug aan bod.
Ik deed 20/3 = 6,67, dus ik dacht dat je per 1 deel stof 6,67 delen water nodig had. Klopt dit??
Hier zit het foutje. Je haalt wat berekeningen door elkaar. Het uitrekenen hoeveel er in 10ml zit is pas nuttig als je daar verder mee rekent. Wat jij uittelt in die laatste stap (20/3) is de verdunningsstap.

Je dus moet niet 1 deel standaard op 6.67 hebben. met deze berekening bereken je hoe vaak je de oplossing moet verdunnen.

Makkelijk kan ook volgende berekening gemaakt:

ik heb nu 20 mg per liter

ik moet naar bv 3 mg per liter.

Om van 20 naar 3 te gaan moet ik dus (20/3)x verdunnen = 6.67x

redenering: in een fles chocolademelk zitten 10 schepjes chocopoeder per liter. Ik wil 'verdunnen' en chocolademelk maken met 5 schepjes per liter. Dan moet ik dus (10/5) = 2x verdunnen. Of met andere woorden 1 liter melk bijvoegen.

Die 6.67 is dan weer hetzelfde als 1.5/10 = 6.67.

De berekening van HenkdeVries doet in feite identiek hetzelfde als hetgeen ik hier beschrijf. Dit is slechts een meer uitgebreide uitleg.

Zoals altijd, als je vragen hebt -> Stellen maar !
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Reageer