Lactaatdehydrogenase

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 393

Lactaatdehydrogenase

Goeiemiddag allen,

Ik ben wat biochemie aan het leren en nu stootte ik op het volgende:

Na een hartinfarct is er een stijging van LDH1 waar te nemen en kan zo als indicator gebruikt worden.

Nu ben ik gaan opzoeken waarom er een LDH1 stijging is, ik weet wel dat LDH1 het meest in de hartspier voorkomt maar dat verklaart de stijging nog niet. Ik vind er nergens informatie over. Dus kan iemand mij dit uitleggen?

Alvast bedankt

Berichten: 269

Re: Lactaatdehydrogenase

Misschien heb je hier iets aan, komt uit mijn cursus biochemie:

Van lactaatdehydrogenase bestaan er verschillende isozymes. Isozymen zijn enzymen die dezelfde reactie katalyseren, maar gecodeerd worden door verschillende genen, en verschillende kinetische en/of regulatorische eigenschappen bezitten. Vertebraten bezitten 2 homologen van lactaatdehydrogenase: het M-type, dat vooral voorkomt in weefsels met een anaeroob metabolisme zoals spieren en lever; en het H-type dat vooral voorkomt in aerobe weefsels zoals de hartspier. Het M-type katalyseert vooral de oxidatie van NADH waarbij pyruvaat omgezet wordt tot lactaat terwijl het H-type beter aangepast lijkt om de omgekeerde reactie te katalyseren. Het bestaan van verschillende isozymen wordt gebruikt om verschillende ziektes en/of aandoeningen te testen. Bij een hartaanval sterft een gedeelte van de hartspier af waardoor het H-type LDH in het bloed vrijkomt. Bij het vermoeden van een hartaanval wordt het bloed getest voor de aanwezigheid van het H-type LDH.

groetjes

Berichten: 393

Re: Lactaatdehydrogenase

Dank je, dat zocht ik!
Bij een hartaanval sterft een gedeelte van de hartspier af waardoor het H-type LDH in het bloed vrijkomt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Lactaatdehydrogenase

Dank je, dat zocht ik!


Zoek eens op wat precies een infarct inhoudt en wat de gevolgen zijn. Als je dat had geweten was je er zelf wel uitgekomen denk ik ;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer