Inertial frames

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 112

Inertial frames

Wie kan mij helpen met de volgende vraag:

Twee rotjes exploderen tegelijkertijd op 125 meter afstand van elkaar, op een treinspoor. Dit treinspoor nemen we als x-as van een inertial reference frame, genaamd TRACK. Een trein beweegt met een constante snelheid van 25 m/s in de +x richting ten opzichte van het treinspoor. Dit is het andere inertial reference frame, genaamd TRAIN.

Hier een schets van de situatie:

Schets

a. Exploderen de rotjes volgens de galilean transformation equations op dezelfde t?

galilean transformation equations:

t'=t

x'=x-Bt (B=relatieve snelheid in dit geval dus 25 m/s)

y'=y

z'=z

Ik snap gewoon de hele intentie van deze vraag niet. Er staat in de tekst dat de rotjes "tegelijkertijd" exploderen, waarom deze vraag dan? En hoe kun je hier achter komen als je alleen B weet. En wat heb je aan die formules als de vraag alleen over inertial frame TRACK gaat, want daarin spelen de explosies af.

Berichten: 316

Re: Inertial frames

De rotjes exploderen op hetzelfde moment, want t'=t. Misschien is deze opgave er om te laten zien dat relativistische effecten verwaarloosbaar zijn wanneer v<<c (snelheid veel kleiner dan de lichtsnelheid)? Weet je ook iets over speciale relativiteit, want volgens mij wordt daar een beetje de link mee gelegd. Want wanneer er relativistische snelheden bereikt worden is
\(t' \neq t\)
.

Berichten: 112

Re: Inertial frames

Oke dus het antwoord is gewoon ja omdat t'=t. Dan moet ik dat maar gewoon aannemen. Al snap ik niet wat t' ermee te maken heeft aangezien de explosies plaats vinden in één frame, de TRACK frame, de trein heeft er toch niks mee te maken?

Er hoort trouwens nog een vraag bij deze opgave, ook deze begrijp ik niet:

b. Gemeten vanaf de TRAIN frame, hoe ver zijn de explosies van elkaar verwijderd? (Hint: Als x2-x1=125m, wat is dan x2'-x1')

Hier snap ik niet hoe je x' kunt berekenen met de galilean transformation formules. Je hebt namelijk alleen B en x, geen t.

Berichten: 7.068

Re: Inertial frames

Hier snap ik niet hoe je x' kunt berekenen met de galilean transformation formules. Je hebt namelijk alleen B en x, geen t.
Schrijf de formule voor \(x'_2\) op.

Schrijf de formule voor \(x'_1\) op.

Trek \(x'_1\) van \(x'_2\) af. Komt t nog voor in het antwoord?

Berichten: 112

Re: Inertial frames

r'2=r2-Bt

r'1=r1-Bt

r2-Bt - r1-Bt = r2-r1, is dat dan gewoon het antwoord? 125 m dus?

Reageer