Telefoon opladen via usb of stopcontact

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Telefoon opladen via usb of stopcontact

Sinds kort heb ik een HTC Wildfire. Zoals elke telefoon moet die regelmatig opgeladen worden. Hiervoor heb ik een kabel met een USB-connector welke in een stekker kan. Zo een dus:

Afbeelding

Nu valt het me op dat opladen via het stopcontact een stuk sneller gaat dan via de USB naar een computer; zo'n 2 uur vs zo'n 5-6 uur. Blijkbaar gaat er via het stopcontact een veel groter vermogen weer de batterij in. Ik vraag me af: maakt dit nu veel verschil voor de levensduur van de batterij? En is opladen via het stopcontact dan beter/slechter, of maat het niet veel uit?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Telefoon opladen via usb of stopcontact

Dit maakt zeker uit. Over het algemeen geld voor lithium-ion batterijen dat hoe hoger de stroomsterkte (dus hoe sneller je ze laad), hoe harder ze verouderen. Omdat een mobiele telefoon een mode-ding is en dus relatief snel (2 jaar) vervangen wordt, is het verouderingseffect maar beperkt merkbaar.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Telefoon opladen via usb of stopcontact

Ik had al zo'n vaag vermoeden, maar aan de andere kant had ik ook het idee dat een fabrikant er toch ook wel rekening mee houdt dat de accu niet overbelast wordt. Wellicht een overweging geweest van gemak vs levensduur.

Bedankt!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 767

Re: Telefoon opladen via usb of stopcontact

Dit maakt zeker uit. Over het algemeen geld voor lithium-ion batterijen dat hoe hoger de stroomsterkte (dus hoe sneller je ze laad), hoe harder ze verouderen.


Wat veroorzaakt een hogere stroomsterkte dan dat dit als gevolg heeft dat de batterij sneller verouderd?.

Of wordt dit specifiek veroorzaakt als je de batterij aan de netvoeding laat terwijl de batterij reeds is geladen?

Ik meende dat de producent netvoeding als voorkeur voorschrijft (gevalletje snellere levenscyclus?)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Telefoon opladen via usb of stopcontact

Helly1975 schreef:Wat veroorzaakt een hogere stroomsterkte dan dat dit als gevolg heeft dat de batterij sneller verouderd?.

Of wordt dit specifiek veroorzaakt als je de batterij aan de netvoeding laat terwijl de batterij reeds is geladen?

Ik meende dat de producent netvoeding als voorkeur voorschrijft (gevalletje snellere levenscyclus?)
De stroomsterkte is afhankelijk van de snelheid waarmee je de batterij oplaad. In de batterijindustrie wordt dit uitgedrukt in termen van 'C', waarbij 1C de batterij in 1 uur wordt opgeladen 2C de batterij in 1/2 uur etc...

Normaal gesproken hebben batterijen een laadsnelheid van 0.1C (10 uur) of 0.2C (5 uur). Sommige batterijen (bijv LiPO4) kunnen echter wel 5C (dus 12 minuten) aan.

Om te begrijpen waarom batterijen verouderen is het van belang om te snappen welk proces er in de batterijen speelt bij het opladen. Aan de kant van 1 elektrode moeten (in het geval van LiPO4) de Li-ionen los komen, door een aantal lagen materiaal diffunderen en vervolgens via het vloeibare (of gel-achtige) elektroliet bij de andere elektrode weer door een aantal lagen materiaal diffunderen om vervolgens zijn plek in de kristalstructuur te vinden. Dit zijn allemaal elektrochemische processen die zijn beperkingen kennen. De diffusie door de buitenlaag van de elektrode en het transport in het elektroliet. Bij een hoge stroomsterkte worden er veel Li-ionen losgeslagen, maar omdat de diffusie en transportsnelheden beperkt zijn, kunnen deze niet in dat tempo bij de andere elektrode komen. Gevolg is dat de hoogreactieve Li-ionen dan maar andere (nutteloze) reacties aan gaan, waardoor zij de elektrodes en elektroliet bevuilen (hogere elektrische weerstand). Daarnaast zijn deze reacties niet reversibel, waardoor de Li-ion voorgoed onbruikbaar zijn (lagere capaciteit).

Bij lage laadsnelheden (0.1-0.2C) is de versnelde veroudering vrijwel niet te merken. Vanaf 0.5C gaat dit wel een rol spelen. Als je de keuze hebt om je telefoon in 30 minuten of in 3 uur op te laden, kies dan voor het laatste, tenzij je op korte termijn toch een nieuw model wilt.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer