Springen naar inhoud

Verband tussen draaggolffrequentie en bandbreedte

• Log in om te kunnen reageren

webspider

webspider

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2011 - 20:34

Hallo,

Ik vroeg mij het volgende af:

als ik een AM (amplitude modulatie) signaal wil maken dat frequencies van het spectrum tussen 30 hz en 4000 hz verzendt (de spraakfrequenties, net als bij de telefoonlijn), wat is dan de laagst bruikbare draaggolffrequentie?
Hoe berekenen ik die?

ik zou denken dan het op z'n minst het dubbele van de hoogste frequentie die verzonden dient te worden (dus 8000 hertz).
Maar volgensmij is het meer, maar hoeveel meer? precies twee keer meer? vier keer meer? en waarom?

Wat is het verband tussen draaggolffrequentie en bandbreedte van het te verzenden signaal?

Groet,

Webspider

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5611 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2011 - 20:45

Wat is het verband tussen draaggolffrequentie en bandbreedte van het te verzenden signaal?

Die staat vrij, maar is toch minimaal de helft van de bandbreedte bij perfecte filters (anders ontstaat er overlap bij de nulfrequentie).

Bij je voorbeeld is iedere frequentie groter dan 3970Hz goed. De bandbreedte rond die draaggolf is natuurlijk wel nog steeds 7940Hz.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Martin59

Martin59

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2011 - 14:17

Hallo,

Ik vroeg mij het volgende af:

als ik een AM (amplitude modulatie) signaal wil maken dat frequencies van het spectrum tussen 30 hz en 4000 hz verzendt (de spraakfrequenties, net als bij de telefoonlijn), wat is dan de laagst bruikbare draaggolffrequentie?
Hoe berekenen ik die?

ik zou denken dan het op z'n minst het dubbele van de hoogste frequentie die verzonden dient te worden (dus 8000 hertz).
Maar volgensmij is het meer, maar hoeveel meer? precies twee keer meer? vier keer meer? en waarom?

Groet,

Webspider

Ik weet niet helemaal waar je heen wilt, maar
a) om te kunnen ZENDEN heb je toch echt een (redelijk) hoge frequentie nodig en die zit toch al gauw een factor 50 ~ 100 boven de hoogste frequentie waar jij het over hebt;
b) je wilt sowieso een merkbaar verschil in frequentie tussen signaal en draaggolf, niet in de laatste plaats omdat je ook je signaal weer moet kunnen terugconverteren ('detecteren') van je draaggolf;
c) er is geen vaste ratio nodig tussen signaal en draaggolf. Je kunt elk 'LF' signaal in amplitude moduleren op elk HF signaal (het TV-signaal is bijvoorbeeld AM gemoduleerd. TV signalen zijn redelijk complex). Wel is het zo dat je draaggolf (veel) groter moet zijn dan de hoogste frequentie van het signaal dat je gaat moduleren (zie met name het plaatje over het frequentie spectrum in onderstaande link).

Amplitudemodulatie

Ook interessant in dit verband is het verschijnsel 'zweving' ... een fenomeen dat onder andere ook werd gebruikt om (sinus) signaalgeneratoren te maken die nagenoeg vanaf 0 Hz konden genereren (kan er zou snel geen linkje over vinden, maar op school hadden we die dingen, o.a. van die club uit Eindhoven ...)

Zweving

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures