Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Om ergens te beginnen neem ik de ,aardse' meter, waarom heeft een meter deze afstand?

Het heeft alles te maken met water, omdat een liter water precies 1kg weegt heeft een meter deze afstand.

uitleg:

Als je ervan uit gaat dat eerst gewicht en daarna lengtematen in kaart zijn gebracht is het bergijpelijk dat een meter deze afstand heeft nl.

Als je een liter in 1000 stukjes verdeelt (KILO) en je zou er een kubus van maken heb je een figuur van exact 10cmx10cmx10cm en zodra je de 100 stukjes (deciliter) achter elkaar legt noem je dit een meter.

Als je ervan uitgaat dat eerst de lengte maten en daarna gewicht in kaart zijn gebracht geld het volgende:

Je bepaald een handzame lengte en noemt dit een meter, deze meter deel je door 100 en zodra je lengte's van 1 cm hebt maak je een kubus van duizend stukjes.

Deze kubus heeft uiteraard de zelfde afmeting als in het vorige voorbeeld.

Nu giet je er water in en deze hoeveelheid noem je een liter en dus een kilo.

Water is (bijna) overal ter wereld te vinden en daarom is de afspraak dat een liter water een kilo weegt, je zou kunnen zeggen dat als je een weegschhaal hebt je dus afstand kan bepalen en als je een meter hebt volume en massa van water kunt bepalen.

De aantrekkingskracht die de aarde op alles uitoeffend bepaald dat een kilo een kilo is en daarom een meter deze lengte heeft maar nu even iets anders.

Zoals men weet is de maan 6x zo klein als de aarde en heeft dus ook 6x zo weinig aantrekkingskracht.

Dit zou betekenen dat we voor deze omgeving ook afspraken moeten maken en dit kan op twee manieren.

manier1:

We nemen de ,aardse' meter mee naar de maan en we houden de zelfde afstand aan met als gevolg dat een kilo minder weegt.

uitleg: maak van een ,aardse' meter weer een kubus van 1000 vierkante cm en vul deze met water.

Omdat de aantrekkingskracht van de maan 6x minder is zou dit betekenen dat een kilo 6x minder weegt terwijl het volume (liter) het zelfde blijft.

In dit geval spreken we over een ,maankilo' en deze weegt 1kg:6=ruwweg 166 gram.

in dit geval blijven de lengte maten het zelfde als op aarde en verandert het gewicht van een kilo op de maan.

manier twee:

We vullen op de maan een kubus met water tot deze een aardse kilo weegt.

Nu zul je zien dat er 6x zoveel water nodig is.

Deel deze ruimte door duizend stukjes en leg er 100 achter elkaar.

De afstand is nu in aardse maten 6 meter dus nu weegt een maankilo het zelfde als een aardse kilo maar nu is de maanmeter plotseling 6x zo lang, 6 aardse meter dus.

afspraken:

We hebben nu gezien hoe je op twee manieren kunt redeneren over gewicht (massa) en volume (uiteindelijk afstand)

Wat spreken we hierover af, wordt een ,maanmeter' langer en blijft een kilo in bijde omgevingen hetzelfde of blijft een meter in bijde omgevingen het zelfde wordt een kilo op de maan lichter?

op aarde wordt deze formule gehanteerd F=m.g

Maar omdat g (valsnelheid) veranderd lijkt het mij dat voor de maan en andere omgevingen met dus andere aantrekkings krachten andere regels gelden.

Hoe denken jullie hier over?

Berichten: 324

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Dit kan je beter op een natuurkunde forum bespreken..lijkt mij

Trouwens wat wil je gaan doen met de maan?

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

joopdekock schreef:Aantrekkingskracht ..//.. gelden.

Hoe denken jullie hier over?
Ik denk vooral dat je gewicht en massa door mekaar haalt.

1 liter water op de aarde heeft de zelfde massa dan 1 liter water op maan, er is dus evenveel kracht nodig om beide de zelfde versnelling mee te geven.

Het is de aantrekkingskracht die uiteindelijk bepaald hoeveel dat een massa van 1 liter een kracht (gewicht) uitoefent op de weegschaal.

Nu kan m'n gewoon een weegschaal aanpassen waarbij een massa van 1 liter water even goed als 1 kilo aangeduid word op een weegschaal op de maan. Hierbij kan een 'universele' formule voor gebruikt worden...

Gewicht (kg = F) = massa (liter = m) * aantrekkingskracht (G = a) * gewichts coefficient (valversnelling aarde/plaatselijke valversnelling)

M'n zou natuurlijk ook andere afspraken kunnen maken...

HV

Berichten: 17

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

-Vogens mij is massa de hoeveelheid materi, het ene kan dus zwaarder zijn dan het andere en toch het zelfde volume hebben.(soortelijk gewicht op aarde)

-Zodra je een weegschaal aanpast aan de omgeving van de maan denk ik dat het niet meer strookt met ,de aardse meetkunde'

-Omdat de aantrekkeingskracht van de maan minder is denk ik dat dit invloeden heeft op de

valsnelheid.

Ik denk dat deze discussie hier wel thuis is omdat ik ,anders'over dingen denk nl:

Wiskunde is een niet afperkend hulpmiddel om natuurkunde te verklaren.Voorbeeld: in de natuurkunde komen twee lichamen op een gegeven moment tegen elkaar aan en in de wiskunde is er altijd een ruimte tussen de twee lichamen,hoe klein de ruimte ook is, betekend dit dat het dus nog niet tegen elkaar aan zit wat betekent dat je verder kunt.dit gaat in de wiskunde oneindig door.

Tevens kruisen paralelle lijnen zich alleen in de wiskunde zich in het oneinde, zou dit niet zo beredeneerd worden kun je oneindig doorgaan en kan er geen wiskunde bestaan.

Nu moet ik me haasten om te vermelden dat ik onvoldoende kennis heb om dit te onderbouwen/bevestigen het is voor mij zo als ik denk het te weten.

leuke stof om over te discuseren vind ik.

ps, ik heb geen plannen met de maan hihi

extra:

Valsnelheid, de meter wordt volgens mij bepaald door de som: een voorwerp te laten vallen van de noordpool tot de evenaar, dit gedeelt door een miljoen ofzo is de afstand van een meter.

Dit is al verschillende malen veranderd maar ik vraag me af of dit wel klopt, er is volgens mij geen rekening gehouden met de aantrekkingskracht van de maan (eb/vloed) de meter is dus soms langer en soms korter omdat de maan dus ook aan het voorwerp trekt?

Tijd is ook een ,afspraak' maar wel nodig om een meter te bepalen terwijl tijd relatief is.

of wordt ik nu filosofisch wat vloeken is in de wis en natuurkunde.

Groet, joop de Kock

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

In plaats van zelf afspraken te gaan maken, raad ik je aan om de huidige afspraken die er zijn te volgen. Definities van meter, kilogram en seconde kun je o.a. vinden op Wikipedia. Leuk om over zaken te filosoferen, maar maak zaken niet ingewikkelder dan dat ze al zijn.

Berichten: 17

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Uiteraard heb ik veel op wiki gezocht maar hier wordt telkens over hoe de zaken hier op aarde werken geschreven, wat ik met mijn stukje bedoel te zeggen is dat we open moeten staan voor vragen waar geen duidelijk antwoort voor voor handen ligt.

Ik meen uit uw verhaal te proeven dat u denkt dat ik met minder respect over wiskunde denk, dit is niet het geval!

Ik geef u er gelijk in als u zegt dat het leuk is om over dit soort vraagstukken te filosoferen en ik kan me goed voorstellen dat het misschien storend is dat ik op het wetenschapforum publiceer terwijl ik de wijsheid niet in pacht heb.mijn excuus

Uw tip om op wikipedia te zoeken heeft mij tot nu toe niet naar het antwoort gelijd en ik heb hierom mijn hoop gevestigd op dit forum.

Wat mij betreft blijft het stukje zoals het is omdat ik meer een denkwijze neer leg dan een vraag stel waarmee ik hoop een kleine meerwaarde aan dit forum toe te voegen.

Groet Joop

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

De definities zoals gegeven op Wikipedia zijn onafhankelijk van de omgeving. Het maakt niet uit of je op de maan staat of op aarde, een kilogram water is een kilogram water en neemt bij gelijke druk en temperatuur dezelfde hoeveelheid volume in, ongeacht waar. Het enige verschil is al aangehaald door Denkertje70, dat een kilogram water op de maan minder GEWICHT heeft dan op aarde. Om hetzelfde GEWICHT te hebben, moet je op de maan inderdaad zes keer zo veel water hebben, of zes keer zo zwaar water, maar om te filosoferen welke van de twee de voorkeur heeft lijkt me niet wetenschappelijk van aard.

Berichten: 17

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Sorry als ik er over door ga,het kan goed zo zijn dat ik het niet begrijp.maar dit vind ik op wikipedia over gewicht en massa:De termen massa en gewicht worden in het dagelijks spraakgebruik door elkaar gehaald. Er is echter een wezenlijk verschil. Het gewicht van een voorwerp is onder 'aardse' omstandigheden de kracht die de aarde op een voorwerp uitoefent.

het gewicht van water op aarde is dus gelijk aan de massa,de massa verander dan toch mee op de maan?een liter blijft een liter maar een kilo blijft geen kilo!

Misschien praten we langs elkaar omdat op aarde de massa en het gewicht van water gelijk is?

U zegt een kilogram water is een kilogram water ongeacht waar, bedoeld u toevallig niet een liter(volume) water is een liter water(volume) omdat een kilogram 1000 overal 1000 gram is en dus nergens 600 gram kan zijn?

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

1 liter water op de aarde heeft de zelfde massa dan 1 liter water op maan, er is dus evenveel kracht nodig om beide de zelfde versnelling mee te geven.


Zoals je zelf zegt, spreek ik niet over kg maar over liter...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Massa en gewicht zijn 2 verschillende zaken. Onder de massa van een voorwerp verstaan we de hoeveelheid stof waaruit dat voorwerp is opgebouwd. de SI-eenheid van massa is de kilogram, afgekort kg. Onder het gewichtvan een voorwerp verstaan we de kracht die dat voorwerp uitoefent op een ondersteunend vlak of een koord waaraan dat voorwerp hangt. De eenheid van kracht is de Newton, afgekort N. Een massa van 1 kg heeft op aarde een gewicht van 9,81 N. Op de maan is dat ongeveer een zesde deel hiervan.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 17

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Nou niet echt, ik zeg dat een kilogram (gewicht) en de massa (soortelijk gewicht) veranderen op de maan, het volume blijft uiteraard het zelfde, dit heeft wel invoed op de valvertraging maar dat ter zijde.

Begrijp me aub goed, ik wil niet eigewijs zijn maar ik denk nog steeds dat mijn stelling in mijn eerste post overeind blijft, of we hier afspraken over moeten maken hmm dat gaat me ook wat ver omdat ik niet in die omgeving werk.

groet joop

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Massa en gewicht zijn 2 verschillende zaken. Onder de massa van een voorwerp verstaan we de hoeveelheid stof waaruit dat voorwerp is opgebouwd. de SI-eenheid van massa is de kilogram, afgekort kg. Onder het gewichtvan een voorwerp verstaan we de kracht die dat voorwerp uitoefent op een ondersteunend vlak of een koord waaraan dat voorwerp hangt. De eenheid van kracht is de Newton, afgekort N. Een massa van 1 kg heeft op aarde een gewicht van 9,81 N. Op de maan is dat ongeveer een zesde deel hiervan.
Deze SI-eenheid geld alleen op aarde, dat een massa van 1 kilo (1 liter water) een gewicht van 9,81 Newton (1 kilo) uitoefend op een weegschaal.

Op een planeet met 2 keer aardse massa zou een weegschaal belast worden met 19,62 N en zou er dus afgeleid kunnen worden dat er 2 kilo aan massa gewogen wordt of dus 2 liter water gewogen wordt. Denk dat dit het probleem is van de TS.

Nu zou m'n gewoon de kracht in N (gewicht) kunnen meten die uitgeoefend word op een weegschaal en deze meetwaarde kunnen delen door de plaatselijke valversnelling, er zou dan altijd een zelfde massa (volume, gewicht) gewogen kunnen worden eender waar.

HV

Berichten: 17

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

ineens denk ik te weten wat jullie bedoelen,

omdat een weegschaal op de maan ook onder invloed is van de daar geldende omstandigheden zal deze op de maan een aardse kilo inderdaad als kilo aanduiden.

maar in werkelijkheid weegd een kilo natuurlijk maar 600 gram op de maan.

wat ik bedoel is de weegschaal te eiken zodat hij 600 gram aangeeft op de maar en dit heeft zijn invloed op de meetkunde aldaar.

Berichten: 324

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

\( F= G . \frac{m_1.m_2}{r^2} \)
Dit is zwaartekracht F en gaat uit van massa

Hoe de zwaartekracht precies werkt weet niemand, maar de formule hierboven is empirisch opgesteld en blijkt te werken in het heelal..dus ook op de maan

Kan jij deze wiskundige formule beredeneren ?

Veranderd de G op aarde en op de maan?

Dus de zwaartekracht zal kleiner zijn als ik op de maan ben doordat de maan kleiner is(zijn massa is kleiner)

Beperk je alleen tot denken over een massa , want volume kan ook weer herleid worden tot massa

Berichten: 324

Re: Aantrekkingskracht, massa,volume,water en afspraken

Ik denk dat deze discussie hier wel thuis is omdat ik ,anders'over dingen denk nl:

Wiskunde is een niet afperkend hulpmiddel om natuurkunde te verklaren.Voorbeeld: in de natuurkunde komen twee lichamen op een gegeven moment tegen elkaar aan en in de wiskunde is er altijd een ruimte tussen de twee lichamen,hoe klein de ruimte ook is, betekend dit dat het dus nog niet tegen elkaar aan zit wat betekent dat je verder kunt.dit gaat in de wiskunde oneindig door.

Tevens kruisen paralelle lijnen zich alleen in de wiskunde zich in het oneinde, zou dit niet zo beredeneerd worden kun je oneindig doorgaan en kan er geen wiskunde bestaan.

Nu moet ik me haasten om te vermelden dat ik onvoldoende kennis heb om dit te onderbouwen/bevestigen het is voor mij zo als ik denk het te weten.

leuke stof om over te discuseren vind ik.

ps, ik heb geen plannen met de maan hihi


Het is me niet duidelijk wat je hierboven precies bedoeld... maar ben je er al uit hoe je die formule van de zwaartekracht wilt gaan verklaren?

Reageer