Xcos impuls simuleren

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Xcos impuls simuleren

L.s,

Op dit moment ben ik in Xcos een blokschema aan het opstellen welke het impulsmoment van een handslagschroevendraaier moet kunnen simuleren. Xcos is te vergelijken met Matlab Simulink. Ik ben al een tijdje aan de opdracht bezig, maar ik kom niet verder. Op deze site worden veel vragen goed beantwoordt, dus hopelijk kan iemand mij ook helpen. Het model is al bijna klaar, maar ik heb nog één probleem.

De eerste massa van het model ontvangt een snelheid. Het lukt me niet de snelheid, positie en versnelling te resetten nadat de stoot heeft plaatsgevonden. In ander woorden, de snelheid moet beginnen op 1 (of elk ander willekeurige waarde) en teruglopen naar 0 voordat de 2de stoot plaatsvindt. Het verschil in positie tussen de eerste en de 2de massa moet ook worden gereset en de versnelling van de eerste massa moet 0 zijn, omdat ik slechts een snelheid aan de massa geef. Tot nu toe is het me alleen gelukt dit te verwezelijken wanneer ik rare sprongen in het signaal toe sta. Het signaal wordt tijdelijk 0 en gaat daarna verder met de waarde die die zou hebben wanneer ik hem niet aan 0 zou stellen. Ter verduidelijking staat er in de bijlage een klein deel van het model dat ik heb gemaakt.

In de figuur uit de bijlage is te zien dat er een sinus als ingangssignaal gegeven wordt. Wanneer de sinus groter is dan 0, dan wordt er een snelheid aan de massa gegeven. Zo is gemakkelijk de slagfrequentie te verstellen.

Is er iemand die mij een tip wil geven over hoe ik een signaal in xcos kan resetten en/of kan laten starten op een willekeurige beginwaarde. Het zou erg fijn zijn als je een voorbeeldje kunt geven.

Met vriendelijke groet,

Hugo
Bijlagen
snelheid_als_input.png
snelheid_als_input.png (35.17 KiB) 232 keer bekeken

Reageer