Verstopte buis van eustachius en snuiten !

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Verstopte buis van eustachius en snuiten !

Het komt soms voor dat kleine kinderen en ook volwassenen een verstpte Eustachiusbuis hebben.

Vroeger ging men gemakkelijk over tot een operatieve ingreep waarbij een klein buisje in het trommelvlies werd gezet om slijm af te laten vloeien. Nu wordt deze ingreep regelmatig vervangen door het geven van neusdruppels die dienen om de neus open te houden. De Eustachiusbuis gaat er ook open van.

Mijn vraag is als je gevoelig bent voor deze aandoening; of je bijvoorbeeld drie maal per dag de luchtdruk in de Eustachiusbuis opvoerd, door te snuiten en tegelijk je neus dichtknijpt; en dat deze slappe Eustachiusbuis dan open springt ?

En of je dit preventief zou kunnen aanleren ook bij kleine kinderen ?

Berichten: 567

Re: Verstopte buis van eustachius en snuiten !

;) Tja ,ik knijp zelf mijn neus wel eens dicht terwijl ik dan de luchtdruk opvoer in de neus en keelholte.

En ik voel dan mijn twee Eustachiusbuizen opengaan.

De vraag is of dit mag ,en of dit wel of niet schadelijk is ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Verstopte buis van eustachius en snuiten !

De handeling die jij beschrijft is de valsalva techniek. Hij wordt standaard aangeleerd om te "klaren" in de luchtvaart en duiksport. Bij oorproblemen (bij anderen) heb ik meerdere malen bedrijfsartsen en kno artsen horen vragen of de buis nog open gekregen kon worden middels deze techniek. In die zin denk ik dan ook niet dat het schadelijk is. Je kunt je natuurlijk wel afvragen of het nodig zou moeten zijn dat je de techniek vaak nodig hebt in dagelijkse situaties (niet duiken/vliegen).

Als je een beetje geoefend raakt met klaren wordt het overigens ook steeds makkelijker, je hoeft je neus niet meer dicht te knijpen en niet meer zo overduidelijk te persen. Ik zelf kan in vrijwel elke situatie klaren (behalve als ik extreem verkouden ben) door slechts mijn onderkaak naar links en rechts te bewegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Verstopte buis van eustachius en snuiten !

Dit Valsalva manoever (zoals Shimmy deze beschrijft) mag inderdaad en kan net een goede manier zijn om jezelf te beschermen tegen middenoorproblemen bij bv. een verkoudheid. Het is wel zo dat ze een zeker risico in zich kan dragen als je te hard 'perst'. Het is immers mogelijk om zo bv. het trommelvlies te beschadigen en dan sta je er natuurlijk slechter voor dan voorheen.

Een terechte is vraag is idd. ook wat de oorzaak is van het feit dat de buis van Eustachius vaak 'verstopt' zit (in de veronderstelling dat iemand dit Valsalva manoever vaak moet toepassen). In elk geval raadpleeg je beter een arts als dit het geval is. Er kunnen zich verschillende voordoen in die zone waardoor deze buis verstopt zit, zoals neuspoliepen, te grote adenoïden, een verkoudheid, een sinusitis, tumoren enz... Die dienen gepast te worden behandeld.

Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Reageer