1/x integreren

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 84

1/x integreren

Hallo allemaal,

We weten als het goed is allemaal wat de integraal van 1/x is; lnx.

Maar dan is de vraag: wat is het bewijs ervan?

Dus weet een van jullie hoe je 1/x moet integreren?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 1/x integreren

Ik vraag me af of je niet gewoon kan zeggen dat integreren de inverse bewerking is van afleiden? Maar dat draait dan waarschijnlijk in een kringetje die redenering.

http://mathforum.org/library/drmath/view/53562.html

lijkt me de moeite om eens door te nemen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 1/x integreren

Badshaah schreef:Hallo allemaal,

We weten als het goed is allemaal wat de integraal van 1/x is; lnx.

Maar dan is de vraag: wat is het bewijs ervan?

Dus weet een van jullie hoe je 1/x moet integreren?
Als je weet dat ln(x) als afgeleide 1/x heeft, ben je er... Als je dat wil bewijzen, moet je ons eerst vertellen wat je definitie van ln(x) is. Een van de mogelijkheden is het bijvoorbeeld via de integraal van 1/x te definiëren - dan valt er natuurlijk niets te bewijzen!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: 1/x integreren

Hangt ervan af wat je allemaal wilt aannemen of nog bewijzen uiteraard. Laten we even aannemen dat we weten dat:
\(\frac{d}{dx}(e^x) = e^x\)
.

Stel nu dat:
\(y = e^x\)
. Dan is
\(\frac{dy}{dx} = e^x = y\)
. Of dus
\(\frac{dy}{y} = dx\)
. Dit nu integreren, geeft je dat:
\(\int \frac{dy}{y} = x + \mbox{constante}\)
. Nu moet je x nog uitdrukken in termen van y om je oplossing te vinden. Ervan uitgaande dat we weten dat de inverse van "e^(.)" gegeven wordt door "ln(.)", krijgen we:
\(\int \frac{dy}{y} = \ln(y) + \mbox{constante}\)
.

Mss/wsl zijn hier nog gaten die je opgevuld wilt zien. Zoals het feit dat ln idd de inverse is. Maar zo heb je toch al het ruwe bewijs, en kun je nu focussen op die "details" (als je dat wilt).

PS: bij nader inzien is men formulering van het einde wat stom... ln is gewoon een definitie eigelijk. Het logaritme met e als grondtal. De "moeilijke" stap is dus nog dat
\(\frac{d}{dx}(e^x) = e^x\)
.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 84

Re: 1/x integreren

Als je weet dat ln(x) als afgeleide 1/x heeft, ben je er... Als je dat wil bewijzen, moet je ons eerst vertellen wat je definitie van ln(x) is. Een van de mogelijkheden is het bijvoorbeeld via de integraal van 1/x te definiëren - dan valt er natuurlijk niets te bewijzen!

Stel; je weet niet wat de primitieve is van 1/x.

Hoe kan je die dan wel vinden?

(lnx=elogx)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 1/x integreren

Ken je wel de afgeleide van ln(x)? Zie m'n eerdere reactie...
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 84

Re: 1/x integreren

Het bewijs van Drieske is wat ik zocht! Dus 1/x integreren en zonder (zogenaamd) te weten wat de integraal ervan is. Dus erg bedankt!

Het bewijs dat d(e^x)/dx=e^x is niet zo lastig. Dat kon ik namelijk zelf wel vinden, maar 1/x primitiveren kon ik helemaal niet, tot nu!

Ik weet wat de afgeleide is van lnx: 1/x

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: 1/x integreren

Ik weet wat de afgeleide is van lnx: 1/x
Tja, als je dat weet (en mag gebruiken) is een omweg via e^x niet echt nodig... ;)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 84

Re: 1/x integreren

Ik weet wel dat dat zo is, maar ik wel het bewijs ervoor. Ik vind het niet leuk om met formules te werken zonder dat het bewijs is gegeven. Dus vandaar dat ik die omweg van e^x wilde.

Berichten: 4.246

Re: 1/x integreren

Ik weet wel dat dat zo is, maar ik wel het bewijs ervoor. Ik vind het niet leuk om met formules te werken zonder dat het bewijs is gegeven. Dus vandaar dat ik die omweg van e^x wilde.
Ok, maar hij gebruikt een definitie let daar wel op.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: 1/x integreren

Je bent eerder met opgaven gekomen die dit onderwerp betreffen (ik heb daar nog op gewezen, maar geen reactie van jouw kant).

Vertel nu eerst eens iets meer over de opgaven waar je mee bezig bent. Dan kunnen we (misschien) gericht helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: 1/x integreren

@Safe:

Enig ander topic van TS was http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...37851&st=30 waar het ging over goniometrische substituties om worteltekens te bannen. Dat topic lijkt me duidelijk afgesloten (TS begrijpt het mooi), dus ik merk het verband niet waarop je doelt? Misschien kan je je iets nader verklaren?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer