Verval magnetisch veld

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Verval magnetisch veld

Hallo allemaal,

Ik moest onlangs enkele experimenten moeten doen binnen het onderwerp AC eigenschappen, resonantie en de AM radio.

Nu kom ik ergens niet uit. Ik heb 2 spoelen gebruikt in een LC-circuit. Een als ontvanger en een als zender.

Ik heb de spoelen eerst op 30cm afstand van elkaar gezet. Uiteindelijk op 60cm in stappen van 10cm. Bij elke afstand heb ik de spanning gemeten(dus die is overgedragen van het ene circuit naar de andere, door magnetische velden).

Nu was de opdracht een functie te vinden die het gedrag van dit verval beschrijft.

Dit is de bijbehorende gevonden grafiek:

Afbeelding

Deze heeft de formule in de vorm van y = a*x^b.

Origin geeft deze constanten aan: a=1,26678E-4 b=-4,09704

Ofwel, het voltage overdracht door de magnetische velden van de spoelen neemt af met een macht -4 per afstand-eenheid.

Mijn vraag is, met welke literatuurwaarde kan ik deze gevonden formule vergelijken. Ik heb gezocht, maar niet gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Verval magnetisch veld

Mijn vraag is, met welke literatuurwaarde kan ik deze gevonden formule vergelijken. Ik heb gezocht, maar niet gevonden.
Vanuit wiki

Afbeelding

In de praktijk zul je dus ook het aantal windingen moeten weten voor a.

Ik weet ook niet hoe groot de afstanden zijn in vergelijking met de grootte van je spoelen, maar voor grote afstanden zou ik verwachten dat b=-2
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Reageer