De ‘iceman’ kan het onmogelijke

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

De

De ‘Iceman’ kan het onmogelijke


De ‘Iceman’ Wim Hof beweert zijn autonome zenuwstelsel dat niet te beïnvloeden is, te kunnen beïnvloeden. Onderzoek wijst er verbazingwekkend genoeg op dat hij gelijk heeft.

U kent hem vast nog wel: de Iceman. Hij kan extreme kou weerstaan. Zo zat hij al eens zeventig minuten in een bak met ijsklontjes en liep hij een halve marathon op blote voeten bij een temperatuur van zo’n 25 graden onder nul.


Meditatie

Hoe kan dat? Hof stelt zelf dat hij door meditatie en concentratie zijn autonome zenuwstelsel kan beïnvloeden. Hij trok daarmee de aandacht van enkele wetenschappers van het UMC St Radboud. Want wat Hof beweert zou gewoon onmogelijk zijn. Maar een experiment laat iets anders zien.


...


Lees verder: http://www.scientias.nl/de-iceman-kan-het-onmogelijke/29631


Bron: Scientias

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De

Bij meditatie reageert hij dus 50% minder dan de andere (niet-mediterende) personen. Hebben ze ook gekeken wat er gebeurt bij Wim zonder meditatie?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De

Het immuunsysteem wordt bestuurd door het autonome zenuwstelsel. Dit stelsel is niet te beïnvloeden (tenminste, dat wordt aangenomen).


Waarop is deze aanname gestoeld?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: De

Waarop is deze aanname gestoeld?
Volgens mij is dat simpelweg omdat men nog nooit heeft waargenomen dat het wel mogelijk is het autonome zenuwstelsel te beïnvloeden. Althans, tot nu toe dan.


Het is net zoiets als dat jij en ik aannemen dat er geen vliegende paarse olifanten bestaan. Dat nemen wij aan omdat we ze nog nooit gezien hebben.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De

Het autonome zenuwstelsel is natuurlijk een breed begrip welke begint bij de complexe interactie tussen de verschillende onderdelen van het limbische systeem waaronder de hyporhalamus en eindigt bij de effectororganen zoals bijvoorbeeld de pupil of het gladde spierweefsel van de darmen. Het eerste staat deels onder corticale beinvloeding (door te denken/weten dat een horrorfilm nep is, is het minder eng dan als iets echt gebeurt en zal de sympaticus minder geactiveerd worden), het deel van hypothalamus naar effectororgaan niet.


In die zin is het autonome zenuwstelsel altijd in meer of mindere mate te beinvloeden. Ik snap ook

niet waarom ze zo'n verschrikkelijk lastig te interpreteren onderzoek opzetten met veel pitfalls; de baseline cortisol level, de baseline immuunrespons, de ervaren stress bij de personen etc.


Schijn gewoon een lichtje in zijn ogen en vraag hem zijn pupillen groot te houden. Contraheren zijn pupillen niet op commando, met andere woorden, hij weet zijn parasympaticus uit te schakelen, dan geloof ik die man. Tot die tijd vind ik het nogal zweverig allemaal.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De

Schijn gewoon een lichtje in zijn ogen en vraag hem zijn pupillen groot te houden. Contraheren zijn pupillen niet op commando, met andere woorden, hij weet zijn parasympaticus uit te schakelen, dan geloof ik die man. Tot die tijd vind ik het nogal zweverig allemaal.
Hij heeft natuurlijk ook niet beweerd dat hij zijn VOLLEDIGE parasympatisch systeem kan uitschakelen...

De claims gingen over het immuunsysteem en temperatuurcontrole geloof ik, dan is het vrij zinloos om zijn pupillen te gaan testen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: De

Het ging over dat hij zijn autonome zenuwstelsel kan beinvloeden, dat is meer dan temperatuur en immuunreacties. Om het willekeurig zenuwstelsel als voorbeeld te nemen; als iemand op commando zijn linker pink kan bewegen, verwacht je dat hij ook zijn rechter pink kan bewegen, terwijl hierbij niet één dezelfde zenuw(cel) bij betrokken is. Als je dus je immuunsysteem kan afremmen door autonome beinvloeding, waarom dan niet bijvoorbeeld de darmmotiliteit of speekselvloed? Ik denk dus om de door mij aangegeven reden: de corticale controle over hoe dit autonome zenuwstelsel geinitieerd wordt. Dat iedereen via corticale inhibitie in meer of mindere mate de reactie van het autonome zenuwstelsel kan beinvloeden is waarheid als een koe (voorbeeld over horrorfilm) en vandaar is dit niets nieuws. Hoff kan het alleen iets beter misschien dan menigeen, en tot op heden alleen met betrekking tot de immuunrespons en temperatuur.


Sowieso vind ik de link tussen het immuunsysteem en het autonome zenuwstelsel een zwakke, omdat het imuunsysteem grotendeels onafhankelijk opereert.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer