Kwadrieken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Kwadrieken

Dag iedereen ;)

Ik moet binnenkort een werk maken over kwadrieken, meer bepaald over de hyperboloïde (eenbladige en tweebladige).

Naast de basisformules nl. is op het internet over dit onderwerp niet echt veel te vinden, bv. hoe komen we eraan, enz.



Eenbladige hyperboloïde --> (x²/a²) + (y²/b²) -(z²/c²) = 1

Tweebladige hyperboloïde --> (x²/a²) + (y²/b²) -(z²/c²) = -1

Meer diepgaande info hierover (het liefst inclusief bewijzen enzo :P ) zou heel welkom zijn...

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Kwadrieken

Ik heb enkel nog maar gewerkt met de hyperbool als tweedimensionale kegelsnede, maar ik vermoed dat je er veel van hierop kunt toepassen.

Probeer de vergelijking van de hyperboloïde eens af te leiden door gebruik te maken van de definitie dat ze de meetkundige plaats is van alle punten in de ruimte waarvoor het verschil van de afstand tot twee gegeven vaste punten constant is.

Ik kan me verder ook nog herinneren dat het de vorm is van koeltorens en dat die makkelijk te construeren zijn omdat ze eigenlijk uit alleen maar rechte stukken bestaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Kwadrieken

Wat heb je zelf al gezocht op internet? Heb je bijv al eens op Wolfram gekeken? Of gewoon op google? Ik denk dat hier genoeg mensen zijn die je willen helpen, maar je zult specifieker moeten zijn in wat je zoekt. Of concrete vragen stellen. Maar nu is, denk ik, hulp nogal moeilijk, tenzij we zelf je werkje maken... Evt kun je je zoektocht op google specifieker maken ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 2

Re: Kwadrieken

Wolfram had ik nog niet geraadpleegd, het zet me alleszins al verder op pad.

Als toepassing op de theorie, zou ik inderdaad de koeltoren nemen.

Alvast bedankt voor de tips; indien ik verder sta met mijn werk en meer specifieke vragen kan stellen, doe ik dat ;)

Berichten: 7

Re: Kwadrieken

Wie weet waar ik formules van kwadrieken in kan voeren zodat ik een tekening ervan kan zien?

Reageer