Nieuwe kalender

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Nieuwe kalender

Ik pleit voor een nieuwe kalender;

Een kalenderjaar bestaat uit 360 dagen.

Deze bestaat uit 12 maanden.

Alle maanden bestaan uit 30 dagen.

De 30 dagen zijn opgedeeld in 5 weken van 6 dagen.

Per jaar loop je ten opzichte van onze huidige kalender 5 dagen achter en in een schrikkeljaar zelfs 6 dagen.

Elke 4 jaar loop je dus (3*5) + (1*6) = 21 dagen achter. Dat is elke 8 jaar 42 dagen.

Die 42 dagen passen netjes in het huidige systeem, want die kun je opdelen in 7 weken van 6 dagen.

Met andere woorden:

7 jaar achter elkaar heb je precies dezelfde jaren. Kerst valt bijvoorbeeld altijd op dezelfde dag. Als 5 januari een donderdag is, is 5 februari ook een donderdag, en 5 december ook enzovoort.

Elk 8ste jaar heb je een extra maand om de verloren dagen in te halen. Laten we deze voor het gemak undecember noemen. Deze maand bestaat dus uit 7 weken van 6 dagen, ofwel 42 dagen.

Voordelen van een dergelijk systeem:

-Symmetrie en duidelijkheid. Nooit meer moeilijk doen over omrekenen naar verschillende maanden (als het nu 23 april is, welke dag is het dan over 16 dagen?).

-Altijd weten op welke dag een feestdag of andere bijzondere dag valt, waardoor je daar rekening mee kunt houden.

Dit geldt natuurlijk niet voor aan de maan gerelateerde feestdagen zoals Pasen.

-De werkweek wordt korter! 4 dagen werken en 2 dagen weekend.

Nadelen:

- Je loopt dus 42 dagen achter na 8 jaar. Op zich niet zo'n heel drama. Betekent dat kerst bijvoorbeeld eigenlijk ergens in november zou vallen na 8 jaar. Gewoon extra dagen invoegen na het einde van het normale kalenderjaar.

- Als je geboren bent in die extra maand, krijg je dezelfde taferelen als mensen die geboren zijn op 29 februari.

- Langer jaar = langer werken. Maar wel een extra groot feest bij de jaarwisseling natuurlijk!

Iemand voor een dergelijke kalender?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 373

Re: Nieuwe kalender

Per jaar loop je ten opzichte van onze huidige kalender 5 dagen achter
5,2564 dagen. (was het niet 365,2422 trouwens?)

Hoe ondervang je deze minimale afwijking? De huidige kalender doet dit door eeuwjaren die niet deelbaar zijn door 400, geen schrikkeljaar te laten zijn (dus zijn er in elke 400 jaar 97 schrikkeljaren), gemiddelde jaarlengte 365,2425. Of laat je deze afwijking voor wat het is?
7 jaar achter elkaar heb je precies dezelfde jaren. Kerst valt bijvoorbeeld altijd op dezelfde dag.
Is dat een voordeel? Dat de vrije dagen het ene jaar in het weekeinde vallen en het volgende jaar niet, waardoor het aantal vrije dagen redelijk constant blijft is volgens mij juist wel praktisch. Met zeven identieke jaren loop je kans dat je zeven jaar achtereen veel feestdagen in weekeindes hebt.
-Altijd weten op welke dag een feestdag of andere bijzondere dag valt, waardoor je daar rekening mee kunt houden.
Is dat erg anders dan nu? :P
- Als je geboren bent in die extra maand, krijg je dezelfde taferelen als mensen die geboren zijn op 29 februari.
Alleen treft jouw systeem veel meer mensen.

Op dit moment is 97 / (400 * 365 + 97) deel (nl. 97 dagen in 400 jaar), oftewel 0,0663 % van de mensen op een schrikkeldag geboren.

In jouw systeem is dat 42 / (8 * 360 + 42) deel (nl. 42 dagen in 8 jaar), oftewel 1,437 % van de mensen. Dat zijn er dus ruim 21 keer zo veel.

Verder zijn de afwijkingen veel groter waardoor statistieken als "jaar met de meeste regenval" minder duidelijk worden en meer beïnvloed worden door de verschuiving van de kalender over de aardse omloop.

Op zich zijn dat allemaal overkomelijke problemen trouwens. Op zich is het systeem niet slecht. Echter, het grootste nadeel is dat het systeem dan zou moeten worden ingevoerd, waardoor alle datums moeten worden omgerekend. Denk aan geboortedata, of alle data op officiële documenten zoals rijbewijzen. En wat doe je met verjaardagen? Stel nou eens dat als ik mijn verjaardag zou omrekenen naar het nieuwe systeem, ik ineens in undecember blijk te zijn geboren. Dan zou ik vanaf het moment van het nieuwe systeem ineens maar ééns per acht jaar jarig zijn. Wat moet ik dan doen in de overgangsperiode? Ik denk dat dit een heleboel mensen droef zal stemmen ;)

En computers moeten ook worden aangepast zodat ze de nieuwe data kunnen ondersteunen. Ik denk niet dat ik in mijn BIOS "30 februari" kan instellen. Noch de maand undecember :P

Er zal dus een lange overgangsperiode zijn (ik denk wel een hele generatie, ~25 jaar) waarbij beide systemen in gebruik zijn om de mensen eraan te laten wennen. En ik denk dat er dan veel mensen zullen zeggen, het nieuwe systeem is dan misschien iets handiger dan het oude, maar het oude systeem is zeker handiger dan beide systemen door elkaar gebruiken. Vooral als de dagen, maanden en jaren in het nieuwe systeem dezelfde namen hebben als in het oude. ;)

Andere vraag: welk nummer krijgt het eerste jaar van het nieuwe systeem? Beginnen we weer bij jaar 1? Of nemen we 1 januari van het huidige jaar 1 als nulpunt?

Al met al zeg ik: geen slecht systeem, maar de moeite van de overstapproblemen niet waard. En: welk probleem met het huidige systeem zou met dit nieuwe systeem worden opgelost? :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kalender

Hoe ondervang je deze minimale afwijking? De huidige kalender doet dit door eeuwjaren die niet deelbaar zijn door 400, geen schrikkeljaar te laten zijn (dus zijn er in elke 400 jaar 97 schrikkeljaren), gemiddelde jaarlengte 365,2425. Of laat je deze afwijking voor wat het is?
Daar valt simpel voor te corrigeren. Elke 50 cyclussen van 8 jaar, laat je undecember 41 dagen hebben in plaats van 42 dagen.
Is dat een voordeel? Dat de vrije dagen het ene jaar in het weekeinde vallen en het volgende jaar niet, waardoor het aantal vrije dagen redelijk constant blijft is volgens mij juist wel praktisch. Met zeven identieke jaren loop je kans dat je zeven jaar achtereen veel feestdagen in weekeindes hebt.
Nou niet alleen 7 jaar, voor altijd ;)

De extra dagen in het 8ste jaar worden na de feestdagen ingepland zoals ik in gedachte had, waardoor het jaar daarop eigenlijk weer hetzelfde is als het aangepaste jaar qua feestdagen. Valt kerstmis op een zaterdag en zondag (zoals in mijn lay-out toevallig) dan zal dat altijd zo zijn. Hier valt op zich wel iets voor te verzinnen hoor. Elke 2 jaar bijvoorbeeld extra dagje vrij. Of 16 dagen automatisch vrij in undecember. Maar goed, we werken al minder, 4 dagen in plaats van 5 dagen, dus ik vraag me af of daar mensen moeilijk over gaan doen.

De praktische problemen zijn mij duidelijk, maar dat is vaak bij elke verandering zo.
Andere vraag: welk nummer krijgt het eerste jaar van het nieuwe systeem? Beginnen we weer bij jaar 1? Of nemen we 1 januari van het huidige jaar 1 als nulpunt?
Lijkt me sowieso verstandig om de 2 kalenders naast elkaar te gebruiken voor een tig jaar zoals jij voorstelde.

Als je het besluit vanaf 2012 in te voeren, beginnen we gewoon bij 2012. Je merkt dan dat de eerste 7 jaren niet synchroon verlopen met het huidige systeem (5 januari 2013 in het nieuwe systeem zal bijvoorbeeld overeenkomen met 31 december 2012 in het oude systeem), maar dat ze in 2020 gewoon weer synchroon lopen.
Welk probleem met het huidige systeem zou met dit nieuwe systeem worden opgelost? ;)
Er zijn geen echte problemen met het huidige systeem hoor. :P
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Nieuwe kalender

Ik pleit voor een nieuwe kalender. Een kalenderjaar bestaat uit 360 dagen. Deze bestaat uit 12 maanden. Alle maanden bestaan uit 30 dagen.
Goed idee. En om misverstanden bij de omschakeling te voorkomen geven we de maanden nieuwe namen, bijvoorbeeld geinspireerd op het gemiddelde weer in Parijs, zoals Vendémiaire, Brumaire, etc. (In het Engels: Wheezy, Sneezy and Freezy; Slippy, Drippy and Nippy; Showery, Flowery and Bowery; Wheaty, Heaty and Sweety).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kalender

Goed idee. En om misverstanden bij de omschakeling te voorkomen geven we de maanden nieuwe namen, bijvoorbeeld geinspireerd op het gemiddelde weer in Parijs, zoals Vendémiaire, Brumaire, etc. (In het Engels: Wheezy, Sneezy and Freezy; Slippy, Drippy and Nippy; Showery, Flowery and Bowery; Wheaty, Heaty and Sweety).


;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nieuwe kalender

Waarom weken van 6 dagen? Is er iets niet goed aan de huidige 7-daagse week?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe kalender

Er zijn geen echte problemen met het huidige systeem hoor. ;)


dus...
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kalender

Waarom weken van 6 dagen? Is er iets niet goed aan de huidige 7-daagse week?
Het is makkelijker een uniforme kalender te maken met 6 dagen dan met 7 dagen. Dan heb je maanden nodig van 28 en 35 dagen. Wil je dit evenredig verdelen dan zit je op (6*28) + (6*35) = 378 dagen, ofwel 13 dagen per jaar teveel. Meervoud van 13 is weer erg lastig te rijmen met meervouden van 7. Om niet teveel uit te lopen heb je dan 8 maanden nodig van 28 dagen en 4 maanden van 35. Nog belachelijker dan de 28, soms 29, 30 en 31 dagen maanden die we nu hebben.
Persoonlijk vind ik het een verbetering. Veel makkelijker rekenen, altijd weten welke dag iets plaatsvindt, minder lang werken etc.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 373

Re: Nieuwe kalender

minder lang werken
Dit is een illusie :P Tenslotte, de totale hoeveelheid werk die klaar ligt om verricht te worden, verandert niet als de kalender verandert. De totale hoeveelheid werkende mensen ook niet. Dus de hoeveelheid werk per werkend persoon verandert ook niet. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kalender

Dat betwijfel ik een beetje. De Calvinistische Nederlanders zijn zondermeer harde werkers. Heeft dus ook grotendeels met cultuur te maken en niet alleen met of dat werk strikt noodzakelijk is. In veel landen zijn ziekenhuizen compleet verlaten van artsen na 3 uur 's middags. Hier draaien we poli's tot 17:00 's middags. Het is nu niet zo dat we minder artsen hebben of een ongezondere populatie, maar meer de wil om lang te werken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nieuwe kalender

Persoonlijk vind ik het een verbetering. Veel makkelijker rekenen, altijd weten welke dag iets plaatsvindt, minder lang werken etc.
Minder lang werken is een illusie, je zal een bepaald aantal uren moeten werken om een bepaalde productiviteit te halen. Hoe je deze tijd in het nieuwe systeem verdeeld is weer wat anders. Om aan te nemen dat je minder hoeft te werken, puur en alleen doordat je de week met een dag verkort is erg simplistisch gedacht.

Dat het iets makkelijker rekenen is en we niet altijd een kalender nodig hebben om te weten wanneer iets plaatsvind is een klein voordeel wat niet opweegt tegen de moeite die je zou moeten doen om een dergelijk systeem in te voeren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kalender

Ik wil niet in de herhaling vallen over het minder lang werken. Ik denk echt dat het niet veel uitmaakt als mensen een dag minder werken per week. Als we 6 dagen per week werkten (zoals tegenwoordig in Iran bijvoorbeeld), was het argument waarschijnlijk ook: nee, 5 dagen per week werken lukt niet qua productiviteit. Een maatschappij stelt zich op een aantal dagen per week in, er is geen absolute werkweek, het is allemaal relatief. Ik vraag me ook ten zeerste af of de Iraanse economie op z'n gat komt te liggen als ze een 5-daagse werkweek draaien.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Nieuwe kalender

Wat is er mis mee om 13 maanden van 4 weken van 7 dagen te hebben? Je houdt dan ongeveer 1,25 dag over, waarvoor je eens in de 4 jaar een schrikkeljaar invoert welke 5,02544 dagen langer duurt.

Een week duurt dan even lang, een jaar duurt dan (op 1 dag na) even lang, je houdt de afwijking nog steeds minimaal en van het schrikkeljaar maak je bij de jaarwisseling een extra niet-werkweek met een knalfuif die nog eens 0,02544 dagen (± 37 minuten) langer duurt.

Lijkt me net zoveel voordeel te hebben, maar vergt minder aanpassing.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Nieuwe kalender

Op basis van de simpsons (They Saved Lisa's Brain)?

http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_time

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuwe kalender

Wat is er mis mee om 13 maanden van 4 weken van 7 dagen te hebben?


Helemaal niets, lijkt me inderdaad veel makkelijker!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer