Story problem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Story problem

Hallo,

Wie kan mij helpen met het volgende vraagstuk?

problem:

The edge lengths of two dices which have a service differ of about 9960cm2 have a length difference of 10cm. How long are the edges of both dices?

answer:

small dice:

big size:

Volgens het programma moet het goede antwoord zijn: 78 & 88cm. Ik kom niet eens in de buurt.

Alvast bedankt!

Daniel

Berichten: 7.068

Re: Story problem

Helpt het als de vraag in het nederlands is?

Het verschil in oppervlak tussen twee kubussen is 9960 vierkante centimeters. Een ribbe van de grotere kubus is 10 cm langer dan die van de kleinere kubus. Wat zijn de lengtes van de ribben?

Mocht je nog vragen hebben, laat dan eerst zien wat je zelf al geprobeerd hebt.

Berichten: 4

Re: Story problem

Het probleem is mij volstrekt duidelijk. De oplossing alleen niet. Wat ik zelf heb geprobeerd is het volgende:

Ik heb geprobeerd het probleem in een formule te stoppen en zo via algebra het op te lossen. Waarschijnlijk klopt het niet helemaal maargoed:

A=riblengte van de kubus

A2 - (A - 10)2 = 9960

A2 - (A - 10)(A - 10) = 9960

A2 - A2 - 10A - 10A + 100 = 9960

20A = 9860

A = 493

Het verschil tussen 4932 en 5032 = 9960

Echter het goede antwoord moet zijn 78 & 88. Dus ik maak ergens een denkfout/rekenfout.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Story problem

Je maakt het al niet makkelijk door in de openingspost service te schrijven waar surface wordt bedoeld. Heb je dat letterlijk zo overgeschreven?

Wat de oplossing betreft: stel de ribbe van de ene kubus op A, dan is de ribbe van de andere kubus A+10.

Druk dan de oppervlakte van beide kubussen uit in A, stel het verschil op 9960 en dan rolt A er uit.

Je was al een eindje op weg, maar je vergeet dat een kubus 6 vlakken heeft.

Berichten: 4

Re: Story problem

Het moet inderdaad surface zijn, dat was een typo.

Die formule heb ik ook uitgewerkt echter ik kom weer op 493cm en 503cm. Ik doe dus toch iets fout of het antwoord klopt niet.

Berichten: 582

Re: Story problem

Jij berekent het oppervlak van een vierkant (een zijde van de kubus). Een kubus heeft ZES vlakken zoals Klazon opmerkte. Hou daarmee rekening in je formule door de gepaste termen te vermenigvuldigen met 6...

Berichten: 4

Re: Story problem

Pfff, ik dacht al dat ik iets over het hoofd zou zien. als ik die 9960 deel door 6 = 1660 in de formule verwerk komt er inderdaad het goede antwoord uit.

Dank jullie wel!!

Berichten: 102

Re: Story problem

Volgens mij kun je een formule maken waarbij de basisribbe x cm is,als: 6(x+10)^2 - 6x^2 = 9960 cm^2 ofwel

(x+10)^2 - x^2 = 9960/6 cm^2 ofwel zelf verder uitwerken en rolt er volgens mij 78 uit omdat de x^2 wordt

uitgeschakeld.

Berichten: 4.246

Re: Story problem

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer