Non-verbale communicatie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 111

Non-verbale communicatie

Hoi ;)

Men beweert dat de non-verbale communicatie 80% van de communicatie neemt. Is dit juist en wat voor argumenten hebben ze hiervoor?

Gegroet

Berichten: 102

Re: Non-verbale communicatie

Lichaamstaal en ogenstand (ogentaal) kunnen het tegengestelde betekenen als hetgene men via woorden opvangt;het percentage te bepalen is een ander lastiger verhaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Non-verbale communicatie

Ja maar sommige communicatie deskundigen hebben het zo bepaald, en de vraag was: hoe of wat zijn hun argumenten? (ik heb in google niets terug kunnen vinden).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Non-verbale communicatie

Dit heb ik me ook al een tijdlang afgevraagd. Als we 80% non-verbaal communiceren, waarom snap ik dan niks van wat andere mensen me willen duidelijk maken in een taal die ik niet begrijp? Kent iemand wetenschappelijke bronnen?

Berichten: 373

Re: Non-verbale communicatie

Sowieso, hoe procentueer je communicatie? Hoe meet je zoiets? Wat betekent überhaupt de frase "80% van communicatie"?

Trouwens ik snap het wel hoor. Het enige dat je met woorden kan doen is mededelingen doen. Met lichaamstaal kun je emotie overbrengen. Bovendien is lichaamstaal voor een deel een onbewust proces en gesproken taal is altijd bewust. En het onderbewustzijn liegt niet ;) (Dit is hoe ik er als leek over denk hoor! Geenszins wetenschappelijk verklaard)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Non-verbale communicatie

Of je onderbewustzijn liegt of niet, daar durf ik geen uitspraken over te doen. Maar dit betekent bij lange na niet dat de andere persoon deze non-verbale communicatie juist interpreteert. Dus ook al zend je de "ware" signalen uit, de ontvanger kan hieruit dan alsnog een "onware" conclusie trekken.

Bovendien kun je ook prima met woorden een emotie overbrengen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen: "ik ben blij" en dan weet de andere persoon dat je blij bent. Hoe kun je anders emotie in bijvoorbeeld een verhaal stoppen?

Berichten: 7.068

Re: Non-verbale communicatie

Als we 80% non-verbaal communiceren, waarom snap ik dan niks van wat andere mensen me willen duidelijk maken in een taal die ik niet begrijp?
Omdat ook non-verbale communicatie is aangeleerd (en dus cultuur-afhankelijk)?

Reageer