Inwendige weerstand van een spanningsbron

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Inwendige weerstand van een spanningsbron

Hallo,

Hoe bepaal je de inwendige weerstand van een spanningsbron dmv een experiment?

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Dit is het huiswerkforum, dus je moet eerst zelf met een idee komen.

Wat voor experiment zou je kunnen verzinnen?

Berichten: 6

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Dank u wel voor uw antwoord, ik zit trouwens in 5V.

Ik dacht om misschien een stroomkring te maken met een weerstand erin en een amperemeter,allemaal in serie. Als je de stroom meet via de amperemeter die is namelijk gelijk in een serieschakeling, en de spanning meet over de weerstand. Kun je misschien de spanning van de inwendige weerstand va de spanningsbron berekenen? omdat je de spanning over de weerstand weet en de spanning weet die de bron afgeeft?

Ik weet het eigenlijk niet precies.

Berichten: 47

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Je zou een voeding kunnen nemen en daar 2 weerstanden (in serie) aanleggen. Het enige dat gekend is, is de bronspanning/klemspanning van de stroombron en de weerstand van 1 weerstand dan kan je de tweede weerstand als "inwendige" weerstand beschouwen.

Een tweede manier is via chemie te gaan berekenen (via galvanische cellen) wat normaal de klemspanning zou moeten zijn van een batterij en die dan vergelijken met de gemeten waarden zodat je de inwendige weerstand kan bepalen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

@defuut, je zit met je antwoord een hele eind in de goede richting.

Maar ik heb het gevoel dat je het toch niet helemaal snapt.

Teken het hele circuit eens en ga dan na hoe de spanningsverdeling is.

Berichten: 6

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Beste Alopex, en klazon,

Eerst het antwoord voor meneer/mevrouw Alopex:

ik snap wat u bedoelt maar kan de tweede weerstand

ook worden gezien als inwendige weerstand van de spanningsbron?

En meneer/mevrouw Klazon,

ik heb het hele cicruit getekend en ik begrijp dat

de totale spanning Ut= U1 + U2 + U3

alleen snap ik gewoon niet hoe je dit in een experiment kan doen?

ik heb op school natuurlijk wel practica gedaan met serie/paralel schakelingen.

Alleen begrijp ik niet hoe je de inwendige weerstand van een spanningsbron

zelf kan bepalen, moet er dan over de spanningsbron, weer een spanningsbron

worden geschakeld zodat je weet welke spanning verloren gaat?

Alvast bedankt beide,

Berichten: 582

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Je kunt in dit topic wat inspiratie opdoen.

Berichten: 6

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Dank u wel voor de tip,

is een opstelling die bij die topic staat een goede om de inwendige weerstand van de spanningsbron te berekenen?

Zet je een weertsand in serie met de spanningsbron, jemeetover die weerstand de spanning (dmv voltmeter)

en een amperemeter, omdat je weet hoeveel de spanningsbron afgeeft bijvoorbeeld 10 volt, en over de eerste weerstand staat 8 volt, kun je dan de conclusie hebben dat de inwendige weerstand van de spanningsbron 2 volt is? Je hebt de stroomsterkte want die is overal gelijk in een serieschakeling, is dan via de formule R = U / I de inwendige weerstand te bepalen?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Zo werkt het inderdaad.

Die amperemeter heb je feitelijk niet nodig als je weet hoe groot de uitwendige weerstand is.

Om in jouw voorbeeld te blijven: over de uitwendige weerstand staat 8V, over de inwendige 2V, dan is de inwendige weerstand 2/8 = een kwart van de uitwendige.

Je moet wel iets zorgvuldiger formuleren. Je schrijft nu: 'de inwendige weerstand is 2 volt.' Maar je bedoelt natuurlijk: 'de spanning over de inwendige weerstand is 2 volt'.

Berichten: 6

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Dank u wel, u heeft gelijk ik bedoelde inderdaad de spanning over de inwendige weerstand.

Nog een ding wat ik niet helemaal begrijp, waarom kan je aannemen dat de inwendige weerstand 2/8 is?

want ik begrijp dat als er 8 volt staat over de uitwendige weerstand, ik neem aan dat bijvoorbeeld een lampje kan zijn?

en er staat 10 volt op de spanningsbron, dat de spanning van de inwendige weerstand 2 volt is.

Maar waarom is de inwendige weerstand dan 2/8, heb je voor deze berekening geen stroomsterkte nodig?

zou u mij dit kunnen uitlegen?

Ik hoop dat u mij vraag snapt.

Berichten: 582

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Wat Klazon vermeldt is dat de inwendige weerstand een kwart (1/4 = 2/8) is van de uitwendige weerstand.

Er staat een spanning van 8V over de uitwendige weerstand (die gekend is). De stroom wordt dus
\( I = \frac{8}{R_{uitwendig}} \)
. Deze gaat ook door de inwendige weerstand en heeft een spanningsval van 2V tot gevolg, dus:
\( 2 = I R_{inwendig} = \frac{8}{R_{uitwendig}} R_{inwendig} \)
of dus
\( \frac{R_{inwendig}}{R_{uitwendig}} = 1/4 \)
.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Om het verhaal van Burgie nog anders te formuleren: omdat de stroom door beide weerstanden gelijk is, is de spanningsverhouding gelijk aan de weerstandsverhouding.

Berichten: 6

Re: Inwendige weerstand van een spanningsbron

Hallo,

Ik zou graag wat hulp willen krijgen als dat kan. Voor school hebben we een experiment uitgevoerd waarbij een gelijkspanningsbron, een wisselspanningsbron en een batterij is aangesloten (in serie) op een vermogensweerstand (12 ohm) en een schuifweerstand. De schuifstand is in verschillende standen gezet, bij de verschillende standen werden de Ampèremeter en de voltmeter (die parallel over de batterij, etc) stond afgelezen. Zo kon met behulp van een Uklem,I-diagram de inwendige weerstand Ri worden berekend.

Nu moeten we ook het verband aantonen tussen de verhouding Ruitwendig/Rinwendig en het totaal afgegeven uitwendig vermogen. In dit geval mochten we een Ri nemen van 8 ohm. Het totaal afgegeven vermogen moeten we in excel berekenen als functie van Ru/Ri.

Kan iemand mij misschien uitleggen wat daarmee bedoeld wordt? Hoe zouden we dat kunnen berekenen?

Natuurlijk hebben we zelf ook research gedaan. We weten dat het vermogen (elektrisch) kan worden berekend met de formule: Pe=Uklem * I. We hadden de gelijkspanningsbron moeten instellen op 6volt. Gedurende het experiment werd op de voltmeter een spanning tussen de 5.96 en 5.92 afgelezen. Dit is dus de klemspanning. De stroomsterkte nam toe.

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat nu de bedoeling is, en hoe precies dat totaal vermogen kan worden berekend in excel?

Alvast bedankt voor de moeite.

Mvg,

Reageer