Typologieen onderscheiden met spss
Geplaatst: di 26 apr 2011, 19:34
Middels een aantal vragen heb ik geprobeerd te achterhalen of de respondenten die mijn enquete hebben ingevuld zijn onder te verdelen in verschillende typologieën. Het probleem is nu dat ik niet weet hoe ik middels SPSS dit onderscheid kan achterhalen.
De vragen zijn o.a.:
Punt 1: Hoe besluit u om een contact toe te voegen? *
Kies a.u.b. een van de volgende mogelijkheden:
ik accepteer niemand
ik accepteer alleen contacten die ik goed ken
ik accepteer alleen vrienden en familie
ik accepteer alleen contacten die ik in het dagelijks leven heb ontmoet
ik accepteer alleen contacten die een toevoeging leveren op mijn huidige netwerk
ik accepteer alleen contacten die ik in het dagelijks leven niet snel tegen kom
ik accepteer iedereen
Punt 2: Hoe kijkt u tegen contact verzoeken aan? *
Kies a.u.b. een van de volgende mogelijkheden:
contacten zijn alleen nuttig als ik ze goed ken
contacten zijn alleen nuttig als ik ze in het dagelijks leven niet snel zal ontmoeten
contacten zijn alleen nuttig als ze zelf ook veel contacten hebben
alle contacten leveren een meerwaarde
Waar ik aan heb zitten denken is om mijn vragen te hercoderen naar enkele typologieen die ik verwacht aan te treffen en vervolgens een factor analyse te maken. Echter weet ik niet of dit de meest geschikte manier is. Iemand suggesties wat ik hiervoor zou kunnen doen?
De vragen zijn o.a.:
Punt 1: Hoe besluit u om een contact toe te voegen? *
Kies a.u.b. een van de volgende mogelijkheden:
ik accepteer niemand
ik accepteer alleen contacten die ik goed ken
ik accepteer alleen vrienden en familie
ik accepteer alleen contacten die ik in het dagelijks leven heb ontmoet
ik accepteer alleen contacten die een toevoeging leveren op mijn huidige netwerk
ik accepteer alleen contacten die ik in het dagelijks leven niet snel tegen kom
ik accepteer iedereen
Punt 2: Hoe kijkt u tegen contact verzoeken aan? *
Kies a.u.b. een van de volgende mogelijkheden:
contacten zijn alleen nuttig als ik ze goed ken
contacten zijn alleen nuttig als ik ze in het dagelijks leven niet snel zal ontmoeten
contacten zijn alleen nuttig als ze zelf ook veel contacten hebben
alle contacten leveren een meerwaarde
Waar ik aan heb zitten denken is om mijn vragen te hercoderen naar enkele typologieen die ik verwacht aan te treffen en vervolgens een factor analyse te maken. Echter weet ik niet of dit de meest geschikte manier is. Iemand suggesties wat ik hiervoor zou kunnen doen?