Meerkeuzevraagje condensatoren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 411

Meerkeuzevraagje condensatoren

Vraag: 2 gelijke condensatoren, de ene geladen met U als de opgeslagen energie, de andere niet geladen, zijn in serie geschakeld. Wat is de energie?

Mogelijke antwoorden:

A. U

B. U/2

C. U/4

D. 2U

------------------------------------------------------------------------------

Ik vind het nogal een vreemde vraag en weet niet zo goed hoe eraan te beginnen, maar uiteindelijk zou ik gewoon zeggen dat de energie 'U' (antwoord A dus) blijft, via het principe van Behoud van Energie.

Of zie ik iets over het hoofd?

Berichten: 7.068

Re: Meerkeuzevraagje condensatoren

Zie hier

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meerkeuzevraagje condensatoren

Dat andere topic gaat over parallelschakelen, dus niet vergelijkbaar.

Volgens mij is het ook antwoord A, waarom zou het iets anders zijn?

Vraagje aan Uomo: heb je de opgave volledig geciteerd, of stond er nog meer bij?

Berichten: 582

Re: Meerkeuzevraagje condensatoren

Edit: Laat maar, zelfde reden als EvilBro hieronder.

Berichten: 7.068

Re: Meerkeuzevraagje condensatoren

Dat andere topic gaat over parallelschakelen, dus niet vergelijkbaar.
Mea culpa... ik dacht om de een of andere reden dat de kring weer gesloten werd en dan is serie en parallel in dit geval hetzelfde...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Meerkeuzevraagje condensatoren

Vandaar ook mijn vraag aan de topicstarter of de opgave volledig is geciteerd.

Zoals het er nu staat begrijp ik dat de condensatoren met 1 poot aan elkaar zitten. Dan verandert er niets aan de ladingsverdeling. Maar het kan zijn dat de serieschakeling deel uitmaakt van een (niet genoemd) groter geheel, en dan kan de situatie ineens anders worden.

Berichten: 411

Re: Meerkeuzevraagje condensatoren

Ik weet niet of dat de volledige opgave was, aangezien het een examenvraag is van enkele jaren terug die ik van een andere student heb gehad.

Dus: Als de kring weer gesloten wordt, dan moet ik de oplossing van het topic volgen dat Evilbro me toonde?

En als de kring niet gesloten is, dan blijft de energie U?

Bedankt alleszins al voor de reacties. Er zullen nog wel een paar kleine meerkeuzevraagjes volgen.

Reageer