Hodgkin en non hodgkin

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

Hodgkin en non hodgkin

Hey mensen,

Ik vroeg me af of ik goed zat te denken tussen het verschil in hodgkin en non hodgkin lymfomen.

Bij de ziekte van Hodgkin gaat het om 1 type lymfoom, waarbij de cellen een dubbele kern hebben (toch?) Dus dit is per definitie een Hodgkin lymfoom (met een wat betere prognose dan een non-hodgkin lymfoom). Maar kan de hodgkin lymfoom nu elk type lymfeweefsel aandoen? (Milt, Thymus, lymfeknopen etc?)

En kunnen non-hodgkin lymfomen ook een dubbele kern hebben? Of is een lymfoom met een dubbele celkern per definitie een hodgkin lymfoom. Vind het onderscheid tussen deze twee typen lastig te begrijpen. Kan iemand mij vertellen of ik in de juiste richting aan het denken ben en eventueel mij hierop aan kan vullen?

Bedankt !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hodgkin en non hodgkin

Het gaat niet zozeer om het aantal celkernen, als wel het type cel. Bij Hodgkin is de Reed-Sternberg cel (RS-cel) pathognomisch. Je hebt echter wel meerdere varianten van HD, zoals de 'mixed cellularity' (25% van alle Hodgkin lymfomen) waarbij dus ook mononucleaire RS-cellen zijn.

Het andere verschil tussen Hogdkin en Non Hogdkin is de distributie. Hodgkin zit in de eerste stadia bijna altijd in lymfoide organen (lymfeklieren, milt etc.), en pas in het laatste stadium daarbuiten in tegenstelling tot de Non Hodgkin lymfomen die in 30% van de gevallen zich buiten de lymfoide organen presenteren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer