Onderhoudsinterval auto

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Onderhoudsinterval auto

Mensen met een auto kennen ze wel: de als je auto een beurt heeft gehad, dan krijg je zo'n kaartje dat je bij een bepaalde kilometerstand of uiterlijk een bepaalde datum weer terug moet voor een grote of kleine beurt.

Nu snap ik dat een auto eens in de zoveel kilometer een beurt moet hebben: de onderdelen slijten nu eenmaal, de kwaliteit van de vloeistoffen neemt af, etc. Maar hoe zit het met de datum? Moet een auto echt ieder jaar een beurt hebben, ook al is er nauwelijks mee gereden?

Reden dat ik dit vraag is dat de auto van mijn vriendin (Fiat Seicento, bj 2000) niet veel gebruikt wordt; zo'n 5000km per jaar. Moet die wagen dan echt nog een beurt hebben als we gewoon zelf het oliepeil e.d. in de gaten houden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Onderhoudsinterval auto

Stationaire motoren die bijvoorbeeld generatoren aandrijven, scheepsmotoren zijn voorzien van een urenteller. Dan kan men een tijdschema door de fabriek geleverd naleven. Op vaste tijden worden olie, olie- en luchtfilters vervangen. Men neemt hier als maat het aantal draaiuren. Men zou dit eigenlijk ook moeten doen met auto's. Als u met uw auto in de file staat en geen meter vooruit gaat, staat uw motor ook te draaien en sleet te maken. Ik rij zelf een kleine 9000 km per jaar en laat de wagen nazien vlak voor de winter. Ook op een auto die stil staat in een garage, komt er roest en sleet. Ik zou die dan ook om de maand eens een kwartiertje doen draaien, om alle onderdelen eens goed te smeren en eens per jaar zijn olie verversen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Onderhoudsinterval auto

@Ger: Bepaalde delen kunne zelfs sneller aan vervanging toe zijn bij weinig gebruikt. Denk aan olie en benzinefilter dat het zwaarder te verduren krijgt als de motor soms langer stil heeft gestaan. Verder hebben zaken als pakkingen en distributieriemen soms een houdbaarheidsdatum ivm uitdroging. Verder kan het bij sommige onderhoudsprogramma's zijn dat je door een beurt over te slaan net het vervangen van bijvoorbeeld remvloeistof of stuurbekrachtigingvloeistof overslaat waardoor je die twee keer te lang gebruikt.

Je zou eens kunnen uitzoeken wat er allemaal in deze beurt valt voor je beslist.

@raf: Bij generatoren en dergelijke zijn draaiuren natuurlijk een belangrijke maatstaaf, maar juist omdat ze altijd binnen het zelfde toerengebied worden gebruikt.

Moderne auto's houden draaiuren overigens al bij, maar belangrijker, ook manier van gebruik heeft tegenwoordig invloed op de door de auto aangegeven onderhoudstermijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Onderhoudsinterval auto

shimmy schreef:@Ger: Bepaalde delen kunne zelfs sneller aan vervanging toe zijn bij weinig gebruikt. Denk aan olie en benzinefilter dat het zwaarder te verduren krijgt als de motor soms langer stil heeft gestaan. Verder hebben zaken als pakkingen en distributieriemen soms een houdbaarheidsdatum ivm uitdroging. Verder kan het bij sommige onderhoudsprogramma's zijn dat je door een beurt over te slaan net het vervangen van bijvoorbeeld remvloeistof of stuurbekrachtigingvloeistof overslaat waardoor je die twee keer te lang gebruikt.

Je zou eens kunnen uitzoeken wat er allemaal in deze beurt valt voor je beslist.
Nu ja, de auto wordt wel regelmatig gebruikt (keer of 5 per week), maar meestal meer voor de korte stukjes (10-15km). Lange tijd stilstaan is het dus niet.

Pakkingen en riemen zijn nog lang niet aan vervanging toe bij mijn weten, dus wat dat betreft maak ik me geen zorgen. En is het nu echt zo erg dat je de olie/remvloeistof 2 jaar lang gebruikt als het aantal kilometers zo beperkt is?

Kijk, waar het mij ook een beetje om gaat is dat mijn eigen auto eens per jaar -ofwel zo'n beetje eens per 15.000 km- een beurt krijgt. Dan zou de auto van mijn vriendin dus 3x zovaak onderhoud krijgen als je het afzet tegen het aantal kilometers. En dat lijkt me een beetje overdreven en zonde geld...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Onderhoudsinterval auto

Korte ritjes verhinderen vaak het volledig op temp. komen van de motor, en er kan condensatie optreden waardoor water in de motorolie komt. Bij lange ritten gaat dit er weer uit, bij korte ritjes dus niet.

Water in de lagerschalen = geen smering = motor kapot (wel wat extreem voorgesteld, maar het punt komt wel over, toch?)

halfsynth. olie kost zo'n 3€/l, dus voor zo'n 20€ kun je olie + filter veranderen. Filter vervang je in zulke gevallen elke 2 beurten of eventueel jaarlijks, dus komt een onderhoud je enkel op 4l olie.

Bij remvloeistof vermindert de efficiëntie naarmate het gehalte aan opgenomen water hoger wordt, maar dat merk je meestal zelf wel. Dit is echter uit veiligheidsoverwegingen dat dit (2- of 3-)jaarlijks dient vervangen te worden. En voor een potje remolie (dot 4) betaal je nog geen 10€, en dit kost je een kwartier om het te (laten) doen.

(Na 5 jaar de remolie veranderen = een heel ander remgevoel! Het effect is zeer merkbaar...)

Op zulke zaken bespaar ik niet...

Wat er wel gebeurt is dat ik de 5.000 km niet zo nauw neem, met half-synth. olie kun je het dubbele doen.

Ikzelf begin altijd, éénmaal ik de 5000 km gepasseerd heb, eens uit te kijken wanneer ik tijd heb of het best past... Dus meestal zo tussen de 5500 en 7000 km, daar hoef je niet van wakker te liggen.

(behalve in echt slechte omstandigheden, zoals héél korte ritjes e.d.)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Onderhoudsinterval auto

king nero schreef:Wat er wel gebeurt is dat ik de 5.000 km niet zo nauw neem, met half-synth. olie kun je het dubbele doen.

Ikzelf begin altijd, éénmaal ik de 5000 km gepasseerd heb, eens uit te kijken wanneer ik tijd heb of het best past... Dus meestal zo tussen de 5500 en 7000 km, daar hoef je niet van wakker te liggen.
Ga je serieus dan al een beurt laten doen? Dat vind ik wel heel extreem, voor mijn auto raadt de garage zo'n 15.000-20.000km aan.
(behalve in echt slechte omstandigheden, zoals héél korte ritjes e.d.)
Als het binnen het dorp is, dan blijft de auto thuis. Lopen of eventueel fietsen is dan net zo gemakkelijk. Het is met name om naar de stad te gaan (werk, winkelcentrum, haar ouders).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Onderhoudsinterval auto

Ik laat niets doen, ik doe alles zelf - ik rij dagelijks met een (sport-)auto van 26j oud dewelke geen garage meer heeft gezien sinds ze in mijn bezit is - toch al meer dan 10 jaar.

En ja, elke dikke 5000 km gaat er andere olie op.

Bij elke remwissel andere remolie (normaal 2-jaarlijks, één maal na 3 jaar) + klauwen kuisen.

en nog vele andere zaken ook.

20.000 km impliceert gebruik van synthethische olie, welke aanzienlijk duurder is.

Financiëel voordeel haal je er dus niet uit, integendeel zelfs volgens mij (maar ik weet niet wat synth. olie kost maar ze mag maximaal 4x duurder zijn om er voordelig 20.000 km mee te rijden,, en volgens mij kost ze meer dan 12€ de liter...)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Onderhoudsinterval auto

Ik laat niets doen, ik doe alles zelf - ik rij dagelijks met een (sport-)auto van 26j oud dewelke geen garage meer heeft gezien sinds ze in mijn bezit is - toch al meer dan 10 jaar.
Zit je dan niet met APK? (ik zou denken dat je niet je eigen auto APK mag keuren, maar wellicht heb ik het mis).

Maar inderdaad: Onze auto's schelen wel 15 jaar en dat is best een eenzienlijk verschil. Er gaat inderdaad synthethische olie in en niet te vergeten: het onderhoud wordt door de garage gedaan en niet door mijzelf (ik denk ook niet dat de gemeente er blij mee is als ik voor de deur al die werkzaamheden ga uitvoeren; voor je het weet heb je een partij olie oid in de grond zitten).

Het olieverbruik is ook minimaal. Ik peil het ongeveer iedere maand en ik heb sinds de vorige beurt nog niets hoeven bij te vullen. De olie ziet er op het oog ook nog prima uit.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Onderhoudsinterval auto

In België mag je zelf de wagen voorrijden naar de keuring.

Dat is dus geen probleem.

En kwestie van het zelf te doen: ik heb nu wel het voorrecht te kunnen beschikken over een ruime en goed uitgeruste garage, maar ik heb het evengoed jaren op straat gedaan, niet alleen even andere olie opgieten maar volledige transmissies en ophangingen veranderd. Niet ideaal (noch legaal) maar het gaat.

En nooit geen druppel olie rechtstreeks op straat gemorst.

Terug on topic: ik zou dus een halfsyntheet gebruiken, jaarlijks wisselen en 1 filter per jaar.

(Bij het gezegde gebruik, dus korte ritten en 5.000 km/jaar).

Daarmee spaar je de kostprijs van de synth. olie uit, en krijgt de motor jaarlijks zijn verse olie net zoals het hoort.

In zulk geval is de meerprijs van synth. olie weggegooid geld.

Win-win zou ik denken...

Reageer