Raadsels

Moderator: Rhiannon

Berichten: 55

Raadsels

Hallo daar!

Af en toe zie ik hier een leuk raadsel verschijnen, nu zou ik wel graag van die raadsels gebruiken voor mijn site (www.raadselman.be). Echter wil ik geen plagiaat plegen en ze zomaar overnemen, daarom vraag ik, als ik ze mag gebruiken ze door te sturen naar [e-mailadres verwijderd]

Nu hoor ik jullie al denken, weer zo'n kinder raadsel site zeker, wel neen! Eigenlijk is het een nieuw en leuk idee, met raadsels op niveau!

Als je info over de site wilt, zie dan op de site zelf :P

Om een voorbeeld te geven (en een exclusieve voorbeeld vraag voor wetenschapsforum.nl! omdat jullie me al een paar keer geholpen hebben ;) )
Jef en Gerard zijn alletwee geboren in mei, de een wel in 2010 en de ander in 2011. Beiden hebben ze een analoge horloge, maar de horloge van de één loopt 10sec voor en die van de ander 10sec achter per uur. Ze besluiten de horloge's gelijk te zetten op een dag in januarie. (dus na 1uur zegt de ene horloge: 1u 0min 10sec en de ander 0u 59min 50sec) Jef zegt dat de volgende keer dat de horloge's het zelfde uur tonen het Gerard zijn 78ste verjaardag is. Wie is het oudst?
(gelieve hier niet het antwoord te posten :P )

mvg,

Axiom

@moderators: als u deze topic ongepast vind, mag u ze altijd verweideren.
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Raadsels

Je rijdt in een auto met één plek voor een passagier. Bij een bushalte staan 3 personen: je beste vriend, iemand die snel naar het ziekenhuis moet vanwege een ernstige aandoening en de liefde van je leven. Wie neem je mee?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 55

Re: Raadsels

is er een antwoord op die vraag? of is het een vraag die je moet laten nadenken?
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Raadsels

Je rijdt in een auto met één plek voor een passagier. Bij een bushalte staan 3 personen: je beste vriend, iemand die snel naar het ziekenhuis moet vanwege een ernstige aandoening en de liefde van je leven. Wie neem je mee?
Ik waag een gok:

Die beste vriend de auto meegeven om de hulpbehoevende naar het ziekenhuis te brengen en met de liefde van je leven bij de bushalte blijven???
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Raadsels

gouwepeer schreef:Ik waag een gok:

Die beste vriend de auto meegeven om de hulpbehoevende naar het ziekenhuis te brengen en met de liefde van je leven bij de bushalte blijven???


;)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 55

Re: Raadsels

haha lol, wel een leuke :P

maar ik zoek meer wiskundige raadsels ;)
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Raadsels

login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Raadsels

maar ik zoek meer wiskundige raadsels ;)
In het wiskundeforum hebben we het grote raadseltopic, misschien is dit iets voor jou.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4.246

Re: Raadsels

Mooie site en is het ook mogelijk het aantal spellingsfouten te reduceren?
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 55

Re: Raadsels

uiteraard! mijn spelling is niet zo heel goed...

Zeg maar waar er fouten staan ik verbeter ze zo snel mogelijk!

bedankt voor de linken! ;)
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Raadsels

Je hebt 10 zakken met goud.

Een zak is gevuld met nepgoud.

Hoe weet je nu welke zak dat is?

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Raadsels

Breina schreef:Je hebt 10 zakken met goud.

Een zak is gevuld met nepgoud.

Hoe weet je nu welke zak dat is?


Ik herken dit raadsel maar ik denk dat je het niet helemaal juist vertelt. Correct geformuleerd gaat het als volgt: je hebt 10 zakken met een gelijk aantal goudstukken. 9 van de 10 zakken bevatten uitsluitend echte goudstukken, de overige zak bevat uitsluitend valse goudstukken. Je kent de massa van een echt goudstuk en van een vals goudstuk. Je hebt een weegschaal ter beschikking waarmee je 1 keer mag wegen. Wat is de goudzak met het valse goud?
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Berichten: 55

Re: Raadsels

heb inderdaad al van zulke raadsels gehoord en weet ook hoe op te lossen, is dit echter een bekend raadsel?

Anders zet ik hem toch nog op de site...

alvast bedankt!
Ken je goeie raadsels? Stuur ze mijn in en pb!

Gebruikersavatar
Berichten: 138

Re: Raadsels

heb inderdaad al van zulke raadsels gehoord en weet ook hoe op te lossen, is dit echter een bekend raadsel?
Niet dat ik weet, alleen had ik het toevallig al gehoord. ;)
"Quis custodiet ipsos custodes?" (Juvenalis)

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Raadsels

Ik wist dat er iets niet klopte, maar niet precies wat. Hoorde dit zo van iemand. Fijn dat ik nu weet hoe de juiste vraagstelling is. Nu de oplossing nog ;-)

Reageer