Opwarmen drum met water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 19

Opwarmen drum met water

Stelling: Wanneer een drum met water opgewarmd wordt van 20 naar 200 graden Celcius

Vraag 1.

Hoeveel zet het water uit, ervan uitgaande dat er gestart wordt met 18 m3?

Vraag 2

Hoe kan ik berekenen wat de druk in het vat is bij 200 graden

Vraag 3

Is het te berekenen hoeveel stoom er bij 200 graden in het vat zit uitgaande van de zelfde 18 m3 water??

Groet MantsjeKlaas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Opwarmen drum met water

Vraag 1.

Hoeveel zet het water uit, ervan uitgaande dat er gestart wordt met 18 m3?
Dan is het volume gestegen naar 20,77 m3.
Vraag 2

Hoe kan ik berekenen wat de druk in het vat is bij 200 graden
Dat hangt ervan af hoeveel lucht boven het water in het vat zat, hoeveel het vat uitzet, en hoeveel het vat vervormt.

Als het vat volledig gevuld was met water zal de druk enorm toenemen en het vat zal barsten.
Vraag 3

Is het te berekenen hoeveel stoom er bij 200 graden in het vat zit uitgaande van de zelfde 18 m3 water??
Hangt wederom van af hoeveel lucht boven het water in het vat zat, hoeveel het vat uitzet, en hoeveel het vat vervormt.

Als het vat volledig gevuld was met water zal de druk enorm toenemen zodat er geen stoom gevormd kan worden en het vat zal barsten.

Wat is de zin van dit alles?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 19

Re: Opwarmen drum met water

Beste Fred F,

Waarom deze vragen!

Ik heb gezien dat wanneer een drum met water wordt opgewarmd het niveau van het water snel oploopt. Het verhaal is nu dat de spui leiding te klein is om het vat op een constant niveau te houden tijdens het opwarmen.

Mijn vraag is nu wat gebeurd er op het moment dat het water wordt verwarmend en waardoor kan het dat het niveau zo snel oplopen.

Mijns inziens kan het niet alleen van het uitzetten van het water zijn.

Groet MantsjeKlaas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Opwarmen drum met water

Als water opwarmt van 20 naar 200 graden dan neemt het volume met 15 % toe.

Als je 18 m3 bij 200 graden Celsius wilt hebben dan begin je gewoon met 15,6 m3 koud water.

Zo simpel is het toch?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 19

Re: Opwarmen drum met water

Beste Fred F,

Bedankt voor het eerste antwoord. Het is natuurlijk afhankelijk van hoe groot de onderkant is in m2. Wat het niveau zal stijgen.

Wat betreft de 2 andere vragen:

Wanneer het vat voor de helft gevuld is met water en de andere helft met lucht. En voor het gemak gaan we er van uit dat het vat niet vervormd is dan te berekenen wat de druk in het vat is?

En hoeveel stoom er in bevind?

Groet Mantsje Klaas

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Opwarmen drum met water

Het is natuurlijk afhankelijk van hoe groot de onderkant is in m2. Wat het niveau zal stijgen.
Ja, en van de vorm van de drum. Is die drum cylindrisch, horizontaal, vertikaal?

Maar dat doet niks af aan het feit dat als je de drum met 15,6 m3 koud water vult het na opwarmen netjes de gewenste 18 m3 zal zijn.

Ik krijg de indruk dat dit over een stoomdrum gaat. Wat dan de druk wordt hangt ervan af: is de drum tijdens het opwarmen volledig afgesloten of is er een vent open naar de atmosfeer? En hoe gebeurt dat opwarmen in die drum? Als dat gebeurt met doorborrelen van stoom zal die stoom grotendeels condenseren waardoor het watervolume en -niveau ook stijgen.

Als de drum gevuld was met lucht dan lijkt me dat tijdens het opwarmen eerst de lucht gevent wordt tot het water bij 100 oC begint te koken en alle lucht verwijderd is, en dan bij verder opwarmen naar 200 oC de druk door stoomvorming oploopt naar bijna 16 bar waarna de drum met het stoomsysteem verbonden wordt door opening van de klep in de uitgaande stoomleiding. Of wellicht wordt de drum al veel eerder naar 16 bar gebracht door stoom toe te laten via een bypassklepje over de grote klep.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 19

Re: Opwarmen drum met water

Het gaat inderdaad over een stoomdrum.

Het water wat er in komt, komt uit een ontgasser en is ongeveer 105 graden Celsius en wordt d.m.v een afgassenketel opgestookt naar 16 bar. Hierna wordt met een regelklep de druk op een stoombalk op 16 bar gehouden.

Reageer