Adrenaline vs insuline

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Adrenaline vs insuline

Vaak hoor je dat adrenaline de reacties in het lichaam van 'vechten en vluchten' stimuleert en het tevens zorgt voor een verhoogde bloedglucosespiegel. Echter in mijn cursus biochemie staat dat insuline zorgt voor een verhoogde opname van glucose door spier- en levercellen.

Uit deze gegevens zou je kunnen stellen dat het eigenlijk lijkt alsof insuline het hormoon is dat zorgt voor een verhoogde energie-peil in het lichaam.

Echter zelf denk ik dat ons lichaam in momenten van stress eerst adrenaline aanmaakt en zodoende de bloedglucosespiegel verhoogt en dat nadien een reactie volgt vanwege insuline, waardoor de verhoogde hoeveelheid glucose in het bloed wordt opgenomen door de spier- en levercellen.

Iemand die dit kan bevestigen?

Ook nog volgend vraagje:

Adrenaline heeft blijkbaar een groot effect op de vecht- of vluchtreactie van een individu? Is dit enkel het gevolg van een verhoogde bloedglucosespiegel of zijn er ook nog andere processen die door adrenaline op gang worden gebracht?



Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Adrenaline vs insuline

Uit deze gegevens zou je kunnen stellen dat het eigenlijk lijkt alsof insuline het hormoon is dat zorgt voor een verhoogde energie-peil in het lichaam.
Hoezo? Insuline leidt tot een lager bloedglucose, dus minder beschikbare energie. Je hebt inderdaad wel insuline nodig om glucose op te nemen, maar dit is ook om bijvoorbeeld het om te zetten in glycogeen in spier en lever. Vandaar ook dat adrenaline zorgt voor een hoger bloedglucose; door het stimuleren van de glycogenolyse komt er meer glucose vrij voor het leveren van energie.
Adrenaline heeft blijkbaar een groot effect op de vecht- of vluchtreactie van een individu? Is dit enkel het gevolg van een verhoogde bloedglucosespiegel of zijn er ook nog andere processen die door adrenaline op gang worden gebracht?
Hier een hele lijst.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Adrenaline vs insuline

anusthesist schreef:Hoezo? Insuline leidt tot een lager bloedglucose, dus minder beschikbare energie. Je hebt inderdaad wel insuline nodig om glucose op te nemen, maar dit is ook om bijvoorbeeld het om te zetten in glycogeen in spier en lever. Vandaar ook dat adrenaline zorgt voor een hoger bloedglucose; door het stimuleren van de glycogenolyse komt er meer glucose vrij voor het leveren van energie.

Hier een hele lijst.
Ok, ik denk dat ik het ongeveer snap. De werking van adrenaline is mij nu volledig duidelijk, maar wat insuline betreft vind ik het toch vrij verwarrend omdat insuline nou net zorgt voor een grotere opname van glucose door spier-en vetcellen en dus in principe tot meer energie kan leiden. Maar als ik op jouw uitleg mag afgaan, wordt die opgenomen glucose niet alleen gebruikt voor spieractiviteit in de spier-en vetcellen maar wordt de opgenomen glucose eerder omgezet tot glycogeen in de spier- en vetcellen?

Alvast bedankt voor je antwoord

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Adrenaline vs insuline

Inspanning zorgt er bovendien voor dat het reeds circulerende insuline effectiever wordt en dat de niet-insuline afhankelijke uptake van glucose gestimuleerd wordt om te compenseren voor de dalende insulinespiegel tijdens inspanning. Dus kort samengevat:

Inspanning > adrenaline omhoog/insuline omlaag > glucose omhoog > voldoende uptake van glucose door

bepaalde aanpassingen in het glucosetransport en meer energie beschikbaar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Adrenaline vs insuline

anusthesist schreef:Inspanning zorgt er bovendien voor dat het reeds circulerende insuline effectiever wordt en dat de niet-insuline afhankelijke uptake van glucose gestimuleerd wordt om te compenseren voor de dalende insulinespiegel tijdens inspanning. Dus kort samengevat:

Inspanning > adrenaline omhoog/insuline omlaag > glucose omhoog > voldoende uptake van glucose door

bepaalde aanpassingen in het glucosetransport en meer energie beschikbaar.
Ok, maar wat gebeurt er dan precies met het glucose dat wordt opgenomen door spier-en vetcellen als gevolg van de werking van een verhoogde afscheiding insuline?

Wordt dit glucose gebruikt als energie of wordt het omgezet in glycogeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Adrenaline vs insuline

Dat ligt aan de vraag van het lichaam. Na het eten tijdens een film op de bank wordt het omgezet in glycogeen.

Eet je tijdens een voetbaltoernooi een mars, dan in energie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 25

Re: Adrenaline vs insuline

anusthesist schreef:Dat ligt aan de vraag van het lichaam. Na het eten tijdens een film op de bank wordt het omgezet in glycogeen.

Eet je tijdens een voetbaltoernooi een mars, dan in energie.


Ok, i get it. Bedankt voor de heldere uitleg ;)

Reageer