Hormoonafgifte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Hormoonafgifte

Wat ik mij afvroeg is of de hoeveelheid en snelheid van de afgifte van hormonen tijdens de puberteit hetzelfde is als bijvoorbeeld in de midlife crisis en menopauze.

Allereerst de vraag: spelen hormonen een grote rol tijdens de midlife crisis van een persoon, de menopauze even buiten beschouwing gelaten? Of is de midlife crisis weer echt zo'n in het leven-geroepen-onderwerp waar iedereen zijn chagarijnige buien op af kan schuiven na het 40e levensjaar?

Is er een verband tussen een superpuber ( die dus nogal te kampen heeft met onregelmatige hormoonafgifte) in zijn/haar puberteit en de hormoonafgifte tijdens de midlife crisis ( als dit daadwerkelijk met hormonen te maken heeft) en de menopauze bij vrouwen? Heeft een vrouw meer last van haar menopauze als zij tijdens haar puberteit ook veel te kampen heeft gehad met onregelmatige hormoonafgifte?

Is het dus een blijvend debacel als iemand tijdens de puberteit veel te stellen heeft gehad met de hoeveelheid van de hormonen en de snelheid van afgifte van deze hormonen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hormoonafgifte

Allereerst de vraag: spelen hormonen een grote rol tijdens de midlife crisis van een persoon, de menopauze even buiten beschouwing gelaten? Of is de midlife crisis weer echt zo'n in het leven-geroepen-onderwerp waar iedereen zijn chagarijnige buien op af kan schuiven na het 40e levensjaar?
De midlife crisis heeft niets met hormonen te maken. Het is een psychische fase. Er is wel een mannelijke tegenhanger van de menopauze, de
Is er een verband tussen een superpuber en de menopauze bij vrouwen? Heeft een vrouw meer last van haar menopauze als zij tijdens haar puberteit ook veel te kampen heeft gehad met onregelmatige hormoonafgifte?
Sommigen kunnen misschien slechter tegen hormoonwisselingen, waardoor ze meer moeite hebben dan anderen tijdens de puberteit, maar ook tijdens de menopauze. Kan me er dus wel iets bij indenken.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hormoonafgifte

Maar je denkt dus dat er geen verband is tussen een "zware" puberteit met grote hormonaleafgifte wisselingen en de sterkte van de meno- of andropauze? Iemand die dus nauwelijks zijn/haar puberteit heeft opgemerkt qua stemmingswisselingen e.d. kan dus een net zo zware (psychische) reacties ondervinden tijdens meno- of andropauze als iemand die tijdens de puberteit een zogenaamde superpuber was?!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hormoonafgifte

Maar je denkt dus dat er geen verband is tussen een "zware" puberteit met grote hormonaleafgifte wisselingen en de sterkte van de meno- of andropauze? Iemand die dus nauwelijks zijn/haar puberteit heeft opgemerkt qua stemmingswisselingen e.d. kan dus een net zo zware (psychische) reacties ondervinden tijdens meno- of andropauze als iemand die tijdens de puberteit een zogenaamde superpuber was?!
Ik zou niet kunnen bedenken wat het verband is tussen de opgang komende hypofyse en navenante LH-productie tijdens de puberteit en de lagere productie van onder andere progesteron door de ovaria tijdens de menopauze.

Maar misschien iemand anders wel hoor ;)

Daarnaast heb ik gezegd dat ik me wel kan voorstellen dat iemand die tijdens de puberteit heftig reageerde, dat ook zou kunnen doen tijdens de menopauze, omdat diegene misschien gevoeliger is voor hormoonwisselingen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Hormoonafgifte

Maar misschien iemand anders wel hoor ;)
Ik ben benieuwd... :P
Daarnaast heb ik gezegd dat ik me wel kan voorstellen dat iemand die tijdens de puberteit heftig reageerde, dat ook zou kunnen doen tijdens de menopauze, omdat diegene misschien gevoeliger is voor hormoonwisselingen.
Oké, ja dat is nu dus precies de vraag die ik me afvroeg. Maar zijn er bepaalde oorzaken waarom iemand heftiger reageert op hormoonwisselingen, zijn deze aangeboren ( erfelijk?) en/of zijn er externe factoren bij betrokken? Zijn er bepaalde medicijnen die voor sterkere hormoonwisselingen zorgen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer