Oplosbaarheid so2 en co2

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Oplosbaarheid so2 en co2

Hallo,

Dit is een van de makkelijkere practica die ik heb gedaan maar ik snap het verhaal er achter niet echt.

De practica hielden in: Na2CO3 + HCl en Na2SO3 + HCl.

Zo moest je er achter komen welk gas(SO2 of CO2) het beste oplost in water.

Dat was dus SO2, maar waarom?

CO2 heeft geen dipool, SO2 wel... Maar wat zegt dit over de binding met water?

En kan SO2 of CO2 een waterstofbrug met water aangaan? (Volgens mij kan H dit alleen met N, O of F)

Heb een tijdje m'n hoofd er over gebroken maar ik kom er niet uit. Graag een bevredigend antwoord zodat ik door kan gaan met zuur-base en redoxreacties. Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oplosbaarheid so2 en co2

In water zullen er geen waterstofbruggen gevormd worden, wel met bijv. HF. Waarom wel met waterstoffluoride en niet met water weet ik niet onmiddellijk maar ik vermoed dat het iets met de bindingshoek te maken heeft. Verder is fluor nog sterker elektronegatief dan zuurstof wat de vorming van een H-brug ook ten goede komt.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Oplosbaarheid so2 en co2

is dit niet eerder een kwestie van evenwichtsconstanten CO2 + 2H2O [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] HCO3- + H3O+ versus SO2 + 2H2O [img]../mods/chem/rightarrow.gif[/img] HSO3- + H3O+ ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer