Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 20

Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Beste mensen,

Ik vraag mij iets af. Als je een magneet hebt:

NNNNZZZZ

NNNNZZZZ

(N voor Noordpool, Z voor zuidpool)

En je breekt die in de lengte, dan krijg je dit:

NNZZ // NNZZ

NNZZ // NNZZ

(// voor de breuklijn) De helften trekken elkaar hier aan op het breukvlak.

(Dat klopt toch?)

Maar als ik 'm nu in de breedte zou breken, dus zo:

NNNNZZZZ

...................

NNNNZZZZ

Dan stoten de helften elkaar toch af op de breuklijn? (Of klopt mijn redenatie hier al niet meer?)

Dan stoten ze elkaar toch ook al af vóór de magneet gebroken is? (Ik noem dit even "interne afstotingskracht" in het vervolg van mijn post)

Dan zou de magneet toch spontaan uit elkaar vliegen?

Om op de vraag uit de topictitel terug te komen: Blijkbaar is er dus een kracht, sterker dan de "interne afstotingskracht" die de magneet bij elkaar houd. Want bij mijn weten ontploffen magneten niet spontaan. Dezelfde kracht die een niet magnetische blokje metaal bij elkaar houd neem ik aan. (Hoe moet ik die kracht eigenlijk noemen?, Metaalbindingskracht?)

Wat leidt tot de vraag: Zou het mogelijk zijn een magneet te maken die wél spontaan uit elkaar vliegt? (een zodanig "slap" materiaal zodanig sterk magnetiseren dat die "interne afstotingskracht" de boel uit elkaar drukt)

En een iets realistischer vraag:

Breken magneten makkelijker over de breedte dan over de lengte (vanwege die "interne afstotingskracht" die 'm in de breedte uit elkaar duwt)?

(Ik heb nog nooit een magneet in de lengte gebroken/doorgezaagd, maar dat zou hetzelfde moeten zijn als 2 magneten van elkaar loshalen. In de breedte breken is me wel een keer gebeurt, de helften zijn iig niet meer op de breuk aan elkaar te zetten zonder een van beide helften om te draaien t.o.v. de oorspronkelijke situatie voor de breuk. Daar komt de vraag ook een beetje uit voort.)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al. De interne bindingskracht die het materiaal bij elkaar houdt is sterker dan de magnetische afstoting.

Theoretisch zal het zo zijn dat het dwars breken van een magneet makkelijker gaat dan in de lengte breken. Maar praktisch zal het weinig verschil maken. De materialen waar magneten van worden gemaakt zijn normaal al zo sterk dat de magnetische krachten er niet veel toe of af doen.

Re: Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Curious Luke schreef:Beste mensen,

Ik vraag mij iets af. Als je een magneet hebt:

NNNNZZZZ

NNNNZZZZ

(N voor Noordpool, Z voor zuidpool)

En je breekt die in de lengte, dan krijg je dit:

NNZZ // NNZZ

NNZZ // NNZZ

(// voor de breuklijn) De helften trekken elkaar hier aan op het breukvlak.

(Dat klopt toch?)
Magnetische monopolen zijn (nog) niet gevonden. Dus het zal zoiets zijn:

[NZ][NZ][NZ][NZ]

[NZ][NZ][NZ][NZ]

Dat ziet er al minder problematisch uit.

Berichten: 20

Re: Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Bartjes schreef:Magnetische monopolen zijn (nog) niet gevonden. Dus het zal zoiets zijn:

[NZ][NZ][NZ][NZ]

[NZ][NZ][NZ][NZ]

Dat ziet er al minder problematisch uit.
Dat is als 'ie om en om gemagnetiseerd zou zijn (Zoals bij magnetisch fotopapier etc). Dan nog blijft het fenomeen:

[NZ][NZ][NZ][NZ]

...........................

[NZ][NZ][NZ][NZ]

gelijke polen zitten boven elkaar op de breuklijn.

Wat ik bedoel is dat als ik een magneet [NZ] breek, ik NZ/NZ krijg (elk half zo groot) als ik 'm in de "breedte" breek, of:

NZ

....

ZN

Als ik 'm in de "lengte" breek.

(monopolen kun je inderdaad niet krijgen door de noord of zuidpool van een magneet af te breken, dat weet ik)
De interne bindingskracht die het materiaal bij elkaar houdt is sterker dan de magnetische afstoting.
Zijn er materialen waarbij dat niet zo is?

Niet dat het enig nut heeft, maar het zou een leuke natuurkundige gimmick zijn, een magneet die zichzelf uit elkaar drukt op het moment dat 'ie gefabriceerd wordt (bij het magnetiseren van het materiaal).

Re: Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Curious Luke schreef:Wat ik bedoel is dat als ik een magneet [NZ] breek, ik NZ/NZ krijg (elk half zo groot) als ik 'm in de "breedte" breek, of:

NZ

....

ZN

Als ik 'm in de "lengte" breek.
Dat laatste lijkt me sterk!
Niet dat het enig nut heeft, maar het zou een leuke natuurkundige gimmick zijn, een magneet die zichzelf uit elkaar drukt op het moment dat 'ie gefabriceerd wordt (bij het magnetiseren van het materiaal).
Als je nu eens ijzervijlsel aan elkaar plakt met een zeer zwak bindmiddel...

Berichten: 20

Re: Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Ja, zoiets zou misschien kunnen. Ik kan alleen zelf geen magneten magnetiseren... (maar het lijkt me een geinig effect geven).
Dat laatste lijkt me sterk!
Bij een staafmagneet is het inderdaad nagenoeg onmogelijk, maar met een klein plat magneetje kan het, dat is mij een keer gebeurt waardoor ik me dus afvroeg of een magneet in 1 richting zwakker is. Of, als het materiaal mechanisch slap genoeg is en sterk genoeg gemagnetiseerd word, de boel spontaan uit elkaar kan vliegen.

Ik kan proberen een foto te maken van het gebroken magneetje, als daar interesse voor is. Even kijken of ik de polen en het breukvlak goed in beeld kan krijgen...

Re: Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Ja, zoiets zou misschien kunnen. Ik kan alleen zelf geen magneten magnetiseren... (maar het lijkt me een geinig effect geven).
Hoezo niet?

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20050614_magneet03

Berichten: 20

Re: Waarom ontploffen magneten niet spontaan?

Ah, ja, zo wel natuurlijk, maar erg sterk wordt dat niet.

Reageer