Verdunnen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 44

Verdunnen

10 mL van druivensap word overgebracht in een maatkolf van 25 mL. De maatkolf wordt aangevuld met gedestilleerd water. Wat is nu de verdunningsfactor? Het boek zegt dat het 2.5 keer verdund is maar ik snap niet hoe ze daaraan komen.

Ik dacht: je hebt 10 mL druivensap en daar doe je nog 15 mL water bij. Dan is de verdunningsfactor toch 10/(10+15)=0.4

Ik ben trouwens bezig met opgave 22:

http://www.havovwo.nl/vwo/vsk/bestanden/vsk107iiopg5.pdf

Berichten: 320

Re: Verdunnen

Dan is de verdunningsfactor toch 10/(10+15)=0.4


0.4 is de nieuwe concentratie druivensap na verdunning. De verdunningsfactor is de verhouding van de concentraties voor en na verdunning. Of m.a.w hoeveel keer is het druivensap verdund. Wat is de concentratie van druivensap voor de verdunning? En wat is dan de verhouding/verdunningsfactor? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verdunnen

Neem dit anders ook eens door, we hebben hier een prachtigenanocursus over verdunningsfactoren.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 44

Re: Verdunnen

0.4 is de nieuwe concentratie druivensap na verdunning. De verdunningsfactor is de verhouding van de concentraties voor en na verdunning. Of m.a.w hoeveel keer is het druivensap verdund. Wat is de concentratie van druivensap voor de verdunning? En wat is dan de verhouding/verdunningsfactor? ;)


Ik weet de concentratie voor de verdunning toch niet? of wel? Ik weet alleen dat er 10mL druivensap in een maatkolf is gepipetteerd.

Mag je er dan van uitgaan dat de concentratie voor de verdunning 1 is ?

Want : 1/0.4 = 2.5

Berichten: 320

Re: Verdunnen

Ik weet de concentratie voor de verdunning toch niet? of wel? Ik weet alleen dat er 10mL druivensap in een maatkolf is gepipetteerd.

Mag je er dan van uitgaan dat de concentratie voor de verdunning 1 is ?

Want : 1/0.4 = 2.5


inderdaad, de concentratie van "druivensap" vóór de verdunning is 1. Als er geen gegeven is van de beginconcentratie, en het gaat om een pure gedefiniëerde stof dan mag je dat gelijk stellen aan 1. Druivensap bestaat uiteraard ook uit water en een heleboel andere stoffen. Maar de definitie van druivenspa houdt nu eenmaal DIE bepaalde samenstelling in. Als je die rechtstreeks uit druiven haalt, is het dus puur druivensap met een concentratie van 1 (ml/ml).

Reageer