Reactie probleem

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Reactie probleem

Hallo allemaal,

Mijn eerste topic op dit forum dus sorry als ik iets niet goed doe.

Ik ben aan het leren voor mijn examens, vwo. Ik ben bezig met het examen van vorig jaar maar kom niet helemaal uit een opdracht. Ik ben vorig jaar gezakt voor scheikunde en ben er nog steeds geen kei in. Mijn probleem ligt hem vaak in de berekeningen, (hoewel ik wel goed ben in wiskunde). Het gaat om het volgende:

Inleidende tekst: ( misschien hoef je dit niet helemaal door te lezen, mijn vraag staat onderaan, scheelt jou ook weer tijd ;) )



Het nikkel(II)oxide dat uit het pentlandiet ontstaat, bevat nog verontreinigingen. Bij de omzetting van dit ruwe nikkel(II)oxide tot nikkel laat men het nikkel(II)oxide eerst reageren met waterstof. Het voor deze reactie benodigde waterstof verkrijgt men door methaan (aardgas) met stoom te laten reageren. Hieronder is het proces voor de bereiding van nikkel uit ruw nikkel(II)oxide beschreven.

− Methaan en stoom laat men in een reactor (reactor 1) reageren. Hierbij ontstaan waterstof, koolstofmonooxide en koolstofdioxide.

− Het gasmengsel uit reactor 1 gaat naar een scheidingsruimte (scheidingsruimte 1). Bij de scheidingen die daar plaatsvinden, worden de drie gassen afzonderlijk verkregen.

− In een volgende reactor (reactor 2) laat men het ruwe nikkel(II)oxide reageren met waterstof. In deze reactor gebruikt men overmaat waterstof. Er ontstaan waterdamp en ruw nikkel. Dit ruwe nikkel bevat nog verontreinigingen.

− Het gasmengsel van waterdamp en niet-gereageerd waterstof wordt naar een scheidingsruimte (scheidingsruimte 2) geleid, waar het wordt afgekoeld.

− Het ruwe nikkel wordt naar de derde reactor (reactor 3) geleid. Daar laat men het bij 330 K reageren met koolstofmonooxide. In reactor 3 is constant overmaat koolstofmonooxide aanwezig. Alle nikkel wordt in deze reactor omgezet tot nikkeltetracarbonyl. De overgebleven verontreinigingen zijn vaste stoffen en worden als afval afgevoerd.

− Het nikkeltetracarbonyl en de overmaat koolstofmonooxide worden naar reactor 4 geleid. Daar wordt bij 500 K alle nikkeltetracarbonyl omgezet tot nikkel en koolstofmonooxide. Het ontstane nikkel is zeer zuiver.

Een onvolledig blokschema voor dit proces staat op de uitwerkbijlage die bij dit examen hoort.

Bij vraag 4 moeten altijd 4 punten worden toegekend, ongeacht of er wel of geen antwoord gegeven is, en ongeacht het gegeven antwoord.


DE VRAAG: 5 Bereken hoeveel m3 methaan (298 K, p = p0) nodig is voor de productie van 1,0 ton nikkel. Ga daarbij uit van de volgende gegevens: − koolstofmonooxide en koolstofdioxide ontstaan in reactor 1 in de

molverhouding 2 : 1; − nikkel(II)oxide en waterstof reageren in reactor 2 in de molverhouding 1 : 1; − een ton is 103 kg.

Nu staat in het antwoordmodel het volgende:

Een voorbeeld van een juiste berekening is: 1,0⋅106 × 3 × 2,45⋅10−2 =1,3⋅102 (m3)

• notie dat 3 mol CH4 in reactor 1 moet reageren zodat 2 mol CO en 1 mol CO2 ontstaan 1

Is dit altijd zo? Ik snap dat de verhouding 2 : 1 is, maar ik snap nou niet hoe het zit met de 3 mol die er in moet. Dat mag toch alleen met molverhoudingen enzo? Misschien is het allemaal heel makkelijk, maar ik kom er ff echt niet uit. En ik heb nu vakantie dus kan het zo ook niet aan mijn leraar vragen.

Ik zou het heel fijn vinden als iemand mij kan helpen!

Dankjewel !!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Reactie probleem

Ga daarbij uit van de volgende gegevens: − koolstofmonooxide en koolstofdioxide ontstaan in reactor 1 in de

molverhouding 2 : 1
Er is gegeven dat in dit process de reactieomstandigheden zodanig gekozen zijn dat CO en CO2 ontstaan in de verhouding 2 : 1

Dat betekent dan toch dat er voor elke mol CO die ontstaat er 2 mol CO2 ontstaat, en er dus 3 mol CH4 hiervoor verbruikt wordt? Kijk naar C-balans.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Reactie probleem

Fred, hartstikke bedankt. Ik was denk ik in de war met molverhoudingen ofzo. Ik weet het ook niet, maar het is eigenlijk hartsikke makkelijk. Bedankt!

Reageer