Berekenen van een kracht

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Berekenen van een kracht

De formule om een kracht te berekenen is => F= m*a

Mijn vraag is de volgende:

Als ik met een auto (bv 100kg) met een constante snelheid (bv 10m/s) tegen een muur rijdt, welke kracht wek ik dan op?

Er geen versnelling (a) is er dan ook geen kracht?

Alvast bedankt.

Berichten: 4.246

Re: Berekenen van een kracht

Weet je wat een impuls is?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekenen van een kracht

bij deze soort vraagstukken is steeds het probleem de acceleratie (of deceleratie in dit geval) te bepalen.

Is de tijd waarop de auto tot stilstand komt gegeven?

Met impuls ga je hier ook niet veel verder komen indien je de tijd niet weet...

Inderdaad, geen versnelling => geen kracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Berekenen van een kracht

Er geen versnelling (a) is er dan ook geen kracht?


Er is wel degelijk een versnelling (een negatieve dus), want het lijkt me redelijk om aan te nemen dat de auto tot stilstand zal komen als hij tegen de muur rijdt. Zoals king nero al aangeeft kan je echter niets zinnigs zeggen over de grootte van de kracht; een versnelling is immers een snelheidsverandering per tijdseenheid.
(bv 100kg)
1000 bedoel je ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 6

Re: Berekenen van een kracht

In fysics I trust schreef:Er is wel degelijk een versnelling (een negatieve dus), want het lijkt me redelijk om aan te nemen dat de auto tot stilstand zal komen als hij tegen de muur rijdt. Zoals king nero al aangeeft kan je echter niets zinnigs zeggen over de grootte van de kracht; een versnelling is immers een snelheidsverandering per tijdseenheid.

1000 bedoel je ;)
De vraag van school is om een basketring te berekenen qua stabiliteit. Ik had graag rekening gehouden met een persoon die dunkt, dit brengt niet alleen een verticale maar ook een horizontale kracht met zich mee. Om die kracht te berekenen doe ik volgende aannames.

Net voor de persoon de ring raakt loopt hij met een snelheid van 4m/s, daarna komt hij in 3 seconden tot stilstand.

De negatieve versnelling => a= 4m/s /3s = 1,333m/s²

Als die persoon nu 80kg weegt dan veroorzaakt die een kracht van F= 80 * 1,333 = 106,67N

Klopt mijn redenering nu?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Berekenen van een kracht

Klopt inderdaad voor een gemiddelde kracht.

Reken wel dat de piek veel hoger kan zijn.

Ook die drie seconden zijn nogal lang, en die 4m/s nogal traag, wat al bij al voor een grote onnauwkeurigheid zorgt.

107 N = een kracht die overeenstemt met ong. 10 kg statisch, zie je zelf dat dat niet erg realistisch is.

neem bvb. 6 m/s en staat stil op 0.5 s, dan heb je 80kg * 12m/s² = 960 N, wat ong. een factor 10 scheelt met jouw oplossing.

Geen van beiden zal correct zijn, maar als je werkt met een veiligheidsfactor 2 (tot zelfs 5), en je aannames zijn onnauwkeurig in die mate, baseer je je hele berekening op opgeklopt schuim, versta je?

Maar kort gezegd, je redenering is correct - voor een gemùiddelde kracht.

Berichten: 6

Re: Berekenen van een kracht

Ik snap wat je bedoelt. De kracht verandert inderdaad heel vlug. Ik zal ook een veiligheidscoëfficient moeten in rekening brengen want het zal idd zo zijn dat je in het begin een piekkracht zal krijgen door een snellere afname van de snelheid.

Reageer