Stoichiometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Stoichiometrie

Dag beste wetenschappers ik heb van mijn leerkracht chemie een vraagstuk gekregen, dat ben ik dan beginnen oplossen maar wat al direct vast. Ik snap ook niet hoe ik eraan moet beginnen het is het volgende vraagstuk:

52g bariumchloride wordt samengevoegd met 500ml van een 0.12mol/l natriumfosfaat oplossing. Het gevormde Bariumfosfaat is een slecht oplosbare verbinding en slaat neer in de oplossing. Bereken de concentratie aan Ba2+ - ionen en Cl- -ionen na de reactie. De volumeverandering door toevoegen van het BaCl2 wordt verwaarloosd.

Nu had ik al wel:

BaCl2 + Na3PO4 ;) Ba3(PO4)2

Maar ik denk dat dat niet kan omdat deze reactievergelijking niet bij de algemene formules van de reactieverglijking staat... Het zou zeer vriendelijk zijn om me op weg te helpen.

Berichten: 7.068

Re: Stoichiometrie

Ikkangeenchemie schreef:Nu had ik al wel:

BaCl2 + Na3PO4 ;) Ba3(PO4)2
En wat gebeurt er dan met de Natrium- en Chlooratomen aan de rechterkant?

Ik denk dat je de volgende vragen moet beantwoorden:

1. Hoeveel mol bariumatomen zit er in 52g bariumchloride?

2. Hoeveel mol fosfaat zit er in 500 ml 0.12 mol/l natriumfosfaatoplossing?

3. In welke verhouding heb je barium en fosfaat nodig om bariumfosfaat te maken?

4. Welke van de twee is dan de beperkende factor?

Als je deze vragen kan beantwoorden dan kom je er verder wel uit (denk ik).

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

EvilBro schreef:En wat gebeurt er dan met de Natrium- en Chlooratomen aan de rechterkant?

Ik denk dat je de volgende vragen moet beantwoorden:

1. Hoeveel mol bariumatomen zit er in 52g bariumchloride?

2. Hoeveel mol fosfaat zit er in 500 ml 0.12 mol/l natriumfosfaatoplossing?

3. In welke verhouding heb je barium en fosfaat nodig om bariumfosfaat te maken?

4. Welke van de twee is dan de beperkende factor?

Als je deze vragen kan beantwoorden dan kom je er verder wel uit (denk ik).
Maar om die vragen te kunne oplossen moet ik toch de hele reactievergelijking hebben? En ik zou echt niet weten hoe ik daar aan kom.

Berichten: 7.068

Re: Stoichiometrie

Maar om die vragen te kunne oplossen moet ik toch de hele reactievergelijking hebben?
Waarom moet dat?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Stoichiometrie

Begin eerst eens met stappen 1 en 2 uit EvilBro's schema. Probeer daarna de correcte reactievergelijking op te stellen, denk eraan dat natrium-atomen niet zomaar kunnen verdwijnen...je moet die dus ook rechts opschrijven. Hetzelfde geldt voor de chloor-atomen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Stoichiometrie

Ik weet niet wat je met "de algemene formules" bedoelt. Maar om de reactievergelijking op te stellen hoef je niet veel verder te gaan dan je nu bent. Je hebt al bedacht wat de verhoudingsformule van het neerslagproduct is. Verder:

Van de uitgangsproducten reageren alleen de ionen die uiteindelijk in de neerslag terechtkomen. De rest is en blijft in oplossing, en hoort dus ook niet in de reactievergelijking thuis. Het is dus zaak om de reactievergelijking op te stellen met de relevante ionen voor de pijl en het neerslag achter de pijl.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 9

Re: Stoichiometrie

ah ja kheb het antwoord gevonden bedankt voor jullie hulp, het antwoord was vrij logisch... ;)

Reageer