Endocytose in schildklier en nieren;

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Endocytose in schildklier en nieren;

Waarom "eten en verteren" de schildklier en nieren zelf i.t.t. andere organen?

Het voedsel nemen de nieren en schildklier op d.m.v. endocytose (lysosomen, actief transport etc.), maar waarom pakken deze organen hun import van voedingstoffen op deze manier aan i.t.t. andere organen. Is er een specifieke reden/redenen waarom de schildklier en nieren dit doen en andere organen niet? Zijn de wanden van deze organen te dik om rechtstreeks uit het bloed voedingsstoffen op te nemen? Of zijn de voedingsdeeltjes te groot om te kunnen worden verbruikt en moeten ze eerst weer kleiner worden gemaakt door het hele proces in de nier en schildklier zelf?

Wie-o-wie kan mij helpen? ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocytose in schildklier en nieren;

Het voedsel nemen de nieren en schildklier op d.m.v. endocytose (lysosomen, actief transport etc.)


Kun je voorbeelden geven?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Endocytose in schildklier en nieren;

Kun je voorbeelden geven?
Voorbeelden hoe endocytose werkt, of voorbeelden van organen die niet op dezelfde manier voedseldeeltjes verwerken als de schildklier en nieren?

Endocytose is volgens mij gewoon het proces waarbij dat voedseldeeltje wordt omsloten door stukje celmembraam --> membraam snoert zich af waardoor er een soort "voedselvacuole" vormt en binnenin de cel zit --> die cel bevat lysosomen --> voedselvacuole + lysosomen = vertering --> d.m.v. actief transport worden de verteerde "deeltjes" naar het grondplasma vervoert en de onverteerde "deeltjes" verlaten de cel d.m.v. exocytose.

Bovenstaand proces volg ik nog wel, maar vroeg me gewoon af waarom alleen de schildklier en nieren zo te werk gaan ( aangezien dit zo staat vermeldt in mijn bio-boek en ze er niet bij zetten of er een specifieke reden voor is). Ik ga er dus maar vanuit dat alle andere organen dus niet zo te werk gaan, dus als je vraag was of ik voorbeelden kan opnoemen van organen die niet/wel zo te werk gaan kan ik helaas geen antwoord op geven buiten de schildklier en nieren om omdat dat zo in dat boek staat....
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocytose in schildklier en nieren;

Voorbeelden van hoe en wat de nier via endocytose opneemt. Sowieso zou ik deze term alleen gebruiken in immunologische context (bijv. fagocytose) om het niet te complex te maken voor jezelf. Bijna elke cel is volgens mij namelijk in staat tot endocytose, je boek heeft dus geen gelijk. Voorbeeldje: http://ajplung.physiology.org/content/286/5/L1016.abstract

Zie ook: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Endocytosis
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Endocytose in schildklier en nieren;

Bijna elke cel is volgens mij namelijk in staat tot endocytose, je boek heeft dus geen gelijk.
Afbeelding

Jammer, volgens mij staan er in dit bio-boek wel meer feiten die niet altijd zo feitelijk blijken te zijn... ;)

Bedankt voor je links, in je tweede bron staat al vrij snel dat alle cellen gebruik maken van endocytose, vreemd dat mijn biologie-methode dan onderscheidt maakt...misschien de auteurs maar eens vragen hoe ze tot deze redenering zijn gekomen! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Endocytose in schildklier en nieren;

Er staat toch ook maar "bijvoorbeeld", dit wil nog niet zeggen dat dit de enige zijn. Een zin als "bijvoorbeeld je schildklier en nieren, maar ook nog vele andere" was misschien een betere keuze geweest.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Endocytose in schildklier en nieren;

Eens met kravitz. Ze hadden het wat duidelijker moeten verwoorden. Ik vraag me ook af waarom ze juist die organen hebben gekozen; misschien gewoon toeval. Maar er staat inderdaad niet in je boek dat alléén de cellen van genoemde organen aan endocytose doen, dus ik neem mijn woorden terug.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Endocytose in schildklier en nieren;

Hmmm, oké. Maar het wordt me ( en anusthesist blijkbaar ook) niet duidelijk waarom ze dan uitgerekend de schildklier en nieren benoemen. En het woord "maar" vind ik ook nogal misleidend, klinkt alsof het dus niet allemaal op dezelfde manier wordt geregeld waardoor er bij mij een vraag komt opborrelen.

Conclusie van dit alles is dus dat alle cellen aan endocytose doen ( en dus ook aan exocytose??)? ( Even geen onderscheid makend tussen de verschillende manieren van endocytose.)

Als iemand een leuke theorie heeft over het feit dat de schildklier en nieren naar voren worden gehaald hoor ik het graag!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Endocytose in schildklier en nieren;

misschien de auteurs maar eens vragen hoe ze tot deze redenering zijn gekomen! ;)
Heb dit even gedaan, en zij kwamen met het volgende antwoord:

"Je hebt gelijk, dat het eigenlijk raar is in de tekst te zeggen dat cellen zoals die van de schildklier en de nieren via endocytose stoffen opnemen alsof andere cellen dat niet doen. De oorspronkelijke auteur zal kennelijk bedoeld hebben dat schildkliercellen en niercellen wat meer actief grote deeltjes opnemen en verwerken dan de meeste andere cellen. Bepaalde niercellen nemen grote eiwitten die in de voorurine terecht zijn gekomen op uit die voorurine. Daarmee voorkomen de nieren dat onnodig kostbare eiwitten het lichaam verdwijnen. Dat deze cellen de eiwitten daarna verwerken alsof het een soort vertering is, is eigenlijk secundair. Ze nemen ze niet op om ze te eten, maar om te voorkomen dat deze uitgescheiden worden.

Eigenlijk geldt hetzelfde voor de schildkliercellen. Bepaalde cellen nemen via endocytose grote deeltjes met daaraan gebonden jodium op. Uit deze stof maakt de schildklier het schildklierhormoon. Ook nu weer geldt: het is eigenlijk geen eten en verteren, maar opnemen om het te verwerken.
"

Naar mijn idee is m'n eigen vraag nu opgelost! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer