Led signalisering

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Led signalisering

Hallo allemaal,

Ik zit vast met mijn project.

Sta me toe wat info te geven om alles duidelijk te maken.

Ik heb een LEDlamp gemaakt met 90 oranje LEDs van 150000mcd/stuk.

Deze lamp kan ik op verschillende snelheden laten flitsen.

Nu is deze lamp gemaakt om als optische/ aanvullende signalisatie te dienen bij het oplieren van zweefvliegtuigen.

Dit betekend dat ze 1.5km verder staat dan de persoon die de signalisatie moet kunnen zien.

Nu staat er een zwaailamp, die je op een hele zonnige dag eigenlijk niet zo goed ziet.

De test met mijn lamp, hier thuis, was overweldigend en vergelijkbaar met een strobolamp.

Eens opgesteld op het veld, lijkt al het licht verloren te gaan en is mijn lamp niet veel beter dan de huidige zwaailamp.

Ik heb al stevig wat opzoek werk gedaan en veel tijd in de ontwikkeling gestoken om tot het huidige resultaat te komen, maar ik zit nu muurvast en weet echt niet hoe ik verder moet.

De lamp maal 2 doen is een optie, maar eigenlijk veeeeel te duur.

Ik denk aan een lens...Helpt dat het licht te versterken?

zo ja, hoe begin je in hemelsnaam aan een lens?

Ter illustratie

http://users.telenet.be/ftpeeke/

Alvast bedankt voor jullie aandacht.

Mvg

Martin

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Led signalisering

LedMartin schreef:Ik denk aan een lens...Helpt dat het licht te versterken?

zo ja, hoe begin je in hemelsnaam aan een lens?
Ja, dat kan zeker werken om licht te focusseren, maar zoiets kun je niet maken met huis-tuin en keukenmateriaal.

Verder vind ik het vreemd dat je er een plaat in mat glas voor plaatst. Daar verlies je dan al veel licht die in de verkeerde richtingen uitgestraald worden, kun je niet beter die glasplaat weglaten?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 1.816

Re: Led signalisering

Je zou misschien een fresnel-lens kunnen proberen van een overheadprojector.
LiA

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Led signalisering

Nu staat er een zwaailamp, die je op een hele zonnige dag eigenlijk niet zo goed ziet.
Zet naast de zwaailamp een draaiende spiegel die, als de zon schijnt, een bundel zonlicht rondzwaait door het gebied waar de waarnemers zich bevinden.

Berichten: 2

Re: Led signalisering

Idd, de plaat matte plexy was een vergissing.

Maar omdat de stralingshoek zo klein is van de LED's dacht ik dat de kleine oneffenheden in de plexi plaat voor enige verstrooing zouden zorgen.

Ik heb in de test ook de plaat weggenomen, maar dat gaf maar een klein verschil.

Toch ben ik er heel zeker van dat de lichtopbrengs veel grote is dan de zwaailamp.

Maar die laatste maakt natuurlijk gebruik van een draaiende spiegel die de bundel licht uitstuurd naar alle richtingen.

Voordeel zwaailamp: Eender waar je staat is het zichtbaar.

Nadeel LEDlamp: Slechts in de richting zichtbaar van de opening.

Nu moet ik er eigenlijk wel bij vermelden dat dit op zonnige heldere dagen een tegenvallend resultaat was.

Indien er iets minder zonneschijn is, dan ga ik ruim voorbij de zwaailamp, daar ben ik wel heel zeker van.

Maar ja, het moet natuurlijk in alle daglichtomstandigheden zijn nut hebben.

Dus ik kom weer bij de lens.

En ja, ik heb idd al de benaming gevonden van lenzen die gebruikt worden voor signalisatie.

Maar waar vind ik een passende lens? Daarom dacht ik aan eigen creatie van zoiets.

Plexi is eenvoudig bewerkbaar, maar een lens maken is niet vanzelfsprekend, dat snap ik wel.

Heb ook al gedacht aan oranje plexi, maar mogelijk zal een inschijnende zon dan voor reflexie zorgen?

Mijn leds zijn kleurloos, wat een voordeel is bij inschijnende zon.

Pas als ze branden zijn ze oranje.

Ik sta dus open voor alle suggesties, alles is welkom dat me weer op dreef helpt om dit project te laten lukken.

Zon focussen in een draaiende spiegel:

Nee, dat is geen oplossing. De zon schijnt immers niet altijd en aangezien we de startbaan steeds moeten draaien naar de windrichting heb je ook dagen dat de zon aan de andere kant staat.

Projectielens? iemand een voorbeeld? Groot genoeg voor mijn lampenkap?

Als dit lukt, wat ik vurig hoop, maak ik dezelfde opzet in het blauw.

Deze zijn al op de print gezet en zo goed als klaar voor inbouw.

Bedoeling is bij het aanspannen van de kabel de blauwe te gebruiken en voor het oplieren de oranje.

Beide met verschillende flitsfrequenties.

Ik vind het een mooi project en het was best een hele uitdaging, dus zo snel geef ik me niet gewonnen, maar hulp van mensen die er wat meer van kennen is zeer welkom.

Mvg

Martin

Reageer