Breuken differentieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 12

Re: Breuken differentieren

als dat de exacte antwoord is moet ik een andere manier vinden om bf te berekenen. Als ludolph het kon dan moeten wij het ook kunnen in de 21ste eeuw.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Breuken differentieren

als dat de exacte antwoord is ...
Niet als. Het is zo. En dat kan je nagaan door telkens teller en noemer te ontbinden, eens nergens gemeenschappelijke factoren zijn, kan je niet verder vereenvoudigen. En rekenregels om vierkantswortels van elkaar af te trekken bestaan er niet.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12

Re: Breuken differentieren

ok jullie hebben gelijk ik heb een andere sommetje

[attachment=7825:Schermaf...16.42.46.png]

omdat die andere niet lukt zoals jullie hebben aangegeven gebruik ik pythagoras om BF te berekenen maar ik kom er niet uit jullie?
Bijlagen
Schermafbeelding_2011_05_07_om_16.42.46.png
Schermafbeelding_2011_05_07_om_16.42.46.png (9.02 KiB) 288 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Breuken differentieren

senerm schreef:ok jullie hebben gelijk ik heb een andere sommetje

[attachment=7825:Schermaf...16.42.46.png]

omdat die andere niet lukt zoals jullie hebben aangegeven gebruik ik pythagoras om BF te berekenen maar ik kom er niet uit jullie?
Ik begrijp nu echt niet meer wat je eigenlijk moet doen en ik ben bang dat jij dat ook niet begrijpt.

Ik heb een paar mogelijkheden aangegeven ...

Je wilt nu BF berekenen, exact?

Je gebruikt (helaas) gebroken getallen, zoals bv 2 1/3. Die zijn alleen geschikt bij optellen. Maar zeker niet bij vermenigvuldigen.
Als ludolph het kon dan moeten wij het ook kunnen in de 21ste eeuw.
Deze opmerking begrijp ik niet.

Kortom wat is je opdracht?

Berichten: 160

Re: Breuken differentieren

Afbeelding
De noemer van de 2de wortel: 29019769 valt niet te schrijven als een product van 3335 * y

Probeer anders eens een natuurlijk getal te vinden waarvan het product met 5 eindigd op een 9, die bestaat er niet.

Dus zoals Safe het al aangaf, kun je het niet meer verder vereenvoudigen,

tenzij je de vierkantswortel van de tellers/noemers weet. Dan zou je die buiten kunnen brengen.

Ben je zeker dat je x klopt ?

edit: Ik heb de 2de pagina niet gezien, hopelijk miste ik niets relevants.
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 12

Re: Breuken differentieren

dit doen we als ons Po opdracht in vwo 5. we bestuderen wat ludolph van ceulen een wiskundige allemaal heeft berekend. de gehele opdracht die je in een vorige post ziet heeft hij alle zijdes gevonden. zijn antwoorden waren breuekn met hele lange getallen rond de 15. dit allemaal heeft hij zonder rekenmachine gedaan. nu moet ik x weten. de breuk moet ik eerst kwadrateren en dan bij elkaar optellen en exact opschrijven. dus de wortel moet blijven. ik weet dat niet bepaald handig is maar dit is hoe we het moeten inleveren. dit is de laatste lijn die ik moet berekenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Breuken differentieren

Het spijt me, maar ik kan hier geen brood van bakken.

Misschien zijn hier 'bakkers' met een grotere 'bakkerij' ...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Breuken differentieren

dit doen we als ons Po opdracht in vwo 5.
Geef dan eerst maar eens aan wat die opdracht precies is. Aangezien je de naam Ludolf van Ceulen noemt heb ik wel een vermoeden wat de opdracht is, maar het lijkt me voor de anderen die dat niet weten beter als je de bijbehorende context van je opdracht vermeldt.

@Safe: Als ik je vertel dat het getal pi in het Duits ook wel als "die ludolphsche Zahl" wordt aangeduid, heb je dan misschien wel een idee waar dit over gaat?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 12

Re: Breuken differentieren

bedankt voor jullie hulp ik heb het net berekend zal het zo posten

Berichten: 12

Re: Breuken differentieren

[attachment=7826:Schermaf...20.13.35.png]

Nou dit is dan het antwoord. mooi toch!
Bijlagen
Schermafbeelding_2011_05_07_om_20.13.35.png
Schermafbeelding_2011_05_07_om_20.13.35.png (24.61 KiB) 287 keer bekeken

Berichten: 160

Re: Breuken differentieren

merk op dat
\(\sqrt{23\frac{23}{144}} = \sqrt{\frac{23*23}{144}} = \sqrt{\frac{529}{144}}\)
is.

Wat je bedoelt is hetvolgende:
\(\sqrt{23+\frac{23}{144}}=\sqrt{\frac{23*144}{144}+\frac{23}{144}} = \sqrt{\frac{23*144+23}{144}} = \sqrt{\frac{3335}{144}}\)
Lijkt me beter kwestie van syntaxis.

Ik weet nu niet of dat je uiteindelijke antwoord moet zijn,

maar je zou de noemer in principe verder kunnen vereenvoudigen.

Van Stap 2 naar 3 heb je namelijk beide breuken een gemeenschappelijke noemer gegeven.

Nu is die noemer nog steeds gelijk gebleven in je voorlaatste stap, dus zou je die terug moeten kunnen delen door 144 en daar de vierkantswortel van nemen, en het vooropstellen.
Heb je een passieve computer ?

Dan kan je WSF helpen met het vouwen van eiwitten en zo de ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden:



http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Reageer