Verdelingsconstante k

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Verdelingsconstante k

Over een aantal dagen heb ik mijn centraal examen scheikunde. Tijdens het voorbereiden liep ik een beetje vast bij verdelingsconstanten bij heterogene mengsels. Vandaar dat ik me afvroeg of een enkeling me hier kon helpen.

Mijn probleem luidt:

Indien er een reactie optreedt tussen bijvoorbeeld C(s) + O2(g) [evenwichtsstrepen] CO2 (g) dan is mij verteld in chemie overal, dat in de verdelingsconstante alleen O (g) en CO2 (g) voorkomen, omdat deze homogeen verdeeld zijn over de beschikbare ruimte. De vaste stof C(s) kan echter alleen reageren aan het grensvlak. Nou heb ik hierbij twee vragen:

1. Waarom geldt C(s) niet mee in de constante, dit grensvlak kan toch vergroot worden als men de ruimte vergroot?

Of wanneer men in plaats van een lange kolom een breede kolom kiest? (indien u begrijpt wat ik bedoel)

2. Er geldt: K = [CO2] / [O2]

Als we een ander voorbeeld zouden nemen, bijvoorbeeld: Stof A (g) [evenwichtsstrepen] stof B

Luidt de evenwichtsvoorwaarde dan K = [stof A] of K = 1 / [stof A]?

Alvast bedankt.

Adrian

Berichten: 7

Re: Verdelingsconstante k

Excuses voor het vergeten van het [scheikunde] in het onderwerp.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verdelingsconstante k

Adrianklazienaveen schreef:1. Waarom geldt C(s) niet mee in de constante, dit grensvlak kan toch vergroot worden als men de ruimte vergroot?

Of wanneer men in plaats van een lange kolom een breede kolom kiest? (indien u begrijpt wat ik bedoel)
Bij een heterogeen evenwicht is elke zuivere vaste component of elke zuivere vloeistof zijn eigen referentie, bijgevolg mag je waarde = 1 invullen in de evenwichtsconditie. Wanneer je met gasfasen te maken hebt kan een vaste stof ook niet aan volumeveranderingen doen, tevens is de concentratie altijd constant.

Je tweede deel van de vraag begrijp ik niet, maar het heeft hoe dan ook geen invloed op de evenwichtsconditie.
Als we een ander voorbeeld zouden nemen, bijvoorbeeld: Stof A (g) [evenwichtsstrepen] stof B

Luidt de evenwichtsvoorwaarde dan K = [stof A] of K = 1 / [stof A]?


Wanneer je bovenstaande redenering volgt kom je op
\(K=\frac{1}{\mbox{[stof A]}}\)
Excuses voor het vergeten van het [scheikunde] in het onderwerp.
Geeft niet, we vragen dit enkel om te doen in het het forum 'huiswerk & practica', het is immers vrij logisch dat alles in een scheikundeforum over scheikunde gaat vind je niet?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer